چابهار، پل ارتباطی شرق دور با آسیای میانه است

در چند سال اخیر، چابهار در کانون توجهات ملی و بین المللی بوده است؛ این منطقه که از قوانین تجارت آزاد پیروی می کند در کنار اقیانوس قرار گرفته و بعنوان یک منطقه آزاد تجاری صنعتی، دارای دو بندر است و قرار است در آینده نزدیک به محلی برای درآمدهای ترانزیتی تبدیل شود.

به گزارش خبرآنلاین از چابهار : پس از استثنا شدن منطقه آزاد چابهار از تحریم‌های آمریکا فرصتی در این منطقه ایجاد شد تا جذب سرمایه‌ها در منطقه به رشد غیر قابل باوری برسد. به نحویکه بزگترین شرکت‌های صنعتی و معدنی از جمله شرکت‌ها فولادسازی بزرگی، چون فولاد مبارکه، گلگهر، چادرملو و … برای سرمایه‌گذاری در منطقه درخواست دادند. همین احساس ضرورت بود که کم کم بحث تقویت زیرساخت‌ها را هم پیش کشید و عاملی شد تا برای تکمیل و توسعه راه‌های موصلاتی سرخس-زاهدان که برای توسعه اقتصادی افغانستان موضوعی حیاتی بوده و ارتباط با کشور هند از طریق بندر شهید بهشتی چابهار آن را تکمیل می‌کند، اقداماتی صورت بگیرد.

در همین اثنا کشور هند متعهد شد تا بندر شهید بهشتی را به تکنولوژی روز و زیرساخت‌های مدرن مجهز کند و در ازای آن طی قرارداد BOT ده ساله در منافع تعرفه‌ای آن سهم داشته باشد. به نحویکه این سهم طی ۵ سال اول بیشتر و در ۵ سال دوم کاهش یابد. در عین حال بین دو کشور ایران و هند تمایلاتی برای ایجاد خوط کشتیرانی مسافری میان چابهار و بنادر هند ابراز شده است. در واقع مسیرهای مبادلاتی که قرار است با ایجاد بسترهای موصلاتی راه آهن شمال-جنوب و راه آهن سرخس- زاهدان بگشاید، تحولی منافع ایران و کشورهای همجوار ایجاد خواهد کرد و زمینه‌ای خواهد شد تا وارد عصر جدیدی از تجارت غرب و شرق بشویم. علاوه بر این اتصال چابهار به پروژه CPEC (کریدور اقتصادی چین پاکستان) که اتصال چابهار به چین است، بازار ۲۱۲ میلیون نفری اقتصاد پاکستان نیز زمینه منافعی برای ایران را فراهم خواهد کرد.

از سوی دیگر با شکل گیری رقیب اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی و قفقاز به نام اتحادیه اوراسیا، فرصتی مطلوب برای هم افزایی بین کشورهای جنوب شرق آسیا و آسیای میانه و اروپای شمالی پیش آمده است که قطعا توسط پل ارتباطی چابهار می توانند به یکدیگر، مرتبط شوند. برای بررسی همکاری های دوجانبه بین چابهار و حوزه اوراسیا با کامبیز میرکریمی، نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفتگویی انجام دادیم که در ادامه از نظر می گذرد:

به نظر شما چابهار ایران چگونه میتواند بعنوان یک مسیر ترانزیتی، برای انتقال کالا از شرق آسیا به حوزه کشورهای اسکاندیناوی ،نقش آفرینی کند؟
نقش اساسی چابهار در کریدور شمال-جنوب تعریف می شود.کریدور شمال-جنوب نه تنها نظر ایران بلکه نظر بسیاری از سازمان های بین المللی را به خود جلب کرده است و می تواند از قطب های مهم بین المللی انتقال انرژی باشد. قطعا چابهار نقش بسیار مهمی دارد؛ از شدت سرمایه گذاری در این سالها کمی غفلت شده است ولی برنامه های خوبی در حال اجراست و در بخش انتقال گاز به آن منطقه ،پروژه های پتروشیمی که در آنجا ساخته می شود، توافقاتی که برای بخش های ذینفع در کریدور شمال-جنوب مثل هندوستان در حال انجام شدن است که نوید روزهایی روشن را می دهد. قطعا چابهاردر آینده نقش خیلی چشمگیری خواهد داشت، نکته قابل توجه که باید در اینجا اضافه کنیم این است که چابهار،تنها بندر اقیانوسی ما است که کشتی های اقیانوس پیما در آنجا می توانند پهلو بگیرند.

چگونه می توان با برقراری یک پل ارتباطی-تجاری،ترانزیت کالا ، کشورهای حوزه آ سه آن را به اوراسیا پیوند داد؟
با کاهش هزینه حمل و نقل؛ این مزیت قطعی است و کاملا شفاف است اگر کریدور شمال-جنوب را فعال کنیم که همین چابهار می تواند پل ارتباطی آن باشد ، هزینه حمل و نقل به شدت کاهش پیدا می کند و روی همین بخش این کارها در حال انجام شدن است. خوشبختانه سرمایه گذاری هم شده،فقط باید کمی شرایط کشور این تسهیلات را بیشتر کند و سرمایه گذاران مقتدر بین المللی وارد این حوزه شوند.

ارزیابی شما از همکاری های اقتصادی ایران با چین و هند در درازمدت چیست؟
در هرصورت در آینده،کشورهای چین و هندوستان نرخ رشد بسیار زیادی دارند و در شروع کار هستند مخصوصا کشور هندوستان. خیلی از پروژه ها در این کشور در حال انجام شدن است در حوزه نفت خام هم حتی به بهترین مشتری ما تبدیل می شوند.همچنین در بسیاری از محصولاتی که ایران صادر می کند و سرمایه گذاری کرده مثل محصولات پتروشیمی. یکی از مهم ترین بازارهای جذاب ،همین کشورهای هندوستان و چین هستند. خوشبختانه موقعیت بی نظیر جغرافیایی ایران هم باعث شده که پتانسیل خیلی خوبی برای تجارت با این کشورها داشته باشیم. هم از طریق تجارت مستقیم و از طریق ترانزیت، این مساله قابلیت اجرایی دارد، زیرا بسیاری از پروژه های بزرگ ما،در حاشیه حوزه خلیج فارس قرار دارد.ما برنامه های بلند پروازانه ای برای توسعه و رونق شهرهای جنوبی کشور پیش بینی کرده ایم که متاسفانه تا الان مورد غفلت واقع شده اند. از مزیت های بزرگ برای رشد این بنادر جنوبی از آن سمت بازار عظیم هندوستان و چین است و از آن سمت هم دسترسی بازارهای بالاسری ما برای این کشورها،پس از هر نظر فرصت توسعه برای این منطقه فراهم است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1511158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =