عراقچی: جلسه امروز جدی و چالشی بود/ لیست‌های رفع تحریم در حال آماده شدن است

رییس تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در نشست وین گفت: نشست امروز کمیسیون مشترک برجام جلسه بسیار جدی و چالشی بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،  عباس عراقچی در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین اظهار داشت: جلسه امروز (پنجشنبه) حدود ۲ ساعت طول کشید و در نهایت توافق شد گروه‌های کاری، هم کارگروه رفع تحریم و هم کارگروه هسته‌ای، کار خود را از امروز بعد از ظهر از سر بگیرند.

مذاکره کننده ارشد ایران گفت: همه کشورها توافق داشتند که ما الان باید وارد کار جدی و عملی شویم و مجموعه تحریم هایی که آمریکا باید بردارد و اقداماتی که ایران باید انجام دهد به طور دقیق لیست شده و مشخص شود و توافق هرچه سریعتر انجام شود.

عراقچی ادامه داد: جلسه امروز بسیار چالشی و جدی بود. تحولاتی که طی هفته گذشته و این هفته داشتیم این جلسه را به شدت چالشی کرده بود و بحث ها از هر دو طرف به شدت جدی بود.

مذاکره کننده ارشد ایران گفت: ما مواضع کشورمان را خیلی جدی بیان کردیم، حادثه نطنز چیزی نیست که به آسانی بشود از کنار آن گذشت. انتظار ما این است که کشورهای مقابل این حادثه را محکوم کنند و این یک انتظار جدی و به حق است.

وی خاطر نشان کرد: غیر از روسیه و چین کشورهای اروپایی نه تنها این کار را انجام ندادند حتی در حوزه تحریم هم افرادی را به فهرست خود اضافه کردند و همین باعث شد که حسن نیت اروپایی‌ها از طرف ما به شدت زیر سوال رفت.

مذاکره کننده ارشد ایران تصریح کرد: آنها باید جدیت خود را در مذاکرات نشان دهند. این طور نیست که با این حرکات بتوانیم به جمع‌بندی خوبی برسیم مگر اینکه کشورهای اروپایی جدیت خود را در عمل نشان دهند ضمن اینکه ما فرصتی برای مذاکرات فرسایشی نداریم و مایل به مذاکرات فرسایشی هم نیستیم و باید در عمل ببینیم که برای رسیدن به توافق یک شتاب مقبول و معقول وجود دارد در غیر این صورت دلیلی برای ادامه مذاکرات نمی بینیم.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص میزان پیشرفت لیست تحریم‌هایی که باید رفع شود و اقدامات ایران گفت: لیست‌ها در حال آماده شدن است، موضع ما این است که همه تحریم ها باید برداشته شود و فهرستی که تهیه می شود کامل باشد.

وی افزود: در این خصوص قرار است کارگروههای کاری کار خود را جدی تر جلو ببرند. همه کشورها از جمله سه کشور اروپایی توافق دارند که ما در مرحله‌ای هستیم که نیازی به بحث‌های کلی نیست و باید لیست‌ها را نهایی کرد و در ادامه درباره اختلافات صحبت کرد تا فهرست نهایی شود.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا در حوزه راستی‌آزمایی تحول جدیدی رخ داده و تفاسیر دوطرف از راستی‌آزمایی چیست، گفت: تحول جدیدی در این‌باره رخ نداده است. مواضع ما کماکان همان است ما در مرحله ای هستیم که باید فهرست تحریمهای آمریکا و اقدامات ایران روشن و مشخص شود بعد از آن مرحله راستی آزمایی را تعیین می‌کنیم که آن هم مذاکرات خود را دارد.

 مذاکره کننده ارشد کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا امیدوار به دستیابی به رسیدن به این جمع‌بندی در این دور هستید، گفت: اگر امیدوار نبودیم الان اینجا نبودیم اینکه مسیر آسان نیست همه آن را قبول دارند و امیدوار هستیم در این دور از مذاکرات به یک جمع‌بندی برسیم که چشم انداز حل و فصل کاملاً روشن و مشخص شده باشد و امیدوار هستیم که چند روز آینده به این امر برسیم.
وی در عین حال گفت: هنوز زود است که بگوییم قطعاً به راه حل می رسیم یا نه. به دلیل اینکه مشکلات و سختی هایی در این زمینه وجود دارد با این حال امیدوار هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ۴ بعلاوه یک بیانیه ای درباره حادثه نطنز صادر می‌کنند یا نه، اظهار کرد: این موضوعی است که مورد انتقاد شدید ما قرار گرفت و از بحث های چالشی ما هم همین بود. البته روسیه و چین مواضع خوبی گرفتند اما اتحادیه اروپا به عنوان اتحادیه موضعی گرفت که خیلی پایینتر از انتظار ما بود. مواضع کشورهای اروپایی هم پایین‌تر از انتظارات بود که مورد انتقاد جدی ما هم هست و امروز هم تذکر دادیم.

عراقچی در عین حال گفت: با این حال واکنش جمهوری اسلامی درباره این حادثه در جای خود انجام شده است. ما احتیاجی به موضع‌گیری این کشورها نداریم و موضع گیری آنها هم دردی از ما دوا نمی‌کند فقط حسن‌نیت آنها را نشان می دهد اگر آنها مایل هستند حسن نیت و جدیت خود را اثبات کنند باید مواضع خود را بیان کنند وگرنه ما در مقابل حادثه نطنز واکنش خود را گرفتیم و اقدامات مان را هم شروع کردیم گزارش آژانس هم روز گذشته غنی سازی ۶۰ درصد را تایید کرد و هزار سانتریفیوژ هم اضافه شد.

مذاکره کننده ارشد کشورمان گفت: ما کارهای خود را انجام می دهیم اگر طرف های مقابل آمریکا و اروپا تعهدات خود را انجام دهند و به برجام برگردند و بعد از آن ما راستی آزمایی کنیم، ما هم بر خواهیم گشت. در غیر اینصورت نه عجله و نه اصراری داریم و نه فعالیت خود را متوقف به خواسته‌های آنها می کنیم.

عراقچی درباره زمان برگزاری نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام گفت: کارگروه‌های کاری کار خود را شروع می کنند هر زمان نیاز باشد جلسه کمیسیون مشترک تشکیل شود و این جلسه کمکی به کارگروه ها کند و یا گزارشات آنها را بشنود، ما این کار را انجام خواهیم داد.

وی افزود:  همه هیاتها در وین حضور دارند و در صورت اقتضا جلسه تشکیل خواهیم داد اگرنه وقتی کار کارگروه ها تمام شده و به پیشرفتی برسند ما مجدد جلسه را برگزار می کنیم.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1505274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =