تاکید بورل بر لزوم استفاده از فرصت احیای برجام

ایرنا نوشت: اتحادیه اروپا روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای پیرامون ماحصل نشست وزرای امور خارجه هفت کشور صنعتی جهان در لندن نوشت که مسئول سیاست خارجی اتحادیه در این نشست بر لزوم استفاده از فرصت احیای برجام در مذاکرات وین تاکید کرد.

به گزارش تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، جوسپ بورل همچنین بازگشت محتمل آمریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق را در راستای پیشرفت مذاکرات وین مهم ارزیابی کرد.

نشست سه روزه وزرای امور خارجه گروه هفت دیشب (چهارشنبه) در پایتخت انگلیس به پایان رسید. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این مدت علاوه بر شرکت در جلسات کاری، با دیپلمات‌های عالی‌رتبه کشورهای شرکت کننده دیدار کرد.

او در ملاقات‌های جداگانه با وزرای امور خارجه آمریکا و انگلیس درباره اهمیت احیای برجام و رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران تاکید کرد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین دیروز به خبرنگاران در لندن گفت که اعضای گروه هفت را در جریان آخرین مذاکرات وین قرار داده است.

نمایندگان کشورهای عضو برجام طی سه هفته گذشته در وین گردهم آمده تا در خصوص فعال کردن این توافق و بازگشت احتمالی آمریکا به آن رایزنی کنند. آن‌ها تاکنون چندین نشست در قالب کمیسیون مشترک برجام در وین تشکیل داده و در زمینه احیای توافق هسته‌ای پیشرفت‌هایی را به دست آورده‌اند.

دور تازه نشست کمیسیون مشترک برجام شنبه گذشته با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ در گراندهتل وین برگزار شد. حاضرین در این جلسه آخرین وضعیت رایزنی‌های کارگروه‌های کارشناسی در حوزه‌های لغو تحریم، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی را مورد بحث و بررسی قرار دادند و مقرر شد پس از این جلسه هیأت‌ها به پایتخت‌ها بازگردند و گفت‌وگوها مجددا از جمعه پی گرفته شود.

با توجه به تصمیم قبلی کمیسیون در خصوص تسریع روند رایزنی‌ها، گفت‌وگوهای این هفته در قالب های دوجانبه یا چندجانبه به شکل فشرده ادامه یافت و طرفها تلاش کردند تا اختلاف نظرات در خصوص متون را به حداقل برسانند. طرف‌ها توافق دارند که در دور آینده گفت‌وگوها باید کار با سرعت و جدیت بیشتری ادامه پیدا کند.

در همین حال گزارش‌ها حاکیست که سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیات ایران در مذاکرات برجام ظهر امروز (پنجشنبه) وارد وین شد تا در دور چهارم مذاکرات کمیسیون مشترک شرکت کند. او قرار است امشب با رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار کند.

دیروز اعضای گروه هفت با صدور بیانیه‌ای از مذاکرات وین حمایت و تصریح کردند که این توافق « بهترین روش برای اطمینان از ماهیت صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران است».

23311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1512105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =