سلطانی‌فر: صداوسیما باید نگاه جناحی‌اش را از روی برنامه‌ها بردارد

ایلنا نوشت: محمد سلطانی‌فر با اشاره به برنامه‌سازی‌های سیاسی تلویزیون در آستانه انتخابات گفت: وقتی در مسائل سیاسی مردم ما ۴۶ ماه مردم نیستند، چطور می‌شود که دو ماه مانده به انتخابات مردم می‌شوند و حق دارند که از جناح‌های سیاسی اطلاعات کسب کنند و حق دارند که بازی‌های سیاسی را ببینند و حق دارند که چپ و راست و اصلاح‌طلب و اصول‌گرا را بشناسند؟

محمد سلطانی‌فر مدرس و مدیر گروه ارتباطات اجتماعی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد به برنامه‌های سیاسی صداوسیما در آستانه انتخابات و جهت‌گیری‌های آن پرداخت.

سلطانی‌فر در یاسخ به این سوال که «آیا این انتظار زیادی از صداوسیماست که بخواهیم در آستانه انتخابات به‌جای دامن زدن بر دو قطبی‌سازی از طریق حمله به یک جناح، برای نمایندگان تمامی جبهه‌های سیاسی برنامه‌سازی کند؟» گفت: نگاه من به این موضوع کمی فراتر از این قضیه است؛ معتقدم «مردم»، مردمِ دو ماهه نیستند، مردمِ ۴۸ ماهه‌اند.

او با بیان اینکه «وقتی در مسائل سیاسی مردم ما به مدت ۴۶ ماه مردم نیستند، چطور می‌شود که دو ماه مانده به انتخابات مردم می‌شوند و حق دارند که از جناح‌های سیاسی اطلاعات کسب کنند و حق دارند که بازی‌های سیاسی را ببینند و حق دارند که چپ و راست و اصلاح‌طلب و اصول‌گرا را بشناسند؟» گفت: این مردم، مردمِ ۴۸ ماهه هستند، مردمِ چهار تا ۳۶۵ روز هستند، اما ناگهان ظرف دو ماه گُل می‌کنند و وجهه پیدا می‌کنند و حق دارند و صداوسیما برنامه برای روشنگری‌شان می‌سازد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه «اما بعد از انتخابات همه چیز تمام می‌شود و الهی صد هزار مرتبه شکر، نه موافقی می‌بینید و نه مخالفی تا ۴۶ ماه بعد.» خاطرنشان کرد: این نگاه، نگاهی غلط و اهانت‌آمیز نسبت به مردم است.

سلطانی‌فر با یادی از برنامه‌های سیاسی دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: یادم می‌آید که در سال ۸۸ واقعا اجازه دادند مخالفان در مناظره‌هایی تلویزیونی صحبت کنند و به نظرم یکی از نقاط اصلی و کلیدی داستان‌های آن سال در مناظره‌های انتخاباتی آن زمان بود؛ با اینکه کمی از این مناظره‌ها را در سال‌های ۹۲ و ۹۶ هم دیدیم، اما سال ۸۸ از این منظر بی‌نظیر بود چون اجازه دادند هر کسی هر چه دلش می‌خواهد بگوید و دیدیم که آن دوره، رسانه‌های خارج از کشور مانند بی‌بی‌سی منتظر می‌ماندند و این مناظره‌ها را از تلویزیون ما می‌دیدند یعنی صداوسیما از آنها جلو افتاده بود.

مدیر پیشین دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، ادامه داد: این معنای رسانه‌ای است که می‌تواند علیرغم همه ناامیدی‌هایی که مردم نسبت به آن دارند، باز به وجهه سابقش برگردد؛ اما به چند شرط. نخست اینکه متوجه باشند که مردم، مردمی دو ماهه نیستند و حتما بیشترند و دوم اینکه نگاه جناحی‌شان را از روی برنامه‌ها بردارند و مجریانی انتخاب کنند که واقعا بی‌طرف بوده و نگاه بی‌طرفانه‌ای داشته باشند.

سلطانی‌فر در پایان با تاکید بر اینکه «مردم تشنه گفتگو و گفتمان با مسئولان و خودشان هستند و ظهور و همچنین استقبال از شبکه اجتماعی جدیدی مانند کلاب‌هاوس، این را نشان داد.» گفت: اگر صداوسیما این را درک کند که اگر بستری را برای گفتگو و گفتمان و تفکر دیالکتیکی مردم شکل ندهد قطعا رسانه‌های دیگری مانند کلاب‌هاوس این فضا را ایجاد می‌کنند و این بستر را از هم از آنها می‌گیرند.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1508444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    2 0
    همه اینها مال اینه که تنور انتخابات گرمتر بشه والاه همه یکییه از اول تیر ماه هیجکس مردم را نمیبیند