تحلیل واشنگتن پست از اقدام تروریستی اسرائیل علیه نطنز

ایرنا نوشت:یک روزنامه آمریکایی عنوان کرد که اقدامات و حملات خرابکارانه رژیم صهیونیستی علیه ایران ممکن است فرآیند دیپلماسی در پیش گرفته شده توسط دولت جو بایدن در قبال برجام و جمهوری اسلامی ایران را در معرض خطر قرار دهد.

روزنامه واشنگتن پست در این گزارش عنوان کرد: مقامات دولت جو بایدن اعلام کرده اند که فرآیند احیای توافق هسته ای با ایران طولانی و پیچیده خواهد بود. این موضوع با تلاش اخیر اسرائیل برای خرابکاری در تاسیسات هسته ای ایران همزمان شده که ممکن است در روند دیپلماسی واشنگتن در قبال برجام تاثیرگذار باشد.

اینکه خرابکاری اخیر در سایت غنی سازی نطنز چه میزان خسارت به بار آورده، هنوز مشخص نیست.

آژانس اطلاعاتی موساد به یکی از رسانه های اسرائیل اعلام کرده که مسئول این حمله خرابکارانه بوده و همزمان مقامات واشنگتن نیز به سرعت آشکارا اعلام کردند که آمریکا در این حمله خرابکارانه مداخله ای نداشته است.

این واکنش ها همزمان با دیدار لوید آستین وزیر دفاع آمریکا با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی بوده است. نتانیاهو بارها مخالفت خود را با هرگونه بازگشت آمریکا به برجام اعلام کرده و می توان یکسری اقدامات اخیر اسرائیل را به عنوان تلاشی برای سخت‌تر شدن مسئله بازگشت آمریکا به توافق هسته ای با ایران دید. در این میان در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای چندجانبه در وین ، حمله دیگری از سوی اسرائیل به یک کشتی ایرانی در دریای سرخ گزارش شد.

رویدادهایی اخیر نشان از متفاوت بودن منافع آمریکا و اسرائیل در قبال  مسئله ایران داشته است.

از دیدگاه اسرائیل، مناقشه دائمی با تهران امری مشخص و مسلم بوده اما آمریکا به تازگی توانسته با ایران بر سر مسائل مرتبط با برجام به نقاط مشترکی برسد. اگر دولت بایدن بتواند برجام را احیا کند، در خارج کردن تجهیزات و نیروهای نظامی اش از خاورمیانه آزادانه‌تر عمل خواهد کرد و به دنبال آن می تواند بر رسیدگی به چالش فزاینده از سوی چین متمرکز شود.

تا چند روز پیش به نظر می رسید که ابتکارعمل آمریکا مرتبط با برجام رو به پیشرفت بوده است. تمامی طرفهای برجام از جمله اروپایی ها مذاکره اخیر وین را  سازنده توصیف کرده و ایران نیز حسن نیت خود را با آزاد کردن یک کشتی کره جنوبی نشان داد.

جو بایدن در این مقطع زمانی فضا و امکان زیادی در فشار آوردن به نتانیاهو برای خویشتنداری در قبال ایران ندارد اگرچه وی باید در این راستا تلاش کند. همزمان رئیس جمهوری آمریکا باید بر راهبرد دیپلماتیک خود در قبال احیای برجام پافشاری کند و امیدوار باشد ایران میان اسرائیل و ایالات متحده آمریکا تمایز قائل شود.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1504368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =