۰ نفر
۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
بهبود کارایی بتن با افزودنی های بتن

پیش شناخته شده افزودنی های بتن و تاثیر آنها در کارایی و کیفیت بتن، تنها از طریق تغییر نسبت های آب و سیمان امکان بهبود کیفیت بتن وجود داشت. بهبود کارایی بتن با ایجاد تغییرات در نسبت های اختلاط مشکلاتی را نیز بدنبال داشت، برای مثال در صورتیکه در عیار سیمان مقدار ثابتی در نظر گرفته شود می توان با افزایش آب، مقدار کارایی بتن را افزایش داد اما از طرفی افزایش نسبت آب به سیمان سبب کاهش دوام و مقاومت بتن خواهد شد.

در چنین شرایطی برای ثابت نگه داشتن نسبت آب به سیمان باید مقدار عیار سیمان نیز زیاد شود که افزایش عیار سیمان نیز مشکلاتی نظیر جمع شدگی، ‌گرما زایی و ... را بدنبال خواهد داشت.

تعریف افزودنی بتن

بتن هایی با مقاومت بالا، بتن های با دوام، بتن های حاوی مواد پوزولانی، بتن های حاوی الیاف، بتن های زیرآب و... همگی از موادی هستند که امروزه با استفاده از مواد افزودنی بتن تولید می شوند. با استفاده از افزودنی های بتن و ایجاد طرح اختلاط ویژه می توان شرایط لازم برای استفاده و نگهداری بتن در آب و هوا و شرایط به خصوص را ایجاد کرد. برای بتن ریزی سریع یا مقابله با تاثیرات سرما در فرآیند بتن ریزی و کیورینگ یا در موقعیت هایی که بتن در تماس دائمی و موقتی با عوامل مخرب قرار دارد می توان با استفاده از افزودنی های بتن مانع از بین رفتن و تخریب بتن شد، در چنین شرایطی نوع افزودنی و مقدار مصرف آن یه پارامتر متغیر و تابع شرایط است.

بهبود کارایی بتن با افزودنی های بتن

مواد افزودنی بتن

افزودنی های بتن محصولاتی هستند که با هدف کمک به تولید بتن حین تولید بتن به ترکیب سیمان پرتلند، سنگدانه ها و آب به شکل گرد یا مایع به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده ی بتن با هدف اصلاح خواص آن افزوده می شوند. افزودنی های بتن انواع مختلف دارند که میزان مصرف آنها و نوع افزودنی بستگی به موقعیت موجود و هدف مورد نظر دارد. باید توجه داشت که استفاده از افزودنی های بتن در مقادیر اشتباه می تواند تاثیرات منفی زیادی در بتن تازه سخت شده و تازه داشته باشد.

مواد افزودنی بتن خود متراکم

استفاده از مواد افزودنی سبب تولید بتن های خود متراکم شد و بسیاری از مشکلات موجود از جمله ویبره ی قالب هایی که حاوی آرماتورها زیاد هستند و متراکم شدن بتن در برخی نواحی را از بین بردند چرا که این بتن ها نیازی به لرزاندن ندارند و خود به خود متراکم می شوند. بتن های خود متراکم که با استفاده از مواد افزودنی بتن تولید می شوند علاوه بر برخورداری از کارایی و مقاومت بالا، خطر گسیختگی سنگدانه ها و خمیر بتن را هم ندارند. در فرآیند تولید بتن های خود متراکم رعایت نسبت های اختلاط ضروری است، در طرح اختلاط این ماده می توان با آزمون و خطا نسبت دقیق آب به سیمان و ماده ی فوق روان کننده را تعیین کرد.

انواع افزودنی بتن

افزدونی های بتن انواع مختلفی دارند که به دو گروه افزودنی های شیمیایی و معدنی تقسیم می شوند و با توجه به موارد کاربرد آنها مورد استفاده قرار می گیرند.

خواص مواد افزودنی

۱)افزایش سرعت در دست یابی به مقاومت اولیه

۲)کنترل واکنش های قلیایی سیمان با سنگدانه

۳)افزایش فرآیند گیرش

۴)افزایش کارایی بتن بدون تغییر نسبت آب به سیمان

۵)تولید بتن مقاوم در برابر انجماد و ذوب

افزودنی شیمیایی بتن

افزودنی های شیمیایی بتن یکی از گروه های افزودنی بتن هستند که شامل موارد زیر هستند:

۱)مواد افزودنی حباب ساز

۲)مواد افزودنی کاهنده آب (روان کننده ها و فوق روان کننده ها)

۳)مواد افزودنی کندگیر بتن

افزودنی تسریع کننده بتن

افزودنی های تشریع کننده ی بتن با هدف تسریع فرآیند گیرش بتن مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از این افزودنی بتن سبب افزایش سرعت بتن در رسیدن به مقاومت مورد نظر در سنین پایین می شود و به کمک آن می توان زمان کیورینگ را بین ۱ تا ۳ و نیم ساعت کاهش داد. البته استفاده از آنها می تواند منجر به افزایش جمع شدگی خشک شدن، جمع شدگی حرارتی و افزایش احتمال ترک خوردگی ناشی از جمع شدگی بشود.

مواد افزودنی حباب ساز

افزودنی های حباب ساز بتن، از طریق ایجاد حباب های ریز سبب افزایش دوام بتن در برابر رطوبت و یخ زدن می شود. استفاده از مواد افزودنی حباب ساز به طور چشمگیری سبب افزایش کارایی بتن تازه و ایجاد خاصیت نفوذ ناپذیری در بتن سخت شده می شود.

افزودنی روان کننده بتن (افزودنی کاهنده ی آب)

نام دیگر افزودنی های روان کننده ی بتن کاهنده ی آب بتن است که با هدف کاهش آب مصرفی در شرایط روانی یکسان و یا افزایش روانی بتن با آب مصرفی ثابت استفاده می شود. بطور کلی روان کننده ها و فوق روان کننده های بتن برای کاهش مقدار آب مصرفی بتن به ازای ثابت بودن کارایی آن مصرف می شود.

افزودنی کندگیر کننده ی بتن

این مواد با هدف افزایش زمان گیرش بتن مورد استفاده قرار می گیرند و در شرایطی که بتن ریزی در دمای حدودا ۳۰ درجه یا بیشتر انجام می شود برای جبران تاثیر گرمای هوا در تسریع زمان گیرش، از افزودنی بتن کندگیر کننده استفاده می شود. بعلاوه در شرایطی که نیازمند به تعویق انداختن زمان گیرش بتن به منظور حمل آن در مسافت های طولانی باشیم می توان با استفاده از افزودنی بتن کندگیر کننده زمان گیرش بتن را ۱ تا ۳ ساعت به تعویق انداخت. افزودنی های بتن که به عنوان کندگیر کننده مورد استفاده واقع می شوند انواع مختلفی دارند که قابلیت کاهش آب در آنها متفاوت است و بسته به نیاز مورد استفاده واقع می شوند.

افزودنی معدنی بتن

این دسته از افزودنی های بتن نیز موجب بهبود برخی خواص و یا تامین خواص ویژه ای در بتن می شوند. افزودنی های معدنی بتن به شکل ذرات بسیار ریز معدنی مورد استفاده واقع می شوند. بطورکلی کاربرد این دسته از مواد افزودنی بتن در بهبود کارایی و انسجام بتن تازه، افزایش مقاومت و نفوذ پذیری بتن سخت شده و در برخی موارد تغییر رنگ بتن است.

افزودنی بتن الیافی (افزودنی بتن الیاف دار)

افزودنی بتن الیاف دار نسل جدیدی از گل هایی هستند که در گذشته برای ساخت سازه های کاهگلی از آنها استفاده می شد.

این افزودنی ها در واقع کامپوزیت هایی هستند که حاوی الیاف تقویت کننده می باشند که استفاده از آنها به ساخت بتن هایی با مقاومت کششی و فشاری بالا کمک می کند.

افزودنی بتن پلیمری:

افزدونی های پلیمری بتن عموما در ترکیبات ملاتی و جهت تعمیرات، کف ها و پلاسترها مورد استفاده قرار می گیرند. افزودنی های پلیمری سبب افزایش مقاومت کششی و خمشی بتن می شوند و سبب ایجاد خاصیت خود عمل آوری بتن یا ملات می شوند بعلاوه ی اینکه چسبندگی بتن را بهبود می بخشند. افزودنی های پلیمری بتن بر پایه مواد پلیمری می باشند. بدلیل خاصیت کاهندگی آب در افزودنی های پلیمری بتن، ‌ استفاده از آنها سبب ضد آب کردن بتن می شود.

افزودنی بتن عایق:

افزودنی عایق بتن با از بین بردن نواقص موجود در عایق های پایه قیری نسل جدیدی از افزودنی های آب بندی را در قالب یک محصول ایده آل بوجود آورده است. افزودنی بتن عایق یک محصول تک جزیی است که از رزین های آکریلیک ساخته شده است و عمدتا برای عایق بندی سرویس های بهداشتی، حمام استخر، بام و دیوارهای جانبی سطوح داخلی و بیرونی سازه مورد استفاده قرار می گیرد.

افزودنی بتن در سرما

یکی از راهکارهای مهم برای بتن ریزی در هوای سرد استفاده از ضد یخ بتن به عنوان افزودنی بتن در سرما است که به دلیل گرما دهی سبب شتاب در واکنش هیدراتاسیون بتن می شود. افزودنی بتن به دو شکل پودری و مایع عرضه می شوند. استفاده از افزودنی های بتن در هوای سرد علاوه بر فراهم کردن دمای مناسب برای بتن ریزی سبب سخت شدن بتن در مدت زمان کوتاه تری می شود. کاهش نقطه ی انجماد بوسیله ی افزودنی بتن در هوای سرد از طریق نمک هایی که در فرآیند تولید ضد یخ بتن بکار رفته است انجام می گیرد.

خرید و فروش افزودنی های بتن

تاثیر افزودنی های بتن در بهبود سطح کیفیت بتن بسیار مهم است، همچنین بسیار از این مواد افزودنی از جمله افزودنی ترمیم بتن در تعمیر و تقویت بتن های آسیب دیده و سطوح ترک دار بسیار موثرند. ما با سال ها تجربه در حوزه ی طراحی و محاسبات، ‌ اجرا و فروش و خرید متریال ساختمانی می تواند به عنوان نمایندگی فروش افزودنی های بتن شما را در امر خرید افزودنی بتن یاری کند. برای خرید افزودنی بتن در تهران، مشهد، رشت، بندرعباس و ... سایر نقاط کشور با شماره ی ۲۲۰۹۶۲۲۷-۰۲۱ تماس بگیرید. امکان خرید اینترنتی افزودنی های بتن از برند های مختلف از طریق سایت ما فراهم شده است.

قیمت افزودنی های بتن

قیمت افزودنی بتن براساس نوع، ‌ مقدار و برند آن یک بازه ی گسترده را در بر می گیرد. ضمن اینکه قیمت این محصولات در فروش عمده ی افزودنی های بتن متفاوت خواهد بود.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1506050