در دیدار قالیباف با وزیر امور خارجه صربستان چه گذشت؟

خانه ملت نوشت: رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست با وزیر امور خارجه صربستان بر ضرورت گسترش همکاری بین دو کشور در حوزه های صنعتی، تجاری، کشاورزی، فرهنگی و گردشگری و رفع موانع موجود تاکید کرد.

نیکلا ساکوویچ وزیر امور خارجه صربستان ظهر امروز (یکشنبه، ۲۹ فروردین ماه) با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

در این نشست قالیباف با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و صربستان دارای روابط دیرینه می باشند، گفت: هر دو کشور در جهت حفظ استقلال خود و مبارزه با یکجانبه گرایی تلاش کرده اند و ارتباط قویتر بین ایران و صربستان می تواند به روابط مستحکم در جهت همکاری های همه جانبه منتهی شود.

وی با اشاره به ظرفیت های دو کشور، افزود: حجم روابط اقتصادی ایران و صربستان در حد ظرفیت های موجود و متناسب با سطح مناسبات سیاسی نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بر ضرورت گسترش همکاری ها در حوزه های اقتصادی، تجاری، صنعتی، کشاورزی و مباحث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد و افزود: ایران و صربستان، هر دو تجربه ایستادگی در مقابل فشارهای آمریکا در حوزه اقتصادی و سیاسی را دارند.

وی با بیان این که امروز بهترین شرایط برای عمق بخشیدن به مناسبات دو کشور ایجاد شده است، گفت: ما معتقدیم می توان حجم مبادلات را به چند برابر افزایش داد.

قالیباف با اشاره به سابقه همکاری پارلمانی مطلوب بین ایران و صربستان، از اعلام آمادگی مجلس یازدهم برای گسترش روابط پارلمانی بین این دو کشور و نقش مهم گروه های دوستی ـ پارلمانی و همکاری کمیسیون های تخصصی پارلمانی خبر داد.

در دیدار قالیباف با وزیر امور خارجه صربستان چه گذشت؟

رئیس مجلس کشورمان در پایان با اشاره به اهمیت دیپلماسی پارلمانی، از رئیس پارلمان صربستان برای سفر به جمهوری اسلامی ایران دعوت بعمل آورد.

در ادامه این نشست نیکلا ساکوویچ وزیر خارجه صربستان با اشاره به اینکه ایران کشور مهمی است و صربستان برای رابطه با ایران اهمیت قائل است، افزود: مردم جمهوری صربستان احترام زیادی برای تلاش موفق ایران در حفظ استقلال و آزادی قائل هستند. ما شرایط ایران را به خوبی درک می کنیم و معتقدیم با درایت مقامات ایران، این شرایط سپری خواهد شد اما آن را فرصتی می دانیم که می توان دوستان حقیقی روزهای سخت را شناخت.

وی در ادامه از حمایت همه جانبه ایران از حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت صربستان قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه صربستان یادآور شد: ما معتقدیم که باید از طریق روابط سیاسی برای بهبود روابط اقتصادی و سیاسی بین کشورها اقدام کرد؛ ضمن اینکه آماده هستیم از فرصت ایجاد شده برای ارتقای هر چه بیشتر مناسبات پارلمانی استفاده نماییم.

وی افزود: ما آماده همکاری با ایران در حوزه های صنعتی، اقتصادی، کشاورزی و بهداشتی هستیم، ضمن اینکه باتوجه به توان ایران در تولید دارو و واکسن، لازم است در این زمینه ها و به منظور مبارزه با ویروس کرونا به تبادل تجربیات خود بپردازیم.

ساکوویچ تاکید کرد: در شرایط دشوار کنونی که با همه گیری بیماری کرونا مواجه هستیم حتی یک صحبت دوستانه با هدف تبادل تجربیات می تواند نتایج مثبتی از نظر اقتصادی و تجاری به همراه داشته باشد.

216215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1506261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =