پشت پرده عملیات دستگیری بن لادن از زبان وزیر دفاع اوباما

ایسنا نوشت:در شرایطی که آمریکا برای خروج از افغانستان آماده می‌شود، وزیر دفاع پیشین آمریکا درباره این تحولات و همچنین پشت پرده تصمیم‌گیری درباره حمله به مخفیگاه اسامه بن لادن، مغرمتفکر حملات یازده سپتامبر اظهارنظر کرد.

رابرت گیتس، وزیر دفاع پیشین آمریکا در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز به جنجال‌ها پیرامون اینکه آیا جو بایدن در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما که معاون او بود، مخالف عملیات گرفتن اسامه بن لادن بوده است یا خیر، پاسخ داد.

مجری فاکس نیوز با اشاره به بخشی از کتاب یکی از کماندوهای ویژه آمریکایی گفت: در نهایت تمام مشاوران ارشد رئیس‌جمهوری وقت آمریکا (باراک اوباما) به جز بایدن از این اقدام فوری حمایت کردند.

این مجری سپس صحت این صحبت‌ها را از گیتس سوال کرد و این وزیر دفاع پیشین آنها را تایید کرد.

گیتس که از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ وزیر دفاع جورج بوش بود و بعدا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما هم به کارش ادامه داد، اذعان کرد که پیش از انجام حمله علیه بن لادن چنین بحثی بوده است. در حالیکه او هیچ شکی درباره توانایی کماندوها در انجام این ماموریت نداشت، استفاده از یک پهپاد را ترجیح می‌داد. با این حال چند روز پیش از حمله گیتس متقاعد شد که این عملیات بهترین گزینه است.

او گفت: با مشاور امنیت ملی تماس گرفته و گفتم که از این عملیات حمایت می‌کنم اما جو بایدن که آن موقع معاون رئیس‌جمهوری آمریکا بود، هنوز متقاعد نشده بود.

رابرت گیتس پیشتر در کتابی گفته بود که احساس می‌کند "بایدن تقریبا در هر تصمیم خارجی و مساله امنیت ملی مهمی طی چهار دهه گذشته اشتباه کرده است."

گیتس درباره تصمیم دولت کنونی بایدن برای خارج کردن تمام نیروهای آمریکایی از افغانستان استدلال کرد که این برای ادامه جریان کمک اقتصادی و نظامی به دولت این کشور حیاتی بود.

در ابتدای ماه مه، آمریکا فاز نهایی خروج از افغانستان را آغاز کرد، جایی که نیروهای آمریکایی برای ۲۰ سال مستقر بودند. ۲۵۰۰ نیروی آمریکایی باید تا سپتامبر ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شوند.

در خصوص مجادلات مربوط به رویکرد جو بایدن در قبال عملیات کماندوهای آمریکایی علیه بن لادن هم، رئیس‌جمهوری آمریکا اوایل امسال ادعاهایی مبنی بر اینکه با عملیات سال ۲۰۱۱ مخالف بوده، رد کرد. گزارش‌ها حاکی از آن داشت که بایدن مایل بود تا اطلاعات بیشتری درباره مخفیگاه بن لادن پیش از آغاز حمله جمع‌آوری شود. اوباما هم در کتاب خاطراتش گفته بود که بایدن به او توصیه کرد که پیش از صدور فرمان این عملیات صبر کند.

23311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1512094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =