اینجا قلب سپاه در ساخت موشک های کروز و بالستیک است /درخشش هوافضای سپاه در ارتقای قدرت موشکی ایران +تصاویر

میزان نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در نخستین روزهای پیروزی این انقلاب تشکیل شد، برای ادامه نقش خود در نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن پا بر جا ماند و با برداشتن گام‌های استوار در عرصه‌های مختلف چهار دهه گذشته امروز مؤلفه‌ای مهم در گسترش عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران است.

سپاه  که سال ۵۸ به فرمان امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تأسیس شد، در اصل ۱۵۰ قانون اساسی تعریف مشخصی دارد: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در نخستین روزهای پیروزی این انقلاب تشکیل شد، برای ادامه نقش خود در نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن پا بر جا می‌ماند. حدود وظایف و قلمرو مسئولیت سپاه در رابطه با وظایف و قلمرو مسئولیت نیروهای مسلح دیگر با تأکید بر همکاری و هماهنگی برادرانه میان آن‌ها به وسیله قانون تعیین می‌شود».
 
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از ستون‌های مُستحکم خیمه نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود و امروز در حوزه‌های نظامی و  فناوری و به ویژه ساخت محصولات دفاعی بومی به بلوغ رسیده است.

 اینجا قلب سپاه در ساخت موشک های کروز و بالستیک است /درخشش هوافضای سپاه در ارتقای قدرت موشکی ایران +تصاویر

 فرماندهان سپاه در چهار دهه عمر انقلاب اسلامی

اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نظر شهید بهشتی جواد منصوری بود که با حکم شش ماهه این مسئولیت را بر عهده گرفت، سرلشکر «محسن رضایی» در سال ۶۰ فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بر عهده گرفت، وی ۱۶ سال سکان هدایت این نهاد انقلابی را در دست داشت، بخش عمده دوران هشت ساله دفاع مقدس در زمان فرمانده سرلشکر رضایی بود.
 
سرلشکر «یحیی صفوی»، سال ۷۶ به سمت فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد، سرلشکر علی جعفری بعد از وی در فهرست فرماندهان سپاه قرار گرفت، سرلشکر «حسین سلامی» اکنون مسئولیت فرماندهی این ارگان نظامی و انقلابی کشور را برعهده دارد.
 
تقویت بنیان دفاعی به ویژه در بحث ورود به نهضت ساخت محصولات دفاعی بومی با نگاه قطع زنجیره نیاز به خارج با تأمین تجهیزات نظامی نیروهای سپاه، تقویت قدرت موشکی و هوافضای سپاه با برخورداری از نیروی هوافضای قوی به عنوان مرکز و کانون ساخت انواع موشک، پهپاد و سایر محصولات دفاعی و تجهیز آن‌ها به فناوری روز دنیا، برخورداری از نیروی دریایی قوی در کنار نیروی دریایی ارتش  و ایجاد شهرهای موشکی و سایر محصولات دفاعی بومی زمینی، هوایی و دریایی از جمله توصیفی است که می‌شود درباره سپاه به کار برد.
 
نیروی زمینی سپاه به فرماندهی سرتیپ پاسدار محمد پاکپور در حوزه بومی‌سازی محصولات دفاعی گام‌های بلندی برداشته است، شکل گیری جهاد خودکفایی در نیروهای مسلح به ویژه سپاه، روح خوداتکایی را با تکیه بر «ما می‌توانیم» به جسم نیروهای مسلح به ویژه سپاه اسلامی دمیده و انواع تجهیزات مورد نیاز رزم زمینی با ساختار مدرن به این نیرو الحاق شده است.

معرفی جدیدترین محصولات دفاعی نیروی زمینی سپاه

 نفربر آبی و خاکی «مکران»، پهپاد «معراج ۱»، سلاح «ثعبان ۱»، سمانه راداری نفوذ در زمین، از جمله دستاوردهای جدید نیروی زمینی سپاه است و به تکنولوژی روز دنیا مجهز هستند.

ساخت ناو اقیانوس پیمای رودکی با هدف سیادت دریایی، شناور شهید سیاوشی (اقیانوس پیما)، الحاق ۱۸۸ فروند پهپاد و بالگرد در اواخر سال گذشته به این نیرو، پهپاد عمود پرواز و کروز پرواز «ویتول»، انواع قایق‌های تندرو با سرعت ۹۴ نات، شناور «شهید ناظری»، ساخت انواع موشک‌ها در شهرهای موشکی این نیرو از جمله دستاوردهای نیروی دریایی سپاه در تولید محصولات دفاعی کاملاً ایرانی است.

 اینجا قلب سپاه در ساخت موشک های کروز و بالستیک است /درخشش هوافضای سپاه در ارتقای قدرت موشکی ایران +تصاویر
 

هوافضا، قلب سپاه در ساخت کانون ساخت محصولات دفاعی ایرانی مدرن

نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امروز نوک پیکان موازنه قدرت در منطقه است، ساخت نسل جدیدی از موشک‌های بالستیک، در کلاس موشک‌های ذوالفقارکه عین الاسد (پایگاه نظامی عراقی تاشغال شده توسط نیروهای رژیم جنایت‌کار آمریکا) را درهم کوبید، انواع موشک‌های کروز تنها گوشه‌ای از توانمندی هوافضای سپاه در حوزه تولید محصولات دفاعی است.

 اینجا قلب سپاه در ساخت موشک های کروز و بالستیک است /درخشش هوافضای سپاه در ارتقای قدرت موشکی ایران +تصاویر
 
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مدل دفاع مقدس را بعد از پایان هشت سال جنگ تحمیلی در حوزه‌های سازندگی، علم و فناوری و محرومیت‌زدایی و کمک به مردم در بلایای طبیعی و حوادث غیر مترقبه طی چهار دهه عمر بابرکت انقلاب اسلامی در سنگر خدمت به ملت ایران و صیانت و پاسداری از نظام جمهوری اسلامی به ویژه در بحران‌های ناشی از تحریم‌های ناجوانمردانه استکبار جهانی به سرکردگی رژیم جنایتکار آمریکا پیاده کرده است.


  اینجا قلب سپاه در ساخت موشک های کروز و بالستیک است /درخشش هوافضای سپاه در ارتقای قدرت موشکی ایران +تصاویر
اگر ساختار و اهمیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در قالب بدن انسان بخواهیم توصیف کنیم، «سر»، سربازی و سر دادن در راه اسلام و نظام جمهوری اسلامی، «قلب» آن پاسداری از نظام جمهوری اسلامی و «ستون فقرات» آن قدرت موشکی به عنوان تحکیم ساختار بازدارندگی در مقابل تهدیدات دشمن و «دست» برافراشته نگه داشتن پرچم دفاع از اسلام و جمهوری اسلامی، «پا»، قدم‌های محکم و استوار در جاده استکبار ستیزی با تقویت جبهه مقاومت با هدف صیانت و حفظ امنیت در هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای جمهوری اسلامی ایران است.
 
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز به اوج قدرت‌پدافندی رسیده است که پرنده‌های فوق پیشرفته رژیم جنایت‌کار آمریکا را صید می‌کند، امروز ایران اسلامی به عنوان یک قدرت موشکی و پدافندی منطقه،صدها کیلومتر دور تر از مرزهای جمهوری اسلامی ایران پرنده‌ها و تجهیزات متجاوز دشمن را در مرزهای زمینی، آبی و دریایی شناسایی می‌کند و تحرکات دشمن را زیر نظر دارد.

 اینجا قلب سپاه در ساخت موشک های کروز و بالستیک است /درخشش هوافضای سپاه در ارتقای قدرت موشکی ایران +تصاویر
 
جبهه مقاومت که به درختی تنومند با شاخ و برگ ضد استکباری در سنگر دفاع از اسلام و مقابله با کفار عالم تبدیل شده، ریشه‌هایش از جنس فرهنگ بسیج و دفاع مقدس ایران است، جبهه مقاومت مدل بین‌المللی فرهنگ دفاع مقدس است، طلوع خورشید دفاع مقدس در آسمان جمهوری اسلامی ایران، شب تاریک آزادگان جهان به ویژه اُمت اسلامی، انقلابیون، آزادی خواهان و استکبارستیزان منطقه را از زیر سایه سیاه ظلم استکبار جهانی به روشنی با تلألو انوار مقاومت و ایستادگی تبدیل کرده است.

صحنه جبهه مقاومت، نمایشنامه‌ای واقعی با نقش‌آفرینی بازیگرانی واقعی است، شهدایی امثال شهید حججی که سر داد، ولی نگذاشت سر اقتدار و عظمت جمهوری اسلامی ایران در مقابل استکبار جهانی خم شود، شهدای مدافع حرم در غربت سر دادند و همانند علی اکبر (ع)، اِرباً اِربا شدند، ولی اجازه ندادند امنیت و اقتدار ایران اسلامی زیر پای متجاوز قطعه قطعه شود.
 
جبهه مقاومت بی شک از فصول زرین کارنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تأمین امنیت و حفظ و پاسداری از این نظام مقدس است، شهادت فرماندهان بزرگی نظیر شهید حسین همدانی، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و سایر شهدای مدافع حرم کربلای جبهه‌ها در دوران دفاع مقدس را این بار در سنگر جبهه مقاومت در دفاع از اسلام و حرم اهل بیت (ع) تصویرسازی کرد.
 
سردار قاآنی در بخشی از سخنرانی خود در مراسم تشییع شهید سرلشکر سید محمد حجازی به این نکته مهم اشاره داشت که «ما هر روز سلیمانی‌ها و حجازی‌ها را پرورش می‌دهیم»، عَلَم جبهه مقاومت هیچگاه زمین نخواهد افتاد و نصرت الهی همیشه پشتیبان رزمندگان اسلام است.
 
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخش سازندگی و محرومیت‌زدایی اقدامات بسیار مهم و سازنده‌ای را به شکل توسعه زیرساخت‌ها  انجام داده است.
 
 
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از زمان شیوع بیماری کرونا تا امروز که پیک چهارم این بیماری منحوس را تجربه می‌کنیم، با تجهیز و آماده باش تمام مراکز درمانی و بیمارستان‌های خود در سراسر کشور، تمام قد در مسیر کمک به مردم و به ویژه بیماران کرونایی فعالیت و خدمات رسانی خود را ادامه می‌دهد.
 

سردار محمد جواد قهرمانی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به شهرهای موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ایران را در فهرست قدرت‌های صاحب شهرموشکی در جهان قرار داد و گفت: معدود کشورهایی در جهان صاحب تکنولوژی ساخت شهرموشکی در حوزه‌های هوافضا و نیروی دریایی هستند، جمهوری اسلامی ایران از این دست کشورهاست.

وی با اشاره به ساخت موشک‌های نقطه‌زن و دور برد در سپاه، بر درخشش هوافضای سپاه در ارتقای قدرت موشکی ایران تأکید کرد و افزود: ساخت انواع موشک‌ها یکی از دستاوردهای مهم نیروهای مسلح به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، نیروی دریایی سپاه نیز در این راستا گام‌های مهمی برداشته است.
 
قهرمانی پیام قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران را به استکبار جهانی و مزدوران آن در منطقه واضح دانست و اضافه کرد: معاندین نظام هم این پیام بازدارنده را دریافت کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران با هیچ کشوری سر جنگ ندارد


معاون پیشین فرهنگی سپاه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با هیچ کشوری سر جنگ ندارد، اظهار داشت: اگر کسی بخواهد با جمهوری اسلامی در بیفتد، این توانمندی را داریم که با تمام توان مقابل آن بایستیم، آمریکا یک نمونه از آن است.

1727215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1507517

برچسب‌ها