یک خانوار شهری در سال ۹۸ برای خرید کفش و پوشاک چقدر هزینه می کرده است؟

ایسنا نوشت: بررسی متوسط هزینه پوشاک و کفش خانوارهای شهری در سال ۱۳۹۸ نشان می دهد که میزان هزینه یک خانوار شهری در کشور برای پوشاک و کفش ۴.۷ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷ رشد داشته است.

 شناخت ویژگی های اجتماعی و اقتصادی و الگوی مصرف خانوارها به عنوان مهمترین و بیشترین مصرف کننده نهایی کالا و خدمات در گروههای مختلف هزینه ای از جمله ابزارهای مهم برای ارزیابی سیاستها و برنامه ریزی های اقتصادی و اجتماعی هر کشور به شمار می رود.

با توجه به تورم و تغییرات زیاد در شاخصهای قیمتی طی سالهای اخیر، مطالعه کالاهای اساسی سبد هزینه خانوار و بررسی روند مصرف خانوار در گروههای مختلف کالایی و خدماتی و سنجش اثرات تغییرهای احتمالی در اثر بحران های اقتصادی امری ضروری است.

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار بر اساس نتایج طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار مرکز آمار ایران طی سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ به بررسی متوسط هزینه پوشاک و کفش و سهم آن از هزینه کل خانوار در هر یک از دهکهای درآمدی پرداخته است؛ همچنین سهم هزینه های پوشاک و کفش از هزینه کل خانوار در سطح کشور و استانها بررسی شده و استانهایی که در سالهای اخیر در هر یک از زیر بخشهای پوشاک و کفش بیشترین سهم را داشته اند مشخص شده اند.

بر اساس این گزارش، متوسط هزینه پوشاک و کفش خانوارهای شهری در کشور طی سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ از روندی افزایشی برخوردار بوده و از حدود ۸۷ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۰ به ۲۸۴ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸ رسیده است؛ به نحوی که در سال ۱۳۹۸ هزینه پوشاک و کفش خانوارهای شهری بیش از سه برابر مقدار آن در سال ۱۳۹۰ بوده است.

یک خانوار شهری در سال ۹۸ برای خرید کفش و پوشاک چقدر هزینه می کرده است؟

طی سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ متوسط هزینه پوشاک و کفش یک خانوار شهری روندی افزایشی داشته و از حدود شش میلیون ریال در سال ۱۳۹۰ به حدود ۱۵ میلیون ریال در سال ۱۳۹۸ رسیده است؛ به نحوی که طی سال ۱۳۹۸ متوسط هزینه پوشاک و کفش یک خانوار شهری ۲.۵ برابر مقدار آن در سال ۱۳۹۰ بوده است.

یک خانوار شهری در سال ۱۳۹۸ به طور متوسط ۱۴۵۳۵۰۰ تومان بابت کفش و پوشاک هزینه کرده که این مبلغ نسبت به سال ۱۳۹۷ رشد ۴.۷ درصدی داشته است.

سهم متوسط هزینه پوشاک و کفش یک خانوار شهری (از متوسط هزینه کل) از ۴.۲ درصد در سال ۱۳۹۰ به کمترین میزان آن با ۳.۱ درصد در سال ۱۳۹۸ رسیده و بالاترین میزان سهم مذکور به سالهای ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ با ۴.۶ درصد تعلق داشته است.

بررسی متوسط هزینه سالانه پوشاک و کفش در خانوارهای شهری در هریک از دهکهای درآمدی نیز نشان می دهد که در سال ۱۳۹۸ بیشترین سهم هزینه پوشاک و کفش در یک خانوار شهری به دهک درآمدی هفتم با ۳.۴ درصد و کمترین سهم به دهک درآمدی نهم با ۲.۵ درصد اختصاص داشته است.

نتایج این گزارش از بررسی سهم هزینه پوشاک و کفش از هزینه کل یک خانوار شهری در استانهای مختلف حاکی از آن است که در سال ۱۳۹۸ استانهای خراسان شمالی با ۶.۴ درصد، کردستان با ۶.۳ درصد، کهگیلویه و بویر احمد با ۵.۹ درصد بالاترین سهم و استانهای تهران با ۱.۵ درصد، بوشهر ۲.۱ درصد و خوزستان ۲.۴ درصد کمترین میزان سهم را به خود اختصاص داده اند.

در سال ۱۳۹۸ همچنین سهم هزینه پوشاک و کفش از هزینه کل در تمام استانهای کشور به جز تهران، خوزستان و بوشهر بیش از سهم کشوری و معادل ۳.۱ درصد بوده است.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1506207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =