رسانه‌های سعودی به رهبری ترکی‌الفیصل علیه ایران دست به کار شدند

ایرنا نوشت: رژیم سعودی که هم راستا با سیاست های رژیم صهیونیستی نقش مخرب در توافق هسته ای شش قدرت جهانی با ایران در سال ۲۰۱۵ داشت و اکنون نیز آغاز مذاکرات برای بازگشت آمریکا به این توافق، کابوسی برای ریاض و تل آویو تبدیل شده، آنها دوباره در صدد فضاسازی منفی در خصوص این مذاکرات هستند.

شبکه العربیه عربستان سعودی امروز (شنبه) در راستای ایفای نقش مخرب خود برای القای فرافکنی سیاست‌های ریاض به مخاطبان خود و تشویش اذهان عمومی مردم منطقه به ویژه اعراب اظهارات «ترکی الفیصل» رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان نسبت به توافق هسته‌ای را بازتاب داد و به نقل از این شاهزاده سعودی ادعا کرد، چنانچه توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای غربی اصلاح نشود، این کشور ممکن است به بمب هسته‌ای دست یابد.  

رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی که کشورش از حامیان اصلی گروه‌های افراطی و تروریسم منطقه از جمله طالبان و داعش است، به تلاش‌های ناکام همپیمانان غربی ریاض برای ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره و تصریح کرده که همه تلاش‌ها برای تصحیح سیاست‌های تهران در ۴۰ سال گذشته ناکام مانده است.  

الفیصل که در حال حاضر رئیس هیات مدیره «مرکز پژوهش‌ها و مطالعات اسلامی ملک فیصل» را بر عهده دارد، دیروز (جمعه) در یک نشست آنلاین که به میزبانی روزنامه «البلاد» بحرین برگزار شد،  بدون توجه به تلاش‌های ریاض برای برهم زدن ثبات و از بین بردن آرامش منطقه به ویژه در سال‌های گذشته از جمله حمله نظامی به یمن و حمایت از سیاست‌های توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی در مواجه با فلسطینی‌ها و تشویق کشورهای عربی برای سازش با رژیم اسرائیل جهت فراهم کردن زمینه حضور نظامی دشمن درجه یک مسلمانان در خلیج فارس به منظور مقابله با جمهوری اسلامی در سخنانی ضحک ادعا کرد که خطر رژیم ایران در رفتار سرکشانه و تلاش برای بی‌ثبات‌سازی و ناامن کردن کشورهای همسایه و فروپاشی جوامعش نهفته است.  

وی که کشورش در دهه‌های گذشته سرمایه گذاری زیادی را برای به وجود آوردن گروه‌های افراطی و تروریستی در منطقه از جمله افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه، یمن و برخی از کشورهای آفریقایی به منظور تقویت فرقه گرایی و توسعه وهابیت انجام داده، اقدامات سازنده جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم مظلوم این کشورها در مواجه با گروه‌های افراطی و تروریستی متاثر از فرقه گرایی تقویت شده توسط مقامات وهابی آل سعود را برای تشویش اذهان عمومی و در اقدامی فرافکنانه (آنچه در وجود خود است را به دیگران نسبت دادن) دست‌اندازی تهران به درآمدهای این کشورها قلمداد کرد و گفت: تجربه عراق نمونه‌ای از دست‌اندازی رژیم تهران به درآمدهای این کشور، نشر فرقه‌گرایی و نقض حاکمیت عراق است.  

 ترکی الفیصل که سیاست‌های کشورش برای توسعه فرقه گرایی و براندازی دولت‌های قانونی و مردمی با حمایت از تروریست‌ها و جایگزین کردن دولت‌هایی همسو با وهابیت و منافع عربستان در سوریه، لبنان و یمن در پی درخواست‌های دولت و مردم این کشورها و حمایت‌های تهران از این کشورها با شکست مواجه شده، مدعی شد که ایران نقش ویرانگر مشابهی در سوریه، لبنان و یمن هم ایفا می‌کند و این موضوع امنیت منطقه را تهدید می‌کند.  

تهران بارها تاکید کرده که به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهد بود و همواره خواستاری خاورمیانه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی از جمله هسته‌ای است، اما وزیر سابق اطلاعات عربستان سعودی که کشورش همواره خود را به عنوان «ام القرای» جهان عرب معرفی کرده و ادعای تشکیل جبهه‌ای برای دفاع از حقوق اعراب داشته و همواره در مقابل صهیونیست‌های اشغالگرِ سرزمین هایِ اعراب و فلسطینی‌ها سیاست‌های منفعلانه‌ای اتخاذ کرده است، بدون اشاره به سلاح‌های هسته‌ای رژیم اشغالگر صهیونیستی نوک پیکان را به سوی جمهوری اسلامی نشانه رفت و ادعا کرد که سیاست‌های ایران، هیچ تفاوتی با تاثیرات ویرانگر سلاح هسته‌ای که تهران دنبال می‌کند، ندارد.  

الفیصل و دربار آل سعود که از بی‌توجهی درخواست ریاض از واشنگتن برای مشارکت در مذاکرات از سرگیری توافق هسته‌ای بسیار خشمگین هستند، درباره نشست وین میان ایران و کشورهای عضو توافق هسته‌ای و ضرورت مشارکت سعودی‌ها و کشورهای عربی منطقه در این گفتگوها، ادعا کرد: نشست وین نگرانی‌ها ما از خطر برنامه هسته‌ای ایران را برطرف نمی‌کند.  

در حالی که تهران پیش از شروع مذاکرات وین برای بازگشت آمریکا به برجام بارها برای مذاکره با کشورهای عربی منطقه جهت رفع نگرانی آن‌ها از امکانات دفاعی ایران و برنامه‌های هسته‌ای، همچنین تبادل نظر در خصوص سیاست‌های منطقه‌ای خارج از برجام اعلام آمادگی کرده است، اما وزیر اطلاعات پیشین عربستان بر خلاف نظرات تهران و واشنگتن ادعا دارد که این کشورها باید در بطن گفتگوهای مربوط به توافق هسته‌ای باشند و همه نگرانی‌ها درباره برنامه موشک‌های بالستیک ایران و به زعم آن‌ها دخالت‌های منطقه‌ای تهران به بحث گذاشته شود.  

الفیصل، «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا و یکی از سیاستمداران برجسته حزب دموکرات که در پیروزی «جو بایدن» معاون خود به عنوان رئیس جمهور آمریکا نقش بسزایی داشت را فردی «ساده لوح» دانست و افزود: توافق هسته‌ای به دلیل ساده‌لوحی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، نگرانی همسایگان ایران را نادیده گرفت. کشورهای عربی از این توافق با امید به اینکه رفتارهای خصمانه این رژیم در منطقه را متوقف کند، استقبال کردند، اما آنچه رخ داد کاملا عکس بود و دخالت‌ها بیشتر شده و چیرگی این رژیم بر منطقه تقویت یافت.  

همچنین پایگاه "ارم نیوز" امارات، در مطلبی هم راستا با مواضع عربستان سعودی و با عنوان «تیر اختلاف‌های ایران و آمریکا در خصوص تحریم‌ها، مذاکرات وین را تهدید می‌کند» نوشت: مقامات ایرانی و آمریکایی در مذاکراتی که روز جمعه در وین برگزار شد، در خصوص لغو تحریم‌های آمریکا برای اینکه دو طرف اجرای مفاد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را از سربگیرند، اختلاف نظر داشتند.  

این رسانه اماراتی اضافه کرد: آمریکا می‌گوید چنانچه ایران بخواهد تمام تحریم‌های اعمال شده از سال ۲۰۱۷ لغو شود، مذاکرات با مشکل مواجه خواهد کرد.  

ارم نیوز ادامه داد: دو کشور موضع سختگیرانه‌ای را در پایان مذاکرات غیرمستقیم که با هدف بازگشت طرفین به اجرای کامل توافق هسته‌ای در وین برگزار شد، اتخاذ کردند.  

این پایگاه اطلاع رسانی اماراتی در عین حال به این نکته اشاره کرد که برخی از شرکت کنندگان از پیشرفت در این مذاکرات سخن گفتند.  

روزنامه عکاظ عربستان سعودی هم نشست وین درباره توافق هسته‌ای که دیروز (جمعه) برگزار شد را بر خلاف اظهارات شرکت کنندگان اعم از اروپایی ها، روس ها و چینی ها، غیر سازنده دانست و نوشت که این نشست با حضور فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه، چین و ایران بدون نتایج مثبت به پایان رسید.  

این روزنامه عربستانی به نقل از نماینده روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین اضافه کرد که کمیته کاری توافق هسته‌ای هفته آینده برای حفظ حرکت‌های مثبت انجام شده تشکیل جلسه می‌دهد.  

وی افزود که شرکت کنندگان در این جلسه کارهایی را که طی سه روز گذشته توسط کارشناسان انجام شده ارزیابی می‌کنند و میزان رضایتمندی خود از پیشرفت اولیه حاصل شده را اعلام می‌کنند.  

عکاظ به نقل از وزارت امور خارجه آمریکا نوشت: واشنگتن انتظار دارد که ادامه مذاکرات طی چند روز یا هفته آینده از سر گرفته شود، اما بار دیگر تاکید کرد که مذاکرات با ایران دشوار خواهد بود.  

دومین جلسه حضوری هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام که از روز سه شنبه در وین از سر گرفته شده بود، در روز جمعه برگزار شد. ارائه گزارش رایزنی‌های فنی صورت گرفته در جلسات گروه های کارشناسی “لغو تحریم“ و “هسته‌ای” مهمترین دستور کار این نشست بود.  

«سیدعباس عراقچی»، رییس هیات کشورمان، در این نشست ضمن تاکید بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه تعاملات جدی گفت: این امر منوط به مشاهده اراده سیاسی و جدیت در طرف های مقابل است و در غیر این صورت، دلیلی برای ادامه مذاکرات وجود نخواهد داشت.  

عراقچی همچنین تاکید کرد: لغو کلیه تحریم‌های آمریکا که در دوران رییس‌جمهوری گذشته این کشور وضع شده‌اند، گام ضروری‌ برای احیای برجام بوده و تنها پس از راستی آزمایی لغو این تحریم ها، ایران آمادگی دارد تا اقدامات جبرانی خود را متوقف نموده و به اجرای کامل برجام بازگردد.

در پایان این جلسه، توافق شد جلسه آتی کمیسیون در سطح معاونان در روز چهارشنبه آینده در وین برگزار شود و بلافاصله در چارچوب گروه‌های کارشناسی، رایزنی های فنی و تخصصی به صورت فشرده برای تهیه و ارائه فهرست اقداماتی که باید از سوی‌ همه طرف‌ها در حوزه رفع تحریم و اقدامات هسته‌ای برای احیای برجام صورت گیرد، ادامه یابد.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1503394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 0
    چقدر هم دوستان همسو و مخالف برجام تو ایران دارند
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    3 8
    اگر دنبال جواب این احمق ها باشیم حالا حالا ها باید گفتگوها را ادامه دهیم ، بهترین روش برای بستن دهان گشاد این اعراب و صهیونیست ها همان یاد آوری جنایاتشان در فلسطین و سوریه و یمن ولبنان است
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      0 0
      شاید سیاستهای ایران و کشورهای عرب خلیج فارس هم سو نباشند ولی تقابل اینچنینی و با ادبیاتی تند، تنها هزینه اضافی برای کشورمان داشته است. متاسفانه سردمداران ایران نیز دقیقا مانند این دوست گرامی، همین طرز فکر و همین بیان را دارند که جنگهای نیابتی و هزینه های بسیار برای ما داشته است.
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    3 7
    راه بجائی نمی برند!!!
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    1 5
    اتفاقا ما ایرانیان بدنبال بمب اتمی هستیمی یکیشو رو سرشما سعودیا ودومی برسراسرایل
  • ناشناس IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 0
    این پدر زن منافقین وشوهر ننه داعش وباجناق طالبان دیگه چی میگه ای خدا
  • محمود IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 0
    بدون هسته ای قوی هستیم پیرمرد غرب
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    4 6
    هیچ غلطی نمیکنند
  • کامران لهراسبی IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 0
    عربستان از اول انقلاب شمشیر از رو برای ایران کشیده در جنگ صدام علیه ایران با تشکیل گروههای چریکی و بسیار مسلح ضد ایران و اهداف آن و در نهایت تلاش همه جانبه مالی تسلیحاتی و تبلیغاتی علیه ایران . شاید بیشترین ضربه را عربستان و هم پالگی هایش به ایران میزنند
  • علی IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 0
    ان شاءالله محو حیفا و آل سقوط کثیف
  • ابوذر فتاحی IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    0 0
    ((کسادی بازار از دلال است)) اگر به موقع توی دهن اربابشون (آمریکا) میزدیم امروز اینها دم در نمی آوردن....
  • Javid IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    0 0
    سعودی نفسهای آخرش رامیکشه..چقدرعربهای مزدورخلیج فارس ازایران میترسن...باباایران کاری باهاتون نداره
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    0 0
    دشمنان مسلمین بمب هسته ای دارند چه مانعی دارد کشور جهان اسلام برای دفاع از ملت ومسلمین به ان دست پیدا کند تا قدرت اسلام وملت اش درامان بمانند
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    0 1
    هیچ قلطی نمی تونن بکنن این آل سعود