۰ نفر
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۶:۰۳

بعید نیست که بعد از کش و قوس های سازمان ملی جوانان و ریاست ناکام فرحناز تر کستانی بر آن ریییس جمهور بار دیگر شانس خود را برای انتخاب یک مدیر زن بیازماید.

 

 

از 7 سال پیش که وزارت رفاه و تامین اجتماعی، به عنوان یکی از اعضای ثابت در کابینه، معرفی شده مخالفان این وزارتخانه می گویند ماموریت و چشم انداز واضح و دقیقی برای این نهاد تعریف نشده و از باب اجرا نیز تشکلهای حمایتی و رفاهی مانند صندوقهای تامین اجتماعی، بازنشستگی و بهزیستی، بیمه های مختلف را به اندازه کافی، نهادینه می دانند که نیازی به وزارتخانه عریض و طویلی به نام "رفاه و تامین اجتماعی" نباشد.

 

با این همه، انتقادها به اصل وجودی وزارت رفاه، زمانی بالا گرفت که صادق محصولی به عنوان وزیر پیشنهادی از سوی رئیس دولت دهم، به پارلمان معرفی شد و با رای شکننده ای که کسب کرد در ساختمان میدان ونک، به رتق و فتق امور این حوزه پرداخت.

 

از همان روزها، انتقادات مخالفان که بیشتر از مجلس به گوش می رسد، اوج گرفت تا جایی که عملکرد سازمانهای تابعه این وزارتخانه را، به هیاتهای تحقیق و تفحص سپردند تا مگر در کار وزارت جدید التاسیس، نظارت بیشتری داشته باشند.

 

اکنون بار دیگر موضوع ادغام وزارتخانه ها و کاهش تعداد آنها به 17 وزارتخانه، از سوی مقامات مختلف رسمی و رایزنان به گوش می رسد. تا جایی که بحث ادغام وزارتخانه های کار و رفاه قطعی شده استوبرای نشستن بر مسند این وزارت  اسامی اشخاص مختلف به گوش می رسد، از جمله این افراد، ایراندخت عطاریان، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری است که گفته می شود توانسته نظر مساعد رئیس دولت، معاون اول و اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی نژاد را نیز جلب کند.

 

عطاریان که از لحاظ کاری در حال حاضر جزء زیر مجموعه های مدیریت محصولی در وزارت رفاه شمرده می شود، بخت زیادی برای حضور در ساختمان نقره ای رنگ میدان ونک دارد زیرا از یک سو، تمایل محمود احمدی نژاد برای حضور خانمها در کابینه اش، جایگاه خاصی را برای مدیران زن، فراهم کرده و از سوی دیگر اخباری مبنی بر ادغام مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با وزارت رفاه این حدس را قوت و شدت می بخشد که وزیری از جنس نسوان برای وزارتخانه ای که به پیشنهاد مرکز پژوهشهای مجلس، بهتر است "وزارت رفاه و خانواده" نامگذاری شود، از دولت به بهارستان معرفی خواهد شد.

 

به بیان دیگر می توان این انتظار را منطقی دانست که با تغییرات پیش رو، احتمال اینکه وزارت رفاه با مرکز امور زنان و خانواده در یک ساختار قرار گرفته و مدیری از جنس زن بر آن، حاکم شود، چندان دور از واقعیت نباشد.

و حتی این امکان وجود دارد که بعد از کش و قوس های سازمان ملی جوانان و ریاست ناکام فرحناز تر کستانی بر آن ریییس جمهور بار دیگر شانس خود را برای انتخاب یک مدیر زن بیازماید.

کارشناسان حوزه رفاه و بیمه معتقدند با توجه به گستردگی و خاص بودن فعالیتهای وزارت رفاه و تامین اجتماعی و همچنین به دلیل اینکه این وزارتخانه با جامعه ای 70 میلیونی در ارتباط است باید فردی متخصص، توانمند و دارای تجربه فعالیت در حوزه رفاه و تامین اجتماعی و همچنین آشنا با فضای اقتصادی جامعه، از سوی رئیس جمهور انتخاب شود.

 

 این در حالی است که گویا او از حمایت های در بدنه وزارت هم بر خوردار است مدیرعامل انجمن رفاه و تامین اجتماعی در مورد انتخاب وزیر برای وزارتخانه رفاه و کار و امور اجتماعی به خبرنگار مهر گفت: براساس قوانین، شخصی به عنوان وزیر باید انتخاب شود که متخصص در حوزه رفاه، تامین اجتماعی و همچنین اشتغال باشد. دارای تحصیلات  مرتبط و از حداقل پنج سال سابقه کار مدیریتی در این حوزه برخوردار باشد.

 

 عباس اورنگ افزود: یافتن وزیری که بتواند به تمامی فعالیت این دو وزارتخانه ادغام شده تسلط داشته باشد بسیار سخت است چرا که باید با حوزه های بیمه، اقتصاد، کار و... آشنا باشد. ضمن اینکه بحران و تنشهای اجتماعی زیادی در وزارت رفاه و کار و امور اجتماعی وجود دارد به همین دلیل وزیر مورد نظر باید مدیر بحران باشد.

 مدیر عامل انجمن رفاه و تامین اجتماعی تاکید کرد: کار وزارت این مجموعه کار سختی است اما نه به این منظور که باید وزیر یک مرد باشد بلکه یک زن نیز می تواند این سمت را بر عهده گیرد و از عهده آن برآید.

 

اورنگ با اشاره به اینکه جای زنان دربدنه مدیریتی کشور بسیار خالی است گفت: انتخاب یک زن برای این سمت تجربه خوبی است.

 

4545

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 150363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =