۰ نفر
۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵
آغاز به کار بازارها با نگاه به اتفاقات برجامی

سال ۱۳۹۹ سال بسیار سختی برای فعالان اقتصادی، دولت و عامه مردم بود. علاوه بر تحریم های بین المللی، شیوع بیماری کووید ۱۹ و اقدامات قرنطینه منجر به متضرر شدن بسیاری از کسب و کارها و حتی تعطیلی آنها گردید. تلفات جانی ناشی از این بیماری نیز کام مردم را بیش از پیش تلخ نمود. بازاهای داخلی نیز سال پرنوسانی را تجربه نمودند.

در سال گذشته قیمت دلار از مرز ۳۱ هزار تومان عبور کرد. سکه نیز به ۱۶ میلیون ۳۰۰ هزار تومان رسید. در انتهای سال دلار به ابتدای کانال ۲۵ هزار تومان رسید و سکه نیز با قیمت ۱۱ میلیون و ۴۰ هزار تومان سال ۱۳۹۹ را بدرود گفت. یکی از شگفتی های سال گذشته رشد شاخص بورس به بالای ۲ میلیون واحد بود. در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹ شاخص بورس رشد بیش از ۳۰۰ درصدی را تجربه نمود و پس از آن تا انتهای سال با کاهش بیش از ۳۶ درصد به حدود ۱ میلیون ۳۰۷ هزار واحد رسید.

بازارهای خارجی نیز تحت تاثیر ویروس کرونا، تعطیلی کسب و کارها، سیاست های پولی و مالی و حمایتی دولت ها و آغاز واکسیناسیون پرتلاطم ظاهر شدند. بهای انواع نفت افت چشمگیری داشت و شاخص طلا و بیت کوین نیز رشد قابل توجهی را به ثبت رساندند.

در اولین هفته معاملات (منتهی به ۲۰ فروردین) در سال جدید معامله گران به صورت احتیاطی عمل نمودند و خریدها در بازار سکه و دلار کاهشی گردید. در نتیجه دلار از مرز ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان پایین تر رفت و به دنبال آن سکه نیز تا ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان نزول کرد. تقویت احتمال احیای برجام و شروع مذاکرات باعث ریزش بازارها گردیده است.

در ابتدای هفته منتهی به ۲۷ فروردین علی رغم احتمال آزادسازی منابع ارزی کره جنوبی و همچنین احیای برجام قیمت دلار وارد فاز صعودی شد. بر خلاف دلار، سکه هفته گذشته را با کاهش قیمت آغاز نمود که دلیل آن پیش بینی سکه بازان نسبت به پیشرفت مذاکرات برجامی می باشد. البته بهای جهانی طلا نیز در تعیین قیمت سکه تاثیرگذار است. در انتهای هفته افزایش بهای دلار ناشی از اخبار آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم و گزارش صندوق بین ‌المللی پول در رابطه با کاهش حجم ذخایر ارزی ایران می باشد. تحلیلگران وضعیت بازار دلار و به تبع آن سکه را متاثر از روند مذاکرات و گشایش اقتصادی کشور می دانند.

شاخص سهام در هفته منتهی به ۲۰ فروردین افت ۳.۴ درصدی را ثبت کرد و این کاهش در هفته گذشته نیز ادامه پیدا کرد. با توجه به ابهام در تحولات سیاسی و به خصوص اخبار متناقض مربوط به برجام، بورس روند فرسایشی داشته و علی رغم بهبود متغیرهای بنیادی، خروج سرمایه­ گذاران حقیقی از بازار همچنان وجود دارد. عدم اعتماد سهامداران به تصمیمات سیاستگذاران و نااطمینانی از فضای سیاسی و کلان اقتصادی سبب شده تا بازار سهام الگوی مشخصی را دنبال نکرده و بازار در وضعیت بلاتکلیفی قرار گیرد.

قیمت انواع نفت در هفته منتهی به ۹ آوریل به دلیل افزایش عرضه، توافق اوپک پلاس برای افزایش تدریجی تولید نفت و نگرانی ‌هایی درخصوص بازگشت مجدد قرنطینه ‌ها کاهش یافت. اما در هفته گذشته با افزایش واردات چین و کاهش ذخایر نفت آمریکا قیمت انواع نفت افزایشی شد به طوری که نفت برنت؛ اوپک و نفت خام آمریکا به ترتیب شد ۵.۹، ۵.۳ و ۶.۶ درصدی را به ثبت رساندند. خوش ‌بینی ‌ها پیرامون بهبود وضعیت تقاضا عامل عمده رشد قیمت نفت بوده است.

افت دلار و بازده اوراق خزانه سبب شد تا اونس جهانی طلا در هفته منتهی به ۱۶ آوریل از مرز هزار و ۷۵۰ دلار عبور کند. به نظر می رسد افزایش امیدها به احیای اقتصاد جهانی می ­تواند به کاهش تقاضای طلا و قیمت آن منجر شود. از سوی دیگر بانک مرکزی آمریکا بر ادامه اجرای سیاست‌ های انبساطی تأکید داشته که می ­تواند به دلیل ایجاد نتایج تورمی قیمت طلا را افزایش دهد. همچنین افزایش شمار مبتلایان و اعمال مجدد قرنطینه در کشورهای اروپایی روند صعودی قیمت طلا را رقم خواهد زد. در این هفته شاخص دلار آمریکا از کانال ۹۲ واحد پایین­ تر رفت. کاهش رشد بازده اوراق خزانه، افت ارزش دلار آمریکا را به دنبال داشته است.

ارزش بیت کوین در هفته‌ های گذشته با رفت و برگشت ‌های زیادی روبرو بوده است. در هفته منتهی به ۱۶ آوریل بیت کوین در بالای مرز مقاومتی ۶۰ هزار دلار پیشروی کرد. کارشناسان معتقدند نشانه ‌های صعودی در بازار بیت کوین همچنان وجود دارد. با تصویب بسته ‌های حمایتی در کشورهای مختلف و تزریق نقدینگی به بازارها، انتظارات تورمی افزایش خواهد یافت و در نتیجه آن بیت کوین می ‌تواند به عنوان یک دارایی امن به منظور حفظ ارزش دارایی ­ها مورد توجه سرمایه­ گذاران قرار گیرد.

در هفته ‌های گذشته با تصویب بسته محرک مالی در آمریکا و رشد بازده اوراق خزانه قیمت فلزات پایه افزایشی بوده است. ادامه رشد شاخص کل بازارهای جهانی سهام و افزایش امیدها به بازیابی اقتصادها و تداوم تصویب بسته کمک کرونایی در دنیا رشد قیمت فلزات پایه را رقم زده است.

*رئیس اتاق بازرگانی شیراز

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1506212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =