اصلاح طلبان یک شورای نگهبان جدید ساخته اند /در دولتم به هیچ کسی امتیاز نخواهم داد

برنا نوشت:یک داوطلب ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اظهار کرد: نهاد اجماع ساز می‌خواهد قبل از ثبت نام گزینه خود را ممیزی کند ما با این ایده موافق نیستیم.

«محسن رهامی»، یک داوطلب انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، در رابطه با اظهارات اخیر خود در مورد اینکه او را به عنوان کاندیدای جبهه اصلاحات معرفی نکنند، توضیح داد: تلاش من این است که در این مرحله حد امکان سایر آرا را هم جذب کنم و نیروهایی که لزوما حزبی و تشکیلاتی نیستند و به شکل فراجناحی و ملی به انتخابات نگاه می کنند جذب شوند.

او افزود: تلاش من این است که دولت فراجناحی باشد در این شکل می توان از همه نیروها استفاده کرد. طی چهل سال نگاه جناحی باعث شده نیروهای متخصص و توانمند که در قالب این احزاب و تشکل ها قرار نمی گرفتند از دایره خدمت بیرون بمانند و به کار گرفته نشده اند. دولت ها در کابینه خود با رویکردی جناحی و محفلی نگاه کرده اند.

این کاندیدا ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تاکید کرد: من به صرف جناحی بودن در کابینه و دولتم هیچ امتیازی نخواهم داد و فراجناحی نگاه می کنم. نهاد اجماع ساز می خواهد قبل از ثبت نام گزینه خود را ممیزی کند ما با این ایده موافق نیستیم. باید مثل بسیاری از کشورها به کاندیداها اجازه فعالیت بدهند و بعد از اعلام صلاحیت ها اقدام شود، من با ائتلاف موافقم با گزینش موافق نیستم.

رهامی تصریح کرد: نوع گزینش مهم است. این گزینش چه توسط جناح راست و چه توسط شورای نگهبان انجام شود و چه توسط نهاد اصلاح طلب باشد محروم کردن مردم از کاندیداهای خود و دیدگاه های اصلاح طلبان است. اصلاح طلبی یعنی همه دیدگاه ها به میدان بیایند. به نظر من این ممیزی قبل از شورای نگهبان است. امروز در شوراها بسیاری از کاندیداها را از ثبت نام محروم کردند این هم همان روش است.

او ادامه داد: کاری که در هیات های نظارت شهرهایی چون اصفهان، کرج، مشهد و قم انجام گرفته است ردصلاحیت بسیاری از کاندیداهای اصلاح طلب و باز داشتن آنها از رقابت است. در شورای نگهبان برای تایید صلاحیت ها رای نصف بعلاوه یک است ولی در نهاد اجماع ساز دو سوم است یعنی نسبت را بالا برده اند تا افراد کمتری از فیلتر نهاد اجماع ساز عبور کنند. یعنی سختگیری نهاد اجماع ساز از سختگیری شورای نگهبان بالاتر است و خود ما به دست خود، یک شورای نگهبان برای خود ساخته ایم درحالیکه ما به رفتار شورای نگهبان در مجلس یازدهم اعتراض داشتیم ولی خودمان به دست خودمان هیات گزینشی و ممیزی دیگری ساخته ایم که همین هیات، نماینده همه اصلاح طلبان کشور نیست نماینده احزاب هستند و تعدادی هستند که نشسته و برای کل کشور تصمیم می‌گیرند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: من با این روش به شدت مخالف هستم خروجی این روش ها را در شورای پنجم دیدیم. بسیاری از نیروها در حد وزیر و استاندار بودند و در صورت ورود به شورای شهر، سطح این نهاد در حد هیات دولت بالا می‌رفت. این افراد به دلیل عدم حضور در این محافل کنار گذاشته شدند و برخی از افراد به صرف اینکه منشی یکی از دبیران احزاب بودند و یا در محافل نزدیک به این احزاب حضور داشتند در لیست آمده اند برخی از این ها حتی سابقه یک روز مدیریت یک سازمان کوچک را نداشتند ولی هنرشان نزدیک بودن به این محافل بود و این روش دوباره در حال تکرار شدن است. 

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1511266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =