۰ نفر
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰
شکست مرزهای حمایتی بازارهای داخلی

روند بازارهای مالی داخلی در دو هفته اخیر نشان می دهد که بازار دلار و سکه به شدت تحت تاثیر اخبار سیاسی مذاکرات وین قرار گرفته است.

آن چه معامله گران در مورد روند نزولی بازارها و شکست مرز حمایتی قیمت‌ها پیش بینی کرده بودند، در مسیر تحقق قرار گرفته است. در هفته گذشته دلار از مرز حمایتی ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی عبور کرد و تا پایان هفته روند نزولی را در پیش گرفت. تحلیلگران معتقد هستند چنانچه با توجه به شرایط سیاسی کشور دلار از مرز ۲۳۵۰۰ تومان پایین رود، قیمت تا زمان انتخابات پیش رو همچنان کاهش خواهد یافت. در مقابل عده ای معتقد هستند چنانچه منابع ارزی دولت آزاد شود به دلیل کسری بودجه قابل ملاحظه ای که وجود دارد، دولت حاضر به فروش ارز در قیمت پایین نخواهد بود و و اجازه افت قیمت‌ها به زیر مرز ۲۲ هزار تومان را نخواهد داد. شرایط به گونه ای است که حساسیت بازار نسبت به مذاکرات وین بسیار بالاست و هر گونه پالس منفی می تواند هیجانات کاذب در بازار ایجاد کند. گروهی نیز بر این باور هستند بخش زیادی از افت انتظار ناشی از حصول توافق بین ایران و اروپا پیش‌خور شده است و امکان کاهش قیمت بیش از این برای نرخ ارز وجود نخواهد داشت.

واضح است که بازارساز در جهت کاهش حضور دلالان در بازار و جلوگیری از نوسانات بازار سعی در مدیریت و حفظ ثبات را دارد با این حال به نظر می رسد با موفقیت در مذاکرات وین می توان به کاهش قیمت ارز تا محدوده ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان خوشبین بود.

سکه در هفته گذشته روند هیجانی را پشت سر گذاشت. در روز دوشنبه با کاهش ۲.۶ درصدی به زیر ۱۰ میلیون تومان سقوط کرد. اما در روز سه شنبه به دلیل نزدیک شدن قیمت دلار به سطوح حمایتی فعالیت معامله‌گران و افزایش قیمت جهانی طلا به ۱۷۷۶ دلار در هر انس سکه با جهشی ۶ درصدی مجدد وارد کانال ۱۰.۵ میلیون تومانی شد.

با توجه به افزایش سرعت واکسیناسیون در جهان پیش بینی می شود که طلا از مرز روانی ۱۸۰۰ دلار عبور کند و احتمال ورود تقاضای جدید و افزایش سرعت رشد قیمت این فلز گرانبها وجود دارد. اما در بازار داخل ممکن است واکنش قیمت سکه و طلا به اخبار سیاسی مذاکرات وین در جهت مخالف قیمت جهانی حرکت کند و از آنجا که محدودیت های کرونایی در بسیاری از کشورها نیز همچنان پابرجاست ، امکان دارد در هفته پیش‌رو نیز بازار طلا روند عادی داشته باشد.

شاخص بورس بی توجه به مناسبات خارجی همچنان در حال از دست دادن سطوحی است که قبلا به راحتی آن ها را بدست آورده بود. در سه روز ابتدایی هفته قبل شاخص کل با افت مواجه شد و از مرز ۱.۲ میلیون واحد پایین‌تر رفت. از روز دوشنبه و با توجه به اعلام دولت مبنی بر حمایت از بازار سرمایه، شاخص را مجددا به مرز ۱.۲ میلیون واحد رساند. جلسات متعدد شورای هماهنگی اقتصادی جهت رفع مشکلات این بازار برگزار شده اما تصمیمات این ستاد تاکنون رویکرد عینی بر بازار نداشته و اصلاحی نیز صورت نگرفته است. همین امر باعث تداوم صف‌های فروش سنگین، عدم تمایل به خرید سهام و خروج نقدینگی توسط سرمایه‌گذاران حقیقی شده است.

سرنوشت تحولات سیاسی، انتطارات تورمی، تصمیمات مربوط به نرخ سود بانکی و نرخ تسعیر ارز از جمله مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر بازدهی بازار سهام در هفته‌های آتی خواهد بود.

در هفته گذشته قیمت انواع نفت روند صعودی داشته و قیمت نفت خام آمریکا به ۶۵ دلار در هر بشکه رسید. از یک طرف چشم‌انداز مثبت اقتصاد جهانی نشان از بهبود تقاضا برای سوخت و افزایش قیمت را دارد. از طرف دیگر تصمیم اوپک پلاس به افزایش تولید ممکن است قیمت نفت را کاهش دهد. اما با توجه به افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در هند، ژاپن و برزیل و احتمال تشدید مقررات قرنطینه‌ای خوشبینی‌ها نسبت به بهبود تقاضا کاهش یافته است.

ارزش رمز ارز بیت کوین که در ماه های گذشته به شدت بالا رفته و روز به روز بر تعداد متقاضیان آن افزوده می شد در هفته گذشته در قیمت ۵۲۹۹۰ دلار ایستاد. هر چند که معامله گران این کاهش را موقتی و به دلیل واکنش به سخنان  بایدن در رابطه با مشکلات اجرایی گسترش ارزهای دیجیتال در آمریکا دانسته، اما همچنان معتقدند این رمز ارز می تواند دارایی امن برای سرمایه گذاری در بلند مدت باشد.

افزایش امید به بازیابی اقتصادها در پی گسترش واکسیناسون جهانی و تداوم تصویب بسته کمک کرونایی باعث شد تا ثبات بر بازار جهانی حاکم و قیمت تمامی فلزات پایه افزایش یابد. قیمت فلز اساسی آلومینیوم از محدوده ۲‌هزار و ۱۰۰ دلار به محدوده ۲‌هزار و ۴۰۰ دلار افزایش یافته است. قیمت سنگ آهن به بیش از ۱۸۳ دلار و مس تا نقطه ۹ هزار ۸۵۷ دلار صعود کرد.

رییس اتاق بازرگانی شیراز 

۲۲۳۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1510701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =