گنبد مسجد جامع عباسی اصفهان از بند داربست رها می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: امیدواریم در تیرماه گنبد مسجد جامع عباسی از داربست و کارگاه های مرمتی رها شود.

فریدون الهیاری در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین با تبریک روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی اظهار داشت: مرمت دو ترک باقی مانده مسجد امام (ره) آغاز شده است. گنبد مسجد جامع عباسی دو پوسته است و این دو پوسته به وسیله سازه هایی به هم متصل می شوند.

وی افزود: کاشی های روی گنبد که هم جنبه تزئینی دارد و هم پوششی برداشته می شود و مجدد کار می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به مضرب زوج گنبد مساجد گفت: گنبد مسجد جامع عباسی از ۱۶ ترک تشکیل شده است که تاکنون ۱۴ ترک آن مرمت شده است و امیدواریم با تامین اعتبارات لازم تا پایان سال مالی به پایان برسد.

وی اضافه کرد: وضعیت مسجد امام (ره) در وضعیت بحرانی بود و از سال ۹۰ مرمت گنبد مسجد امام(ره) به مدیریت آقای پاکدل در حال انجام است.

الهیاری با اشاره به اینکه گنبد مسجد جامع عباسی بزرگترین گنبد معرق جهان است، تصریح کرد: گنبد مسجد جامع عباسی ۵۲ متر ارتفاع دارد و ۳۲۰هزار قطعه کاشی این گنبد باید در قالب های مشخص تعبیه شود که نیاز به ظرافت ویژه ای دارد و جمع آوری کاشی های فرسوده دو ترک باقی مانده هم انجام شده است.

وی با اشاره به تخلیه مرحله پایانی کاشی های دو ترک باقی مانده مرمت گنبد مسجد امام(ره) تا پایان هفته گفت: با نصب کاشی ها، مرمت گنبد مسجد امام (ره) به پایان می رسد و امیدواریم تا پایان تیرماه گنبد این مسجد تاریخی عاری از داربست و کارگاه های مرمتی شود.

گفتنی است مسجد امام (ره) یکی از بناهای تاریخی اصفهان در میدان نقش جهان است که در طی دوران صفوی ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی ایران به شمار می رود. مسجد امام خمینی (ره) در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ به شماره ثبت ۱۰۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.  

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1506264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =