فلاحت پیشه: برخی دنبال دو قطبی ظریف-رییسی هستند

ایرنا نوشت: رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از جریان‌های سیاسی که شکل انتخابات برایشان مهم است نه محتوای آن، به دنبال شکل دادن دو قطبی ظریف-رییسی در انتخابات هستند، فارغ از اینکه افراد داوطلب برنامه‌ای داشته باشند.

«حشمت‌الله فلاحت پیشه»  با اشاره به انتشار تقطیع شده از فایل صوتی مصاحبه محمد جواد ظریف اظهار کرد: معتقدم که چه کارهایی که صدا و سیما می‌کند و چه انتشار فایل صوتی مصاحبه وزیر امور خارجه به منافع ملی کشور در این شرایط کمک نمی‌کند.

 وی با بیان اینکه فضای ذهنی سیاست‌مداران با فضای ذهنی مردم متفاوت است، افزود: یک جنبه از این گفت و گو، دفاع ظریف از وزارت امور خارجه و حوزه کاری خودش است. این نوعی تلاش از سوی وزیر امور خارجه برای ترمیم فضای دیپلماسی عمومی است.

وی با بیان اینکه دامن زدن به این موضوع نوعی اشتباه محاسباتی است، افزود: مردم ما خسته‌تر این هستند که دنبال مقصر بگردند. اتفاقا یکی از مسائل و مشکلات جامعه همین موضوع دنبال مقصر گشتن‌ها و تلاش برای مقصر نشان‌دادن همدیگر است.

رییس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پخش سریال‌های ضد وزارت خارجه در صدا و سیما و انتشار فایل صوتی مصاحبه با وزیر امور خارجه کمکی به کشور نمی‌کند، اضافه کرد: به نظر می رسد این قبیل کارها به جای اینکه طرح اثباتی و ایجابی داشته باشند، بیشتر در قالب مقصریابی، ایجاد چالش می‌کنند که این کار باعث تضعیف قدرت چانه‌زنی وزارت خارجه در معادلات بین‌المللی است.

فلاحت پیشه با بیان اینکه این اتفاقات موضع وزارت امور خارجه را در مقابل غرب و روسیه تضعیف می کند، با اشاره به مواضع پیشین خود درباره روابط با روسیه گفت: من هم درباره پرواز هواپیماهای روسی در ایران و هم در مورد پایگاه نوژه موضع گیریهای مشخصی داشتم و هنوز هم پای آن مواضع هستم.

وی با اشاره به اننشار فایل صوتی از گفت و گوی ظریف گفت: شخصا در چنین شرایطی وارد فضای مقصریابی نمی‌شوم چون نمی‌خواهم فضای فکری من هم انحرافی شود. در شرایط کنونی نیازمند تعامل هستیم نه تقابل. تقابل در سیاست خارجی باعث ضعیف شدن موضع وزارت امور خارجه و آقای ظریف خواهد شد.

فلاحت پیشه: برخی دنبال دو قطبی ظریف-رییسی هستند

فلاحت پیشه با ذکر این نکته که وارد پروسه مذاکرات برجام شده‌ایم، یادآور شد: در شرایطی که مذاکرات در سطح کارشناسی برگزار شده و باید بر گام بعدی متمرکز باشیم، این کارها به این روند ضربه می‌زند.

 نماینده پیشین مجلس اضافه کرد: آثار زیان بار این رفتارها بر سیاست خارجی جدی است. ظریف و حتی دولت نتوانست مانع این اختلاف شوند، عملا شاهد هستیم مباحث جدید پیش آمده است. انتشار این فایل کاری عادی و توسط افراد عادی صورت نگرفته است. افرادی که دستی در قدرت ندارند به راحتی نمی‌توانند یک مصاحبه ۷ ساعته و صحبت‌هایی که در سیاست خارجی اثر منفی دارد را منتشر کنند.

این فعال سیاسی درباره تاثیرگذاری انتشار فایل صوتی ظریف در انتخابات پیش رو گفت: برخی از جریان‌های سیاسی که شکل انتخابات برایشان مهم است نه محتوای آن، به دنبال شکل دادن دو قطبی ظریف- رییسی در انتخابات هستند. یعنی فارغ از اینکه افراد داوطلب برنامه‌ای داشته باشند یا نه، برخی سعی می کنند کسانی که در حوزه سیاسی مطرح هستند را وارد صحنه کنند.

فلاحت پیشه با بیان اینکه برخی فقط می‌خواهند انتخاباتی برگزار شود، افزود: با توجه به اینکه کسانی که تاکنون مطرح بوده اند نمی‌توانند ایجاد دو قطبی کنند، لذا برای ایجاد دوقطبی واقعی، ظریف و رییسی دوقطب مناسب برای آنها است. این در حالی است که تاکنون هیچ برنامه انتخاباتی از سوی افراد مطرح را شاهد نبوده‌ایم. البته تاکید می‌کنم، منظور من فقط این دو نفر نیست.

وی گفت: معتقدم کشور نیازمند یک منجی است که به جای ایجاد تقابل، برای نجات کشور و رفع دغدغه‌هایی که ناامنی زیادی برای مردم به ویژه در حوزه اقتصادی به وجود آورده است، طرح و برنامه داشته باشد.

این استاد دانشگاه افزود: برخی فکر می‌کنند تقابل رییسی- ظریف فقط می‌تواند تنور انتخابات را گرم کند. من معتقدم تقابل باید بین برنامه‌ها باشد نه افراد و نه در موضوعاتی که همه طرفین در آن نقش داشته‌اند.

216219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1509996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =