لزوم عمل به اساسنامه حقوق معلولین با اختصاص بودجه کافی

در نشست خبری آنلاین مشترک با حضور نمایندگان کانون نابینایان، افراد ضایعه نخاعی و ناشنوایان استان یزد بر لزوم عمل دستگاه‌های دولتی به موارد مندرج در اساسنامه حقوق معلولین اعم از مناسب‌سازی تردد، دسترس‌پذیری، بهداشت و درمان، توانبخشی، آموزش، مسکن، اشتغال، فرهنگ سازی و ارتقاء آگاهی های عمومی و حمایت های قضایی، استخدامی و معیشتی تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در یزد؛ مدیرعامل جامعه معلولین استان یزد با بیان اینکه تشکل جامعه معلولان استان به طور رسمی از سال ۷۷ شروع به فعالیت کرده است افزود: این که اداره یا سازمانی فقط ورودی آن مناسب سازی شود کافی نیست.
وی خاطرنشان کرد:ورودی اکثر ادارات استان رمپ هایی ساخته شده که برای رفت وآمد معلولین استاندارد نیست.
محمد حسین رادمنش اظهار کرد: متأسفانه طرح هفت‌خوان مناسب‌سازی شهر یزد از سوی شورای شهر یزد و شهرداری به حال خود رها شده و روی زمین مانده است.
 وی تصریح کرد: همچنین بازدیدهای از طرح یاد شده صورت گرفت و اشکالاتی به آن وارد شد که هیچ کدام هنوز رفع نشدند؛ انتظارات بیش از این‌ها است چون بودجه خوبی برای مناسب‌سازی شهری در نظر گرفته شده بود.
نماینده انجمن ناشنوایان استان یزد نیز در این نشست در خصوص اساسنامه حمایت از معلولین اظهار کرد: موارد حمایتی از معلولان که در قانون پیش‌بینی شده است به به طور کامل عملیاتی نمی‌شود. بیشترین مشکل ناشنوایان در خصوص ارتباط با جامعه است و به هر اداره ای که مراجعه می کنند نیاز به یک مترجم دارند.
وی با اعلام اینکه در این کانون حدود ۷۰۰ ناشنوا تشکیل پرونده داده اند که ۳۰۰ نفر از آنها کارت عضویت فعال دارند خاطر نشان کرد: ادارات و سازمانهای دولتی باید کمک به ناشنوایان را از وظایف خود بدانند. این ادارات می توانند برای کمک به این افراد بخشی از بودجه خود را برای به کارگیری مترجم ناشنوایان اختصاص دهند.

مینا شایق با اشاره به مشکلات ناشنوایان در دوران شیوع بیماری کرونا تصریح کرد: با وجود ماسک هایی که برای رعایت پروتکل های بهداشتی استفاده می شود لب خوانی توسط ناشنوایان بسیار سخت انجام می‌شود.
وی ادامه داد: این اتفاق در بانک ها و برخی از ادارات دیگر که از کاورهای پلاستیکی استفاده می کنند سخت تر است و زمانی هم که از متصدی مربوطه تقاضا می‌کنیم که ماسک را از صورت خود بردارد متوجه صحبت ها نمی شود که در بسیاری از مواقع باعث شده کار را نیمه کاره رها کنیم.
شایق در خصوص مشکلات دانش آموزان ناشنوا در زمان آموزش های آنلاین توضیح داد: این اتفاق هم یکی دیگر از مشکلات ناشنوایان است و باید آموزش های مجازی حتماً به صورت تصویری باشند که به همین دلیل زمان‌بر خواهد بود.
وی با اظهار امیدواری از اینکه افراد شنوا با فرهنگ ناشنوایان بیشتر آشنا شوند عنوان کرد: این موضوع باعث خواهد شد که شنواها بیشتر مشکلات ما را درک کنند و حرفهای ما را متوجه شوند.
نماینده انجمن ناشنوایان استان یزد اضافه کرد: صدا و سیما هم می تواند برنامه ها و فیلم ها و اخبار را به صورت زیرنویس و با حضور یک مترجم پخش کند تا ناشنوایان هم بتوانند از آنها استفاده کنند.
یکی از مترجمان ناشنوایان استان با اظهار تاسف از اینکه دلگرمی برای مترجمان وجود ندارد اظهار کرد: درخواست من از استانداری این است که در هر اداره یک نفر زبان اشاره را یاد بگیرد تا از چنانچه ناشنوایی به اداره مراجعه کرد مشکل او را حل کنند.
وی با بیان اینکه بنا به اعلام نظر اداره بهزیستی استان از ۲۸ هزار و ۳۰۰ معلول در استان که تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند گفت: چهار هزار و ۳۱۹ نفر با معلولیت شنوایی ثبت شده‌اند که شدت این معلولیت از خفیف تا خیلی شدید است که یک‌سوم این تعداد یعنی تقریباً یک هزار و ۳۰۰ نفر از آنها دچار معلولیت شدید ناشنوایی هستند.
وی با اشاره به اینکه استان یزد تنها ۵ مترجم زبان اشاره ناشنوایان دارد تصریح کرد: با توجه به نیازهای جامعه ناشنوایان در عرصه‌های مختلف این تعداد مترجم بسیار کم است و هر سال باید همکاری‌ها و حمایت‌های لازم در زمینه تربیت مترجم ناشنوایان در استان صورت گیرد تا هم بتوان در امور جاری ناشنوایان هم در دادگاه‌ها، صداوسیما و ... از آن استفاده کرد.
قائم مقام انجمن نابینایان استان یزد نیز با بیان اینکه قانونی تحت عنوان حمایت از حقوق معلولان به تصویب مجلس رسیده است، گفت: این قانون که از ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره در ۱۰ فصل تنظیم شده موارد مختلفی از حقوق معلولین اعم از مناسب‌سازی تردد، دسترس‌پذیری، بهداشت و درمان، توانبخشی، آموزش، مسکن، اشتغال، فرهنگ سازی و ارتقاء آگاهی های عمومی و حمایت های قضایی، لستخدامی و معیشتی را در بر می‌گیرد.
محمدرضا پارسائیان با اشاره به ۳۵۰ عضو جامعه نابینایان استان با توجه به شرایط خاص اساسنامه عنوان کرد: جامعه هدف این تشکل همه افراد داری آسیب بینایی هستند و در استان بنا به آمار اعلام شده از سوی بهزیستی، تقریباً ۵ هزار و ۷۰۰ نفر دارای عارضه بینایی وجود دارند که در حد توان به آنها خدمات رسانی انجام می‌شود.
وی با اشاره به رویکرد حمایتی این قانون نسبت به افراد دارای معلولیت اظهار کرد: در این قانون دو سری تکلیف دیده می شود. یک تکلیفی شامل همه وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکتهای دولتی می‌شود که موظف هستند آنها را به عنوان یک حق و نه به عنوان یک لطف انجام دهند.
پارسائیان با اظهار تاسف از اینکه بسیاری از ادارات تکالیف خود را در موضوع خدمت به معلولان از دیدگاه یک لطف نگاه می کنند تصریح کرد: اگر یک فرد با معلولیت به ادارات دولتی مراجعه می‌کنند باید تکلیف خود را به عنوان یک وظیفه ذاتی دستگاه انجام دهد.
وی ادامه داد: تمامی دستگاه‌های دولتی که از بودجه عمومی کشور استفاده می کنند مکلف هستند حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی خود را چه به صورت رسمی و چه به صورت پیمانی و کارگری به معلولین اختصاص دهند و برای این هم یک ضمانت اجرایی کیفری مشخص شده است.
قائم مقام انجمن نابینایان استان یزد به وظایف صدا و سیما نسبت به معلولین ناشنوا و نابینا اشاره و عنوان کرد: زیرنویس کردن فیلم برای ناشنوایان و قرار دادن مترجم برای نابینایان از وظایف ذاتی صدا و سیما است و نیازی به انعقاد تفاهمنامه با شهرداری و شورای شهر و یا دیگر نهادهای دولتی ندارد. همان طور که برای تمام قشرهای جامعه برنامه تولید می‌کند باید برای معلولان نیز این کار را انجام دهد.

 وی از عدم تخصیص بودجه کافی به عنوان بزرگ‌ترین موانع در مقابل اجرای این قانون نام برد و گفت: طبق برآورد سازمان بهزیستی برای اجرای این قانون بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه لازم است اما سال گذشته در بهترین حالت ۲ هزار میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شد که با پیش‌بینی‌ها فاصله زیادی دارد.
 محمدرضا پارسائیان افزود: دولت هم مکلف است در بودجه سنواتی خود برای افراد دارای معلولیت که فاقد شغل و درآمد هستند حداقل حقوق و دستمزد مصوبه شورای عالی کار سالانه را در نظر بگیرد. چنانچه این تکلیف را دولت و دستگاه‌های مربوطه اجرا می‌کردند بسیاری از مشکلات معلول برطرف می‌شد.
 نماینده انجمن ضایعه نخاعی استان یزد با اعلام اینکه هم اکنون ۶۲۰ معلول ضایعه نخاعی در استان تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که خدماتی مستمر طبق مصوبه مجلس دریافت می‌کنند، گفت: بخش قابل توجهی از معلولان ضایعه نخاعی استان یزد به دلیل سقوط از درخت به این ضایعه مبتلا شدند.
مجتبی کریمی با بیان اینکه در فصل میوه چینی سقوط از درخت یک معضل برای استان محسوب می شود، اظهار کرد: به طوری که تقریبا ۸۰ نفر در استان به دلیل سقوط از درخت دچار ضایعه نخاعی شده‌اند و باید توسط دستگاه های ذیربط آموزش های لازم داده شود تا دچار این عارضه نباشیم.
وی ادامه داد: متاسفانه در زمینه مناسب سازی شاهد کمبودهای جدی هستیم و در بسیاری از ادارات این کمبودها ببشتر احساس می شود.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1512654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =