۰ نفر
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۴

ایرنا نوشت:

روزنامه آمریکایی 'وال استریت ژورنال' نوشت،با مرگ بن لادن ماموریت آمریکا در افغانستان به پایان رسیده و مبارزه با شبه نظامیان طالبان از این پس بر عهده نیروهای افغانستان است.
 
روزنامه آمریکایی 'وال استریت ژورنال' نوشت: جنگ افغانستان دیگر جنگی برای تامین منافع امنیتی آمریکا محسوب نمی شود. بلکه جنگ افغانستان حکایت شکست و ناکامی نخبگان سیاسی آمریکا در رویارویی با دو واقعیت ساده و روشن است: نخست این که دیگر مرکز تهدید تروریستی گروه القاعده در افغانستان نیست و دوم، نبرد علیه شبه نظامیان طالبان عمدتا بر عهده افغان ها قرار دارد.
اکنون که اسامه بن لادن در دریا خوراک ماهیان شده است،‌ آمریکا باید تا پایان سال 2013 شمار نیروهای خود در افغانستان را بین 15 تا 25 هزار نفر کاهش دهد، توافق با طالبان را فراموش کرده و بار دیگر توان خود را در منطقه بر سیاست مهار،‌ بازدارندگی و دیپلماسی متمرکز کند.
وال استریت در ادامه می نویسد: شاید واژه بهتری برای بیان این موضوع وجود داشته باشد،‌اما تا حد لازم و ممکن می توان از این عبارت استفاده کرد که 'ماموریت به اتمام رسیده است'. مرگ بن لادن بر این مساله تاکید می کند که عملیات گروه القاعده در افغانستان با پیچیدگی هایی مواجه خواهد بود. با توجه به حضور نظامیان آمریکایی و ماموران اطلاعاتی امریکا در افغانستان، شمار نیروهایی القاعده اکنون کمتر از 200 عضو وفاداری است که اکنون در افغانستان هستند. تلاش برای کشتن تک تک آن ها کاری بیهوده است. لذا، ماموریت اصلی آمریکا در افغانستان به پایان رسیده است.
در بخش دیگری ا مطلب این روزنامه آمریکای می خوانیم ؛ اما هدف آمریکا طالبان نیست. میزبانی طالبان از القاعده دیگر به سر آمده است یا اندک شده است. اگر طالبان آماده است نبرد خود در افغانستان را محدود کند، تلاش برای مبارزه با آن ها برای کسب مجدد قدرت در این کشور به طور قطع امری حیاتی برای آمریکا محسوب نمی شود. دلیل دوم برای کاستن از اولویت استراتژیک افغانستان این است که از زمان حادثه تروریستی یازدهم سپتامبر،تهدید تروریست تغییر یافته است. یک دهه پیش، تهدید تروریستی علیه آمریکا در افغانستان متمرکز بود اما امروزه تروریست از پاکستان، یمن، سودان، لندن یا نیویورک آمریکا را تهدید می کند.
وال استریت ژورنال در ادامه می نویسد: همگان می دانند که ناتو نمی تواند بدون کمک پاکستان در افغانستان پیروز شود،اما به نظر می رسد که اسلام آباد در نظر دارد موجبات شکست ناتو را فراهم کند. دولت پاکستان تجهیزان نظامی، اطلاعاتی، پول و مکانی امن در اختیار شبه نظامیان طالبان و گروه القاعده قرار می دهد.
به نوشته وال استریت ژورنال، با وجود دروغ گویی ها پی در پی و بی پایان اسلام آباد درباره این مسائل، اما تنها در همین امسال 3 میلیارد دلار کمک از آمریکا جمع آوری کرد. باید بر این نکته افزود که رهبران پاکستان خود به اسامه بن لادن در خاک این کشور پناه دادند و درباره این موضوع دروغ گفتند.
حقیقت زشت این است که واشنگتن از فقدان یک شریک افغان که مناسب و پایدار باشد رنج می برد. به نظر می رسد نیروهای امنیتی افغانستان نسبت به طالبان کمتر تمایل دارند برای میهن خود بجنگند و کشته شوند.
آمریکا هرگز نمی تواند غرامت کمبودها و کاستی های افغانستان را پرداخت کند. شجاعت و مهارت ارتش آمریکا همچنان دستاوردهای حاشیه ای ایجاد می کند، اما هرگز نخواهد توانست برای همیشه بین اکثریت پشتون و برادارن طالبانشان شکاف و جدایی ایجاد کند.
واکنش افکار عمومی به این گودال جهنم، اتمام عملیات رزمی آمریکا و ناتو در افغانستان و خروج از این کشور تا اوایل سال 2013 است نه پایان سال 2014 که اکنون بر روی آن برنامه ریزی شده است. این زمان مناسبی برای افغان هاست تا خود را آماده کنند. وانگهی، بیش از 25 هزار نیروی ناتو برای مدتی در افغانستان خواهند ماند تا در امر آموزش،لجستیک، اطلاعات و عملیات ضدتروریستی به نیروهای افغان کمک کنند.
در بخش دیگری از این مطلب می خوانیم اقدامات آمریکا در منطقه می تواند دیپلماسی آمریکا را آن گونه که در غرب آسیا بدان نیاز است بر روی روال قرار دهد. اکنون باراک اوباما باید زنجیرهای افغانستان را پاره کرده و تمرکز خود را بر خاورمیانه و چین معطوف دارد.
در بخش پایانی مقاله وال استریت ژورنال آمده است: البته هنوز دلیل مهم تری برای خروج آمریکا از افغانستان وجود دارد و آن خود آمریکا است. آمریکا نمی تواند پیش از آن که هسته و مرکز قدرت این کشور، در آزادی و اقتصاد دچار سقوط برگشت ناپذیر شود بیش از این، زمان و منابع بیشتری برای جنگ غیرحیاتی افغانستان بر باد دهد. غایت خطر برای آمریکا از دست دادن افغانستان نیست، بلکه خطر از دست دادن آمریکا است.

26151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 150509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =