مطبوعات پاکستان درباره گفتگوهای تهران و ریاض چه نوشتند؟

ایرنا نوشت: طی روزهای اخیر خبرهایی در برخی رسانه‌های بین‌المللی منتشر شد درباره اینکه ایران و عربستان مذاکراتی را برای ترمیم روابط دوکشور آغاز کرده‌اند.این خبر نظر رسانه‌ها وصاحبنظران پاکستان را به خود جلب کرد و آنها با برجسته سازی اهمیت تعامل تهران-ریاض،تاکیدکردند منطقه نیازمند تنش زدایی است.

پیشتر روزنامه فایننشال تایمز فاش کرد که طبق گفته سه مسئول آگاه از این مذاکرات، مقامات ارشد سعودی و ایران پس از پنج سال قطع روابط دیپلماتیک در تلاش برای اصلاح روابط، در خاک عراق مذاکره مستقیم داشته‌اند.

برخی نشریات پاکستانی با اختصاص سرمقاله‌های خود به پیشینه روابط ایران و عربستان و با اشاره به قطع روابط دو کشور ازسال ۲۰۱۶، نوشتند: شنیدن زمزمه‌های مذاکره میان دو کشور خبر خوبی برای منطقه است و هرگونه پایان خصومت میان این دو کشور می‌تواند مسیر پایان بحران در خاورمیانه به ویژه یمن، سوریه و یا عراق را هموار کند.

روزنامه انگلیسی زبان "نیشن" در گزارشی با عنوان "نشست عراق" نوشت: احتمال مذاکره میان تهران و ریاض این حقیقت که هیچ موضع دائمی در روابط بین الملل وجود ندارد، را ثابت می‌کند.

در این گزارش آمده است: با توجه به وضعیت مناسبات این دو کشور برجسته اسلامی در خاورمیانه، کاملاً طبیعی است که زمان زیادی لازم است تا شاهد آب شدن یخ روابط آنان باشیم.

نیشن افزود: بی ثباتی خاورمیانه ناشی از تنش‌هایی است که بین دو طرف برقرار مانده با این حال شاید آغاز هرگونه مذاکرات و اتخاذ رویکرد عملی برای مقابله با بحران‌های سوریه، لبنان و یمن راه درستی برای پیشبرد امور باشد.

این نشریه پاکستانی اضافه کرد: اگر ریاض و تهران موفق شوند اختلافات خود را حل کنند، فضای مساعدتری برای ادامه مذاکرات به وجود می آید. علی رغم گمانه‌زنی‌های مختلف، این یک پیشرفت مثبت قلمداد می‌شود.

تلاش سعودی برای خروج از بحران یمن

روزنامه "داون" پاکستان نیز امروز در گزارشی با عنوان "مذاکرات عربستان و ایران" نوشت: پس از انقلاب اسلامی در ایران تنش در روابط تهران و ریاض جهان اسلام را تحت تأثیر قرار داد. البته طبیعی است، چون سقوط نظام خودکامه شاه و بنیانگذاری انقلاب اسلامی در ایران برای سلطنت‌های عربی خوشایند نبود و با گذشت بیش از چهار دهه روابط دو کشور همچنان متشنج است و اثرات آن نیز در عراق، یمن، سوریه و لبنان مشاهده می‌شود.

در این‌ گزارش آمده است: علی رغم ایدئولوژی‌های کاملاً متفاوت ایران و عربستان، اگر تمایل به تنش‌زدایی وجود داشته باشد همزیستی میان دو کشور امکان پذیر است.

روزنامه داون نوشت: حاکمان سعودی کاملاً درصدد نجات از بحران یمن هستند؛ جایی که آنان قادر به شکست حوثی‌ها (انصارالله)‌ نشدند. بنابراین هرگونه اقدام در مسیر ترمیم تعاملات بسیار مثبت ارزیابی می‌شود و این پیشرفت باید ادامه یابد. شاید بعداً بتوان دامنه دیپلماسی پنهان را به کاهش رقابت عربستان و ایران در خاورمیانه گسترش داد.

این نشریه انگلیسی زبان افزود: عراق می تواند میانجی خوبی باشد زیرا با هر دو طرف رابطه خوبی دارد. در واقع کاهش تنشها در منطقه امری مطلوب است زیرا رویکرد نظامی و مداخله قدرت‌های خارجی فقط به افزایش هرج و مرج در خاورمیانه منجر شده و در این میان سود این اوضاع به اسرائیل می‌رسد.

هرگونه تنش‌زدایی میان ایران و عربستان خوشایند است

روزنامه «بیزینس ریکوردر» پاکستان در گزارشی با عنوان "ایران و عرب" نوشت: زمزمه‌هایی از خیز ایران و عربستان برای پایان دادن به خصومت شنیده می‌شود که هدف اصلی آن استقرار صلح در منطقه و جهان اسلام است. 

در این گزارش آمده است: دو کشور حرفی از صحت مذاکرات اخیر به میان نیاورده‌اند اما منابع آگاه گفتند که این مذاکره‌ محرمانه در عراق انجام شده است، کشوری که به شدت تحت تاثیر تنش‌های منطقه قرار گرفته و درصدد هستند تا عراق به محلی برای درگیری‌های منطقه تبدیل نشود.

بیزینس ریکوردر نوشت: پس از حل اختلافات چهار کشور عربی از جمله عربستان با قطر به عنوان عضو شورای همکاری خلیج فارس و نگاه متفاوت جوبایدن رئیس جمهوری آمریکا به خاورمیانه برعکس سیاست‌های تهاجمی ترامپ، اکنون به نظر می‌رسد حکام سعودی نیز تغییر موضع داده و در مسیر تنش‌زدایی با ایران قدم برمی‌دارد. 

این روزنامه انگلیسی زبان افزود: هر ابتکار و اقدامی که بتواند ایران و عربستان را گرد هم بیاورد مطمئناً با استقبال گسترده ای روبرو خواهد شد. برخی کشورها از جمله پاکستان به عنوان دوست و متحد نزدیک به ایران و عربستان برای کاهش تنش‌ها میانجی‌گری کردند و در اکنون نیز می‌توان از ظرفیت‌های اسلام‌آباد برای کمک به حل اختلافات میان دو کشور بزرگ جهان اسلام استفاده کرد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1508272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیرعبدالرضایی IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    0 0
    شمافکرمیکنیدنوکرآمریکادوست شماخواهدشد.
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    0 0
    همش بازیه.منافع عربستان با آمریکا و اسرائیل گره خورده و نگاه ایران متضاد آن هست