بازتاب سفر قریشی به تهران در رسانه‌های پاکستانی

ایرنا نوشت: سومین سفر وزیر امور خارجه پاکستان به جمهوری اسلامی ایران به طور لحظه به لحظه از سوی مطبوعات پاکستانی دنبال می شود و دیدارهای شاه محمود قریشی با مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی و گشایش‌ سومین گذرگاه مرزی به خبر اول این رسانه‌ها تبدیل شد.

بازدید شاه محمود قریشی از کشورمان که از روز سه‌شنبه آغاز شد به صورت مرتب و لحظه‌ای از سوی رسانه‌های پاکستانی اعم از شبکه‌های خبری، سایت‌ها و روزنامه‌های اردو و انگلیسی این کشور دنبال شد.

روزنامه‌های صبح امروز (پنجشنبه) پاکستان نیز محور اصلی و صفحات اول خود را به دیدارهای وزیر امور خارجه این کشور با رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه و رئیس مجلس ایران اختصاص دادند.

امضای توافقنامه احداث بازارچه‌های مشترک مرزی میان ایران و پاکستان و گشایش سومین مرز مشترک رسمی در منطقه پیشین-مند نیز با استقبال گسترده نشریات پاکستانی و صاحبنظران این کشور همراه بود.

روزنامه انگلیسی زبان "نیوز" چاپ شهر اسلام‌آباد نوشت: شاه محمود قریشی در دیدار با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران گفت که دولت اسلام‌آباد تحت رهبری نخست وزیر عمران‌خان، متعهد به تقویت روابط دوجانبه با ایران و همچنین ارتقای همکاری های دوجانبه در زمینه های مختلف است.

روزنامه اردو زبان "نوای وقت" به نقل از اظهارات قریشی دری دیدار با مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی ایران گزارش داد: پاکستان قدردان مواضع اصولی آیت الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر عالی ایران و مقامات این کشور برای حمایت از پاکستان  و تاکید بر حفظ حقوق مسلمانان شبه‌قاره است.

روزنامه "دیلی‌تایمز" پاکستان نوشت: وزیر امور خارجه این کشور در تهران گفت که فرصتهای زیادی برای تقویت بیش از پیش تجارت دوجانبه، سرمایه گذاری و مبادلات اقتصادی بین پاکستان و ایران وجود دارد. دیپلمات‌های دو کشور باید اهتمام جدی برای تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی داشته باشند.

"اکسپرس، جنگ، دنیا و امت" از دیگر روزنامه‌های مطرح اردو زبان پاکستان تیتر اول صفحه اول خود را به دیدارهای قریشی در تهران، سخنان رئیس جمهوری کشورمان مبنی بر امنیت، دغدغه مشترک ایران و پاکستان، امضای تفاهمنامه احداث بازارچه‌های مرزی و افتتاح گذرگاه مرزی جدید میان دو کشور اختصاص دادند.

شبکه‌های خبری پاکستان نیز برنامه فشرده وزیر امور خارجه این کشور در تهران و دیدار با مقام‌های ارشد ایرانی را لحظه به لحظه منعکس کرده و گزارش دادند: رئیس جمهوری ایران با شاه محمود قریشی وزیر امورخارجه پاکستان در کاخ ریاست جمهوری در تهران دیدار و بر تعهد دولت ایران برای ارتقای هر چه بیشتر روابط با پاکستان در بخش‌های تجاری، سرمایه گذاری و مدیریت مرزها تاکید کرد.

روزنامه انگلیسی زبان "پاکستان آبزرور" نیز در گزارشی با عنوان تقویت روابط با ایران، سفر آقای قریشی به تهران و دیدار مقامات عالی رتبه این کشور را با توجه به تغییرات ژئوپولتیک در منطقه بسیار حائز اهمیت دانست. 

در این گزارش آمده است: طرفین درباره روابط دوجانبه، تحولات منطقه، افغانستان و کشمیر گفت‌وگو کردند. در چند سال اخیر بازدیدهای منظم بین دو کشور در سطوح عالی رتبه همانند سفر قریشی به تهران در ژانویه ۲۰۱۰، سفر دکتر ظریف به اسلام آباد در نوامبر ۲۰۲۰ و دیدار آنان در حاشیه نشست قلب آسیا انجام گرفت. روابط دو کشور  تاریخی و مرزهای مشترک آنان به طور سنتی همیشه صلح آمیز و آرام بوده است.

پاکستان آبزرور نوشت: با توجه به چالش‌های پاکستان در روابط با هند و افغانستان، تهران به عنوان شریک استراتژیک اسلام‌آباد تلقی می‌شود. در جریان سفر قریشی به ایران، پاکستان بار دیگر بر حمایت مداوم خود از  برجام و لزوم لغو تحریم های اقتصادی ایران تاکید کرد.

وزیر امور خارجه پاکستان که عصر سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه وارد تهران شده بود در ادامه برنامه‌ها و دیدارهایش با مقامات کشورمان، امروز (پنجشنبه) برای زیارت بارگاه منور رضوی به مشهد سفر کرد.

در این سفر شاه محمود قریشی با آیت الله احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی دیدار خواهد کرد.

قریشی روز گذشته با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس‌جمهوری، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کرده است.

همزمان با این سفر، سومین مرز رسمی بین ایران و پاکستان در منطقه پیشین - مند با حضور وزیر راه و شهرسازی کشورمان و وزیر صنایع دفاعی پاکستان افتتاح شد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1507631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    0 0
    مکنزی، فرمانده نیروی سنتکام آمریکا، ادعا کرده که، ما نگران ارتباط ایران و چین هستیم چرا. که ایران در جستجوی مداوم منبع اسحه می باشد. باید به این ژنرال گفت که انتظار دارید ایران و روسیه و چین منتظر باشند تا شما با دیکتاتوری نظامی خود، شما رو تماشا کنند. در ضمن، ایران روسیه و چین، نگران حقوق بشر در آمریکا هستند.