۱۱ نفر
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹
خیز سوئدی ها برای حضور در ایران

ایلنا نوشت: رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئد اظهار داشت: سوئدی‌ها نظر بسیار مناسبی به بازار ما دارند و الان هم مذاکرات وین را دنبال می‌کنند و امیدوار هستند که هرچه سریع‌تر این تحریم‌ها لغو شود تا بتوانند وارد بازار ما شوند. بیشتر شرکت‌های سوئدی که در ایران بودند به طور کامل و بسیار قوی ابراز تمایل کردند که در صورت لغو تحریم‌ها وارد کشور شوند.

عبدالرضا رضایی هنجنی در مورد روند تجاری ایران و سوئد اظهار کرد: سوئدی‌ها همیشه یک شریک تجاری خوب برای ایران بودند. واردات ما از سوئد، کالاهای سرمایه‌ای و تکنولوژیک است یعنی یا سرمایه‌ای بوده و برای واردکننده تولید ارزش افزوده و همچنین کارآفرینی می‌کرده یا تکنولوژی و دانش فنی بوده که کیفیت تولیدات صنعتی ما را افزایش می‌داد. سوئدی‌ها مانند بسیاری از کشورهای دیگر آب‌نبات، شکلات و تی‌شرت به ما نفروختند بلکه کالاهای وارداتی از سوئد به صنعت ما کمک می‌کرد. ایرانی‌ها هم شریک تجاری خوبی برای سوئد بودند.

وی افزود: ما با سوئدی‌ها مشکلاتی که با بسیاری از کشورها داریم را نداریم، شاید مشکلات بسیار جزئی بین تجار دو کشور وجود داشت که چون طرفین اتاق مشترک را به عنوان داور قبول دارند همان کاری که ما می‌گوییم پذیرفته و انجام می‌شود. حتی در دوران تحریم هم مشکل چندانی با سوئد نداشتیم. برای مثال ما پول بلوکه شده‌ای در این کشور نداریم یا اینطور نبوده که پولی پرداخت شود و به ازای آن کالا ندهند.

رضایی هنجنی با اشاره به علاقه سوئدی‌ها به کار با ایران گفت: سوئدی‌ها همیشه علاقه‌مند به همکاری با ما هستند و الان هم شرکت‌های سوئدی آمادگی کار با ایران را دارند اما به خاطر منافع زیادی که در آمریکا دارند، مجبور هستند به گونه‌ای فعالیت خود در ایران را کم کنند و برخلاف مسیر تعیین شده تحریم حرکت نکنند، چراکه شاید منافع آنها در آمریکا ده‌ها برابر منافع‌شان در ایران باشند. در تحریم قبلی برخلاف سایر کشورهای اروپایی، سوئدی‌ها هرگز ایران را ترک نکردند بلکه همکاری‌های آنها کاهش یافت. ولی این بار به واسطه فشار تحریم‌ها ایران را ترک کردند ولی به گونه‌ای که فرصت بازگشت آنی دارند.

وی در ادامه اضافه کرد: بنابراین سوئدی‌ها نظر بسیار مناسبی  به بازار ما دارند و الان هم مذاکرات وین را دنبال می‌کنند و امیدوار هستند که هرچه سریع‌تر این تحریم‌ها لغو شود تا بتوانند وارد بازار ما شوند. بیشتر شرکت‌های سوئدی که در ایران بودند به طور کامل و بسیار قوی ابراز تمایل کرده‌اند که در صورت لغو تحریم‌ها وارد کشور شوند. ایران حتی در بدترین شرایط اقتصادی خود شریک تجاری خوب و قابل اعتمادی برای سوئدی‌ها بوده است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئد با اشاره به میزان مبادلات دو کشور اظهار کرد: مبادلات ما با سوئدی‌ها ظرف چند سال گذشته بسیار کم شده است. در سال 2017 میزان مبادلات دو کشور حدود 496 میلیون یورو بود که در سال 2018 و با آغاز تحریم‌ها کاهش حدود 100 میلیون یورویی داشته و به 396 میلیون یورو رسیده که اختلاف زیادی ایجاد نشد، علت این امر هم این بود که بخش مهمی از تعهدات سال 2017 در سال 2018 انجام شده بود. از سال 2019 میزان مراودات دو کشور کاهش شدیدی پیدا کرد و به حدود 66 میلیون یورو رسید. در سال 2020 نیز با کاهش دوباره در سطح 41 میلیون یورو قرار گرفت.

وی در پاسخ به سوالی در مورد بخش‌هایی که احتمال حضور سوئدی‌ها در آن می‌رود گفت: در صورت لغو تحریم‌ها آنچه در آن بیشتر شاهد حضور سوئدی‌ها خواهیم بود، بخش حمل و نقل خواهد بود. قبل از شروع تحریم‌ها در سال 2018 در بخش نوسازی ناوگان جاده‌ای کشور، شرکت ولوو به توافق 8 هزار دستگاهی رسیده بود و فکر می‌کنم اسکانیا هم تفاهمی برای حدود 7 هزار دستگاه داشت که به خاطر مشکلات ناشی از تحریم انجام نشد. ولی بیش از 60 درصد ناوگان حمل و نقل ما متعلق به گروه ولوو شامل خود ولوو، ماک آمریکا و رنو فرانسه است که شاید عمر بعضی از آنها به دهه 60 میلادی برسد.

رضایی هنجنی خاطرنشان کرد: لذا فکر می‌کنم که با باز شدن مسیر بتوانیم کار بزرگی در بخش حمل و نقل جاده‌ای داشته باشیم. علاوه بر این در بخش‌های صنعت برق، مخابرات، بسته‌بندی، معادن و فلزات هم فعال خواهند بود. بسیاری از کارخانه‌ها تاسیس شدند تا مواد اولیه تولیدات این شرکت‌ها را تامین کنند ولی بعد از تحریم‌ها یا تعطیل شدند یا کار خودر را به سمت شرکت‌های دیگر منتقل کردند.

وی همچنین با اشاره به قطعات خودروهای ولوویی که در کشور هستند بیان کرد: قطعات خودرو ساخته شده شامل تحریم نمی‌شدند اما با توجه به مشکل بانکی و اینکه مراوده بانکی نداشتیم برای تامین قطعه دچار مشکل شدیم. یک مقدار از قبل مانده بود و بخشی نیز از بازارهای دیگر تامین شد که متاسفانه در این مورد هم با مشکل تحریم مواجه شدیم و بسیاری مجبور شدند که به سمت کالاهای غیر اصل بروند.

عضو اتاق بازرگانی ایران با تامید بر لزوم حل مشکل FATF گفت: اگر صبح فردا هم تحریم‌ها لغو شود اما ما نتوانیم FATF را به نتیجه برسانیم و از لیست سیاه خارج شویم، عملا فرقی ایجاد نمی‌شود و هیچ بانکی با ما کار نمی‌کند. لذا فکر می‌کنم الان که مذاکرات وین در جریان بوده و بدنه سیاسی کشور به دنبال حل مشکل تحریم‌ها است، دوستانی که به حوزه FATF مربوط هستند به طور موازی موانع را برطرف کنند. ما بیشتر بندهای FATF مانند پولشویی را اجرا می‌کنیم شاید مشکلات جزیی وجود داشته باشد که قابل حل است. در غیر این صورت اینهمه تلاش راه به جایی نمی‌برد.

وی در پایان تصریح کرد:‌ ما با قاره اروپا چندان در مورد کالاهای مصرفی فعالیت نداریم، بیشتر فعالیت ما در مورد کالاهای سرمایه‌ای است. سوئد بعد از آمریکا قوی‌ترین مرکز استارت آپی دنیا است. ما می‌توانیم فضای خوبی را در ارتباط خود با سوئدی‌ها برقرار کنیم و حوزه جدیدی را به عنوان حوزه استارت آپی به تجارت بین‌المللی خود اضافه کنیم.

223224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1510958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =