واعظی: رییس جمهوری اجازه داد شرکت های خصوصی و بیمارستان ها با ارز نیمایی واکسن بیاورند

ایرنا نوشت: رییس دفتر رییس جمهوری اولویت نخست دولت را تامین واکسن‌های مورد نیاز از خارج عنوان کرد و گفت: طبق وعده داده شده همه تلاش دولت این است تا واکسن داخلی در فصل بهار و اوایل تابستان تولید شود و مورد استفاده قرار بگیرد.

محمود واعظی درباره شفافیت توزیع واکسن های وارداتی، و وضعیت واکسن های تولید داخلی کشور گفت: شفافیت در استفاده از واکسن هایی که الان در حال تزریق هستیم امر بسیار مهمی است و برای همین رییس جمهوری به وزارت بهداشت دستور داد به طور مرتب در این زمینه اطلاع رسانی کند.

وی با بیان اینکه حق مردم است که بدانند واکسن چگونه توزیع می شود، افزود: وقتی واکسن کرونا وارد کشور شده بر اساس تصمیم گرفته شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا باید در اختیار مردم قرار گیرد.

رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: بر این اساس نخست کادر درمان باید از این واکسن استفاده کنند. افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای هم در گروه دوم اولویت تزریق واکسن قرار دارند.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت سریعتر باید در این زمینه اطلاع‌رسانی کند، اضافه کرد: از آنجا که حجم واکسن های وارداتی تاکنون چندان بالا نبود نمی‌توانستیم روزانه اطلاع رسانی کنیم اما وقتی تعداد بیشتر شود مانند بقیه موارد روزانه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

واعظی خاطرنشان کرد: اولویت نخست ما این است تا تولید داخلی انجام نشده، بتوانیم واکسن‌های مورد نیاز را با تایید وزارت بهداشت خریداری کنیم و تحویل وزارت بهداشت دهیم و این وزارتخانه هم واکسن ها را بر اساس همان جدول رایگان به مردم تزریق کند.

وی ادامه داد: در کنار این قضیه متوجه دو اتفاق شدیم، برخی در داخل می‌گویند که واکسن را در خیابان ناصرخسرو می‌خرند و از آن سو می گویند خانواده هایی به برخی از کشورها می روند و دو سه هفته می‌مانند تا واکسن بزند که این کار درستی نیست.

رییس دفتر رییس جمهوری تصریح کرد: رییس جمهوری اجازه داد شرکت های خصوصی و بیمارستان ها با ارز نیمایی واکسن بیاورند و تحت نظارت وزارت بهداشت به همه افرادی که نمی خواهند صبر کنند تا نوبتشان شود این واکسن را تزریق کنند. در این زمینه شرکت‌های دولتی و غیردولتی با ما تماس گرفتند.

واعظی راه دوم را تولید واکسن خارجی در داخل عنوان کرد و گفت: راه دوم این است تا برخی کشورهایی که از آنها واکسن می‌خریم و همکاری داشته‌ایم، واکسن مشترک با آن کشور را در داخل تولید کنیم در این زمینه هم اقدامات خوبی انجام شده است.

رییس دفتر رییس جمهوری راه دیگر را تولید واکسن داخلی عنوان و تصریح کرد: بیش از یک سال است که دولت با همه امکانات مالی، معنوی، فنی و علمی در خدمت تولید کنندگان واکسن است و امیدواریم همانطور که وعده دادیم تا آخر بهار و اوایل تابستان این واکسن‌ها به خط تولید برسد و در داخل مورد مصرف قرار بگیرد.

وی ابراز امیدواری کرد که با تولید واکسن ایرانی هم مشکل در داخل رفع شود و هم بتوانیم واکسن را به کشورهای دیگر صادر کنیم.

ریس دفتر رییس جمهوری درباره اینکه آیا در سفر اخیر وزیر خارجه روسیه به تهران درباره تولید واکسن روسی در ایران بحث و تبادل نظر شده است یا نه، گفت:  وزیر امور خارجه روسیه هم در ملاقات با رئیس جمهوری و هم در ملاقات با وزیر امور خارجه گفت که دولت روسیه هم از تسریع در ارسال واکسن و هم آغاز تولید واکسن مشترک حمایت می کند.

216216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1507776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =