کاهش نرخ بیکاری در استان چهارمحال وبختیاری

نتایج فصل زمستان طرح آمارگیری از نیروی کار مرکز آمار ایران، استمرار روند کاهش نرخ بیکاری در استان را تایید می‌کند.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری،   رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان چهارمحال و بختیاری گفت:  نتایج فصل زمستان  سال ۱۳۹۹ طرح آمارگیری از نیروی کار پس از پردازش داده‌های خام ارسالی از سوی استانها،  توسط مرکز آمار ایران منتشر شد.  بر اساس نتایج این طرح، نرخ بیکاری استان در زمستان سال ۱۳۹۹ با کاهش ۱.۱ درصدی نسبت به فصل مشابه سال قبل به رقم ۱۳.۴ درصد رسید. 
علی شهریارپور گفت:نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر استان را در فصل زمستان  معادل ۴۳.۵ درصد اعلام کرد که ۲.۶ درصد از متوسط نرخ مشارکت اقتصادی کشور بالاتر است.   
وی اظهار داشت: بیشترین رقم نرخ بیکاری فصل زمستان در بین استان‌های کشور عدد ۱۸.۸ درصد و متوسط کشوری آن معادل ۹.۷ درصد بوده است. این نرخ‌ها نشان می‌دهند اگرچه نرخ بیکاری استان از متوسط کشوری آن  بالاتر است لیکن جایگاه استان در بین استانهای کشور نسبت به سنوات قبل بهبود یافته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با یادآوری این نکته که تمرکز بر تحلیل و تفسیر نرخ بیکاری به صورت منفرد و بدون ارتباط با دیگر شاخص‌ها نمی‌تواند وضعیت بازار نیروی کار را به درستی تبیین کند گفت:  شاخص نسبت اشتغال که از ترکیب و تلفیق  دو شاخص نرخ مشارکت و نرخ بیکاری حاصل می‌گردد اطلاعات جامع‌تری از بازار نیروی کار را منعکس می‌نماید.
 وی افزود: علی رغم این‌که نرخ بیکاری استان در فصل زمستان ۱۳۹۹ از نرخ بیکاری کشور بالاتر بوده است،  نسبت اشتغال استان در فصل مذکور  برابر۳۸.۲ درصد و این شاخص در سطح کشور معادل ۳۷.۸ درصد بوده است. به بیان دیگر این اعداد  نشان دهنده این است که از هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت در سن کار استان ۳۸۲ نفر و از هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت در سن کار کشور ۳۷۸ نفر در زمستان ۱۳۹۹ شاغل بوده‌اند. بالاتر بودن نرخ بیکاری استان از متوسط نرخ بیکاری کشور در حالی که نسبت اشتغال استان نیز از نسبت اشتغال کل کشور بالاتر بوده است، نشان از وضعیت خاص استان چهارمحال و بختیاری از منظر عرضه نیروی کار دارد. 
علی شهریارپور تفاوت ساختار سنی جمعیت استان با ساختار سنی جمعیت کشور را از مهمترین دلایل بالاتر بودن عرضه نیروی کار استان نسبت به سایر نقاط کشور دانست و اظهار داشت: برای برای مدیریت مطلوب  نیروی کار در استان و کاهش نرخ بیکاری  تلاش و همت مضاعف مدیران و همراهی و همدلی مردم مهمترین راهکار محسوب می‌گردد.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1504408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =