از تعیین مجازات تا ایجاد سامانه شفافیت؛ راهکارهایی برای توزیع عادلانه واکسن

مخاطبان خبرآنلاین راهکارهای مختلفی را برای توزیع عادلانه واکسن کرونا پیشنهاد داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پس از آنکه فراخوان ما درباره پیشنهاد مردم در زمینه توزیع عادلانه واکسن کرونا منتشر شد، بسیاری از کاربران پیشنهادهای خوب و بعضا متفاوتی را ارائه کردند که این پیشنهادها به قضاوت افکار عمومی دست کم در حد افکار عمومی کاربران خبرگزاری قرار گرفت.

یکی از این پیشنهادها درباره تعیین مجازات برای کسانی است که عدالت را در توزیع واکسن کرونا رعایت نمی کنند. نگاه مجازاتگر و کیفردهنده شاید اولین نکته ای است که به ذهن هر کس برسد و تصور شود با داشتن نگاه کیفردهنده مانند تعیین مجازات برای کسانی که واکسن را بی صف می زنند یا با تقلب و پارتی بازی آن را دریافت می کنند، می شود در مقابل ناعدالتی در توزیع واکسن کرونا ایستاد. ولی واقعیت این است که نگاه کیفردهنده در هیچ یک از دوره های تاریخ زندگی اجتماعی بشر نتوانسته است ناعدالتی را بکاهد.

مخاطب دیگری توصیه کرده است به جای دنبال کردن خط عدالت محوری در توزیع واکسن، هر چه زودتر زمینه واردات و احیانا تولید واکسن فراهم شود تا دیگر نیازی به صف گرفتن و تعیین اولویت نباشد. مخاطبی در این باره پیشنهاد داده: توزیع وقتی دچار مشکل میشه که تعداد محدود باشه.اول اینکه تعداد باید بره بالا.حال در مورد همین تعداد؛ مگه سامانه تی تک ندارید؟مگه تی تک برای ردیابی اقلام دارویی نیست؟چجوریه که یه استامینوفن رو رد میزنید واکسن رو نمی تونید؟

این پیشنهاد مورد توجه مخاطب دیگری قرار گرفته و او نوشته: عدالت یعنی واکسن به تعداد همه مردم ساکن در ایران.هر چیزی غیر از این عین بی عدالتیه.جلوگیری از ورود واکسن حیاتی از بعضی کشور ها هم اوج بی عدالتی.

این قبیل پیشنهادها شاید منطقی و درست باشد ولی واقعیت کمبودهای موجود درباره آن در نظر گرفته نشده است.

شفاف سازی اطلاعات کسانی که واکسن دریافت کرده اند راهکاری است که «مهدی» پیشنهاد داده است. او در این باره نوشته: قطعا بهترین کار ایجاد سامانه ای به صورت لحظه ای برای نشان دادن میزان واکسن تزریق شده و واکسن تولید شده و دسترسی به اطلاعات افرادی که واکسیناسیون شده اند، است.

علی هم اینطور تایید کرده: یک سایتی درست کنید تا براساس کد ملی برای افرادی که میخواهند واکسن بزنند بر اساس اولویت نوبت داده شود و هم اینکه مشخص شود چه افرادی تا به حال واکسن زده اند اگر مخالف شفافیت در این مورد باز هم به بهانه دشمن نیستید و به بهانه اگاه شدن دشمن قصد زدن واکسن به پسر خاله و ...را ندارید.

کاربری که خود را توحید معرفی کرده هم اولویت بندی را راهکار عدالت می داند و گروه هایی که از نظر او باید در اولویت دریافت واکسن باشند را اینطور معرفی کرده است: ۱ - کادر درمان و نه همه نظام پزشکی ۲- ابتدا افراد بالای ۶۵ سال ۳- مادران باردار و شیرده ۴- همه جامعه.

کاربر دیگری هم برای رعایت عدالت در توزیع واکسن، راهکار جالبی داده: قرعه کشی کنید و خلاص!

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1506992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =