خروج دو فیلم ایرانی از جشنواره تجزیه طلبانه

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، پس از بروز گرایش‌های تجزیه‌طلبانه در جشنواره فیلم‌های کردی لندن، دو اثر تولیدی خود را از این رویداد، خارج کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مستند «فرزندان شب» و انیمیشن «خورشید آسمان، خورشید کاشی»، محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از جشنواره فیلم‌های کردی لندن خارج شدند.

در جشنواره فیلم‌های کردی لندن که از سال ۲۰۰۱ آغاز به کار کرده است، فیلم‌های سینمایی، کوتاه، انیمیشن و مستند که ارتباط مضمونی و محتوایی با فرهنگ کردی دارند، به نمایش در می‌آیند.

به نظر می‌رسد جشنواره فیلم‌های کردی لندن با ترویج و برجسته‌سازی مسایل مورد مناقشه و بی‌پایه و مطرح کردن آن‌ها در بستر سینما و تمایز میان موقعیت سیاسی و فرهنگی مردمان کرد و ... در پی تثبیت بستر و الگویی است که در لایه‌های زیرین به پدیده جدایی‌طلبی می‌پردازد و قرائتی وارونه از فرهنگ و هویت کردی به عنوان کهن‌ترین قومیت ایرانی و منطقه را ارائه می‌دهد. 

 فیلم مستند «فرزندان شب» به کارگردانی بهروز نورانی‌پور و انیمیشن «خورشید آسمان، خورشید کاشی» ساخته زیبا ارژنگ که محصول ایران هستند، با همین هویت به جشنواره‌های مختلف راه یافته و تحت هیچ عنوان و شناسنامه دیگری معنا پیدا نمی‌کنند. آن‌چه جشنواره فیلم‌های کردی لندن به عنوان کردستان شرقی (کشور سازنده این آثار) از آن یاد شده است، خلاف واقع، غیرحرفه‌ای و حرکتی در جهت مخدوش کردن هویت و اصالت این آثار است.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان تهیه‌کننده فیلم، با درخواستی رسمی که به اطلاع مسئولان جشنواره داده، به نشانه اعتراض به این رویکرد، «فرزندان شب» و «خورشید آسمان، خورشید کاشی»را از این جشنواره خارج کرده است.

مستند «فرزندان شب» توسط شرکت تصویر گستر الهه پارسی (الی ایمیج) به مدیریت الهه نوبخت و انیمیشن «خورشید آسمان، خورشید کاشی» توسط زیبا ارژنگ (کارگردان اثر) به جشنواره فیلم‌های کردی لندن فرستاده شده بودند.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1508926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =