۱ نفر
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
گام به گام مراحل اخذ جواز تاسیس

اولین مرحله ای که شما باید در مورد مراحل اخذ جواز تاسیس بدانید این است که مرجع ارائه جواز تاسیس خودتان را مشخص کنید. در کلام ساده تر وزارتخانه یا سازمانی به صورت متمرکز برای ارائه جواز تاسیس تعریف و مشخص نشده است و هر کسب و کار بر اساس نوع حوزه خود به وزارتخانه یا سازمان مرتبط مراجعه می کند .

اخذ جواز تاسیس اولین قدمی است که صاحب هر کسب و کار در هر حوزه ای که فعالیت می کند باید آن را بردارد. از آن جایی که دنیای تجارت در حال گسترش است، انتظار می رود که روزانه تعداد صنایع و کسب و کارهای بیشتری وارد دنیای تجارت شوند. از این رو به نظر می رسد که دانستن مراحل اخذ جواز تاسیس می تواند کاملا مفید و کاربردی باشد.

توجه داشته باشید که جواز تاسیس اولین قدم شما محسوب می شود. در کلام ساده تر اگر بخواهیم بگوییم، شما برای این که بتوانید سایر مراحل قانونی مانند کسب پروانه کسب، ثبت نام و برند شرکت و ... را انجام دهید، باید نسبت به اخذ جواز تاسیس اقدام کنید. البته این جواز مزیت های دیگری نیز دارد. شما به واسطه داشتن جواز تاسیس می توانید وام های کلان با بهره کم برای کسب و کار خودتان درخواست کنید. بنابراین دانستن مراحل اخذ جواز تاسیس می تواند شما را از نظر بسیاری جهات راحت کند. بنابراین در ادامه قصد داریم به صورت اختصاصی و گام به گام مراحل اخذ جواز تاسیس را توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

مراحل اخذ جواز تاسیس، از ابتدا

مراحل اخذ جواز تاسیس، از ابتدا

اولین مرحله ای که شما باید در مورد مراحل اخذ جواز تاسیس بدانید این است که مرجع ارائه جواز تاسیس خودتان را مشخص کنید. در کلام ساده تر وزارتخانه یا سازمانی به صورت متمرکز برای ارائه جواز تاسیس تعریف و مشخص نشده است و هر کسب و کار بر اساس نوع حوزه خود به وزارتخانه یا سازمان مرتبط مراجعه می کند. به طور مثال کسب و کارهایی که مرتبط با صنعت می  باشند باید توسط وزارت صمت مورد بررسی قرار بگیرند. کسب و کارهایی که مربوط به کارآفرینی و مشاغل خانگی و ... است باید برای گذر از مراحل اخذ جواز تاسیس به وزارت کار و تعاون مراجعه کنند. همچنین کسب و کارهای مرتبط با صنایع غذایی و کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی مراجعه کرده و کسب وکارهای دارویی که برای گذر از مراحل قانونی نیاز به دریافت جواز تاسیس هستند باید به وزارت بهداشت مراجعه کنند. در مناطق توریستی و گردشگری کسب و کارهای مرتبط باید از طریق سازمان میراث فرهنگی اقدام به اخذ جواز تاسیس کنند.

بنابراین همانطور که می بینید بر اساس نوع کسب و کار خودتان باید مرجع درستی برای عبور از مراحل اخذ جواز تاسیس انتخاب کنید. بر اساس نوع مرجع انتخابی این مراحل اخذ جواز تاسیس می تواند متغیر باشد. از این رو نمی توان به صورت عمومی مراحل اخذ جواز تاسیس را بیان کرد. اما به طور کلی می توان گفت که برای گذر از این مراحل می توان با در دست داشتن مدارک لازم از جمله مدارک هویتی و مدارکی که نشان دهنده هویت کسب و کار شما اعم از اجازه نامه تولید محصولات و ... باشد می توانید نسبت به اخذ جواز تاسیس اقدام کنید. همچنین بسیاری از این مراجع ارائه دهنده جواز تاسیس درگاه های اینترنتی مناسبی برای این کار تهیه کردند که کار را بسیار ساده تر کرده است. شما می توانید با مراجعه به سایت اصلی وزارتخانه یا سازمان مرجع نسبت به این موضوع مطمئن شوید. به طور مثال وزارت سمت بخش خاصی از سایت خود را به این موضوع اختصاص داده است که شما می توانید به راحتی از آن استفاده کنید.

مراحل اخذ جواز تاسیس، اینترنتی یا حضوری؟

مراحل اخذ جواز تاسیس، اینترنتی یا حضوری؟

بسیاری از صاحبان کسب و کارها نمی دانند که برای گذر از مراحل اخذ جواز تاسیس باید به صورت اینترنتی اقدام کنند یا حضوری. واقعیت موضوع این است که این موضوع به خود منبع و مرکز ارائه کننده جواز کسب بستگی دارد. در کلام بهتر هر سازمان یا ارگانی که اقدام به صدور جواز کسب می کند، قوانین خاص خودش را اعمال می کند. از آن جایی که وزارت صمت بیشترین میزان صدور جواز کسب را بر عهده دارد عموما دوست دارد به صورت اینترنتی و غیر حضوری این کار را انجام دهد.

پیشنهاد ما نیز برای گذر از مراحل اخذ جواز تاسیس نیز این است که شما این مراحل را به صورت اینترنتی سپری کنید. در این مراحل شما با پاسخ دقیق به پرسش هایی که صورت گرفته و همچنین با ارسال تصاویر مورد نیاز از جمله تصاویر مربوط به مدارک می توانید به سادگی در خواست اخذ جواز تاسیس واحد تولیدی – اقتصادی خود را ثبت کنید. همچنین در نظر داشته باشید که شما برای اخذ جواز تاسیس باید مبلغ مورد نظر را پرداخت کنید. بر اساس آخرین نرخ اعلام شده این مبلغ چیزی حدود 1 تا 2 میلیون تومان می باشد.

 از نظر سختی صدور جواز کسب نیز، از آن جایی که واحد های صنعتی می توانند با اخذ این جواز اقدام به دریافت وام های کلان حتی تا حدود یک میلیارد تومان داشته باشند، احتمالا صدور جواز تاسیس توسط وزارت صمت با کمی سخت گیری های بیشتر همراه باشد. اما به هر حال این مراحل بین تمام مراجع صادر کننده نسبتا برابر می باشد.

مراحل اخذ جواز تاسیس

پایان سخن

به طور کلی جواز تاسیس اولین قدم شما برای شروع یک کسب و کار است. از این رو بسیاری از ارگان ها در صدور این جواز همراهی های لازم را دارند و همچنین شما می توانید با دریافت این مجوز و عبور از مراحل اخذ جواز تاسیس از امکانات ویژه ای بهره مند شوید. به طور مثال شما می توانید با داشتن این مجوز نسبت به خرید زمین در شهرک صنعتی با پرداخت تنها 30 درصد قیمت زمین و دریافت 70 درصد وام اقدام کنید.

همچنین در نظر داشته باشید که مراحل اخذ جواز تاسیس بین موجز تاسیس حقیقی و حقوقی برابر است اما مدارک خواسته شده کمی متفاوت تر خواهد بود. به طور مثال برای صدور مجوز تاسیس حقوقی نیاز به مدارک شرکت مادر و مدارک مربوط به مدیرعامل آن می باشد.

اما در مورد اینترنتی بودن مراحل اخذ جواز تاسیس نیز می توان گفت که با توجه به گسترش دنیای تجارت و لزوم هم پا شدن با پیشرفت های جهانی به نظر می رسد که باید به این اقدام احترام بگذاریم و پیشنهاد می کنیم که در صورتی که می خواهید مجوز تاسیس واحد تولیدی – اقتصادی را دریافت کنید از طریق درگاه های اینترنتی مرجع صادر کننده اقدام کنید. در نظر داشته باشید بسته به مرجع صادر کننده، زمان صدور جواز تاسیس متغیر بوده و می تواند بین 2 تا 15 روز طول بکشد. 

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1511767

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =