مجید جویا: چند هفته پیش، در اثر یک حمله گسترده اینترنتی به توییتر، میلیونها کاربر این شبکه میکروبلاگینگ در سراسر جهان ارتباط خود را با هم از دست دادند. شبکه نتوانست تا آخر هفته خدمات عادی خود را از سر بگیرد. به طور همزمان به گوگل، فیسبوک و سرویس وبلاگ لایوجورنال نیز حمله شد.
به گزراش نیوساینتیست، این حادثه که گمان میرود در نتیجه تلاشی برای ساکت کردن یک وبلاگ نویس گرجستانی صورت گرفته باشد، آسیبپذیری شبکههای اجتماعی و قدرت هکرهای با انگیزههای سیاسی را نشان داد. ولی از سوی دیگر این حادثه، یک تجربه عملی جهانی از واکنش کاربران در قبال قطعی و از دسترس خارج شدن یک سرویس مهم را نیز به نمایش گذاشت. عجیب اینجا است که اصلا عکسالعمل خاصی از سوی کاربران این شبکه در قبال قطعی سرویس صورت نگرفت، ولی چرا؟
عملکرد ضعیف؟
از دید متصدیان اکثر خدمات آنلاین، قطعی سرویس چیزی است که باید به هر قیمت ممکن از بروز آن جلوگیری کرد. به هر حال، پیامدهایی که قطعی و عدم پاسخگویی برای وبسایتها داشته، چیزی نیست که بتوان از آن چشمپوشی کرد.
تاخیر یک ثانیهای و یا بیشتر در هنگام استفاده از یک نرمافزار (چه آنلاین باشد و چه نباشد) کاربران را عصبانی میکند و باعث میشود که ارتباط ذهنی خود را با کاری که در حال انجام آن هستند، از دست بدهند. بعد از ده ثانیه، آنها به سراغ دیگر کارهای خود میروند. اگر این مشکل ادامه پیدا کند، آنها به سراغ سرویسهای رقیب میروند که در نتیجه، تاثیر مرگباری بر عملکرد مالی شرکت خواهد گذاشت.
بر مبنای این تحقیق، ممکن است شما فکر کنید که توییتر (و در مقیاس کمتر فیسبوک) باید دچار مشکل جدی شده باشند. ولی وقتی که وبلاگها، گزارشهای خبری و توییتهای چند روز گذشته را مطالعه میکنیم، با چنین چیزی مواجه نمیشویم. حتی کاربران خیلی جدی توییتر نیز به نظر نمیرسد که چندان به خاطر قطعی طولانی مدت توییتر ناراحت شده باشند.
تفریح یا خرابی
پیتر آلگواسیل، تحلیلگر شرکت سوئدی پینگدام (که به مانیتورینگ وبسایتها اشتغال دارد) به این نکته اشاره میکند که احتمالا دلیل این امر این بوده که به رغم خروجی جالب آن، عملکرد کلی توییتر هیچگاه خیلی خوب نبوده است.
نمودارهای پینگدام نشان میدهند که توییتر در 99.96٪ زمان ماه جولای در حال کار بوده، ولی در هفته اول ماه آگوست، این میزان به 98.41٪ سقوط کرده است. ولی حتی این رقم نیز در سال گذشته، معادل یک هفته خیلی خوب ارزیابی میشد، چرا که در آن زمان توییتر درگیر مشکلات ناشی از رشد بسیار سریع خود بود.
به علاوه، توییتر؛ شاید تا حدی به طور غیر عمد؛ استراتژی هوشمندانهای برای مواجهه با عملکرد ضعیف خود انتخاب کرده است: کاربران خود را ترغیب کنید که به خرابیها به چشم تفریح نگاه کنند. عبارت 'fail whale' که توییتر در هنگام قطعی سرویس نشان میدهد، تبدیل به یک جور نظر قربانی محبوب کاربران توییتر شده که از سوی کاربران به شوخی گرفته میشود. (در حقیقت، این که در هفته گذشته این تصویر ظاهر نشده بود، برای بعضی از توییتربازهای کهنهکار ناراحت کنندهترین جنبه این حمله بود!)
به گفته آلگواسیل، توییتر مانند دیگر کاربریهای موفق Web 2.0، هر بار که رشد انفجاری کاربران آن از حد ظرفیت موجود فراتر میرفت، امواج متوالی عملکرد ضعیف خدمات و ارتقای سرویس در پشت پرده را تجربه کرده است. کاربران هنوز دوست دارند که در این تجربههای رولرکاستر مانند (قطار وحشت شهر بازی) شریک باشند، و توییتر این را مدیون کاربران خود است که این درجه از همدلی را با هم و همچنین با تیم توییتر دارند، که خود شامل بنیان گذاران آن نیز میشود.
نهنگ زمان
در نتیجه، توییتر و گوگل احتمالا در جایگاه امنتری قرار دارند و به نسبت سایتهای مهمتر ولی غیر اجتماعیتری مانند گوگل، در مقابل پیامدهای ناشی از قطعی سرویس امنیت بیشتری دارند.
تحلیلگران میگویند که سایتهای سازمان یافته که رقبای آنها زیاد، هزینه تغییر از یکی به دیگری کم و میزان وفاداری نسبت به آنها هم کم باشد؛ با بیشترین خطر مواجهاند.
برای گوگل سه شرط اول صدق میکند، پس در نتیجه اگر حتی برای مدت خیلی کوتاهی ناپدید شود، کاربران شروع به غر زدن و تغییر موتور جستجو به رقبایی مانند بینگ میکنند، و این خطر به وجود میآید که از آن خوششان بیاید و هیچ گاه به گوگل رجوع نکنند. میزان وفاداری کاربران آن زیاد است، ولی به اندازه کافی قوی نیست که افراد در مدتی که سرویس آن قطع است، به طور کل به سراغ رقبای آن نروند.
ولی در عوض، در جامعه کاربران توییتر، افراد به این سرویس متصلند. آنها خیلی ساده قطعی را تحمل کردند، و به این زمان به چشم فرصت استراحت و آماده شدن برای تویت بعدی 140 کلمهای خود نگاه کردند و منتظر زمان وصل شدن سرویس ماندند تا با هم آن را جشن بگیرند.
این جشن در پشت پرده ولی، ادامه دارد، شاید سرورها آپگرید شوند. درست است که توییتر هنوز یک طرح تجاری برای خود ندارد، ولی تجربه هفته قبل نشان داد که بزرگترین دارایی آن، که فرهنگ توییتری است، در حال تقویت است.
نظر شما