احتمال بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها از مهر/ وزارت بهداشت؛ ممکن است جهش ایرانی وجود داشته باشد، نه آفریقایی

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره واکسیناسیون کادر آموزشی در تابستان گفت: برنامه داریم تا مدارس و دانشگاه‌ها از مهر ماه بازگشایی شوند.

آخرین خبرها از واکسیناسیون و محدودیت‌های مقابله با کرونا امشب ۱۸ اردیبهشت ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه وضعیت کشور خوش‌بختانه به گونه‌ای است که از قله عبور کرده‌ایم و رو به سرازیری هستیم گفت: معمولاً از نظر زمانی بستری‌ها با فوتی‌ها تأخیر حدود ۱۲ روزه دارند، هنوز فوتی‌ها ادامه خواهد داشت به همین دلیل این سیر نزولی شروع شده و هنوز به کف نمودار نرسیده‌ایم، درست است که تعداد شهرهای قرمز کم شده، اما تعداد نارنجی‌ها اضافه شده است.

او با اشاره به اینکه در طی هفته‌های آینده با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و دستورالعمل‌ها انشاالله این سیر نزولی ادامه دار خواهد بود افزود: امیدواریم به مرحله‌ای برسیم که تعداد ورودی بیمارستان‌ها کم شود، چند شهر کوچک هنوز به قله نرسیده اند، چند شهری را که اعلام کرده ایم میزان بستری آن‌ها نسبت به ۱۰۰ هزار جمعیت عدد بالایی دارند و هنوز در وضعیت قرمز مانده‌اند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: ۲۶ استان از قله عبور کرده اند و سیر نزولی را طی می‌کند و دو یا سه استان سیر نزولی در آن‌ها شروع شده و یکی دو مورد هم به قله رسیده است.

رئیسی بیان کرد: تجربه‌ای که در خوزستان کسب کردیم به این صورت بود که اهواز و جنوب خوزستان که درگیر بود به قله رسید و شروع سیر نزولی داشت ولی بعد از یک هفته دوباره به قله رسید لذا نباید ساده‌انگاری صورت بگیرد.

او ادامه داد: در استان های جنوبی مانند بوشهر و هرمزگان سوش هندی تایید شده داریم، همچنین  در هرمزگان و  آذربایجان غربی هم نیز  داشتیم، فعلاً با هوشیاری و تجربه‌ای که دانشگاه‌ها کسب کرده‌اند خیلی خوب و به موقع اقدام شد و توانستیم بیماری را محدود کنیم ، اکثر کسانی که مبتلا بودند خارجی های مقیم ایران بودند.

احتمال جهش کرونا در ایران

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد : افرادی که تا به حال مبتلا بودند و قرنطینه شدند خوشبختانه مرگ و میری نداشتند،  در حقیقت جد  همه این ویروس ها یکی است که ووهان است، باید این احتمال را بدهیم که اگر جهش آفریقایی در ایران پیدا کردیم به این معنی نیست که الزاماً حتما از آفریقا آمده ممکن است ویروس ایرانی باشد که صورت گرفته و  ممکن است مشابه جهشی باشد که در آفریقا صورت گرفته است.

رئیسی درباره واکسیناسیون گفت: سامانه www.salamat.gov.ir برای ثبت‌نام افراد بالای ۸۰ سال که با آنها تماس گرفته نشده، باز شده و این افراد می‌توانند اطلاعات خود را وارد کرده و با آنها برای واکسیناسیون تماس گرفته می شود.

او با اشاره به اینکه هیچ نیازی برای ثبت‌نام سایر گروه‌ها وجود ندارد و قطعاً همکاران ما با آنها تماس می‌گیرند گفت: اگر هفته آینده ثبت‌نام ۷۵ ساله‌ها را آغاز کنیم این‌طور نیست که نوبت افراد ۸۰ سال به بالا از بین می رود بلکه به تعداد کافی واکسن برای آنها وجود دارد و جای هیچ نگرانی نیست به همین دلیل توصیه می‌شود به شدت از تجمع و صف کشیدن پرهیز کنند.

رئیسی بیان کرد: همه دستگاه‌های دولتی، نظامی، انتظامی و غیردولتی موظف شدند مکان‌هایی را برای واکسیناسیون اختصاص دهند تا بتوانیم در فضای باز و تهویه مناسب، این اقدام را انجام دهیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به برگزاری آزمون‌های مدارس اظهار کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، آزمون پایه نهم و دوازدهم به صورت حضوری برگزار می‌شود.

او افزود: یکی از مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا این است که همه وزارتخانه‌ها از جمله وزارت آموزش و پرورش،  وزارت علوم و وزارت ورزش و جوانان می بایست فضا هایشان را در اختیار ما قرار بدهند تا بتوانیم واکسیناسیون را انجام دهیم، زیرا در فضای بزرگ تهویه مناسب وجود دارد و تجمع ایجاد نمی‌شود و صندلی‌ها با فاصله گذاشته می‌شود و تیم‌های متعدد واکسیناسیون را می‌توانند انجام دهند.

واکسیناسیون در پارکینگ های فروشگاه های بزرگ 

رئیسی گفت: در تهران در پارکینگ های فروشگاه های بزرگ این امکان وجود دارد که کار واکسیناسیون را انجام دهیم، فردا در این مورد صحبت خواهیم کرد تا از مراکز شماره گذاری پلاک خودرو که فضای باز دارند استفاده کنیم، در یک شیفت کاری حداقل روزانه هزار واکسن را می توان تزریق کرد، همچنین از ظرفیت مدارس می توان استفاده کرد .

رئیسی از ممنوعیت سفر در تعطیلات عید فطر در سراسر کشور در همه رنگ بندی‌ها خبر داد و گفت: از روز سه‌شنبه تا روز شنبه تردد بین استان‌ها ممنوع خواهد بود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه مدارس و دانشگاه‌ها از اول مهر بازگشایی می‌شوند، افزود: معلمان و اساتید دانشگاه‌ها در مرداد واکسینه می‌شوند تا در آن شرایط خاص بتوانند در کلاس‌های درس حضور پیدا کنند، متاسفانه به دلیل بیماری کرونا آموزش دچار آسیب شده است و لذا آرزوی همه ما این است که تمام امور به صورت حضوری انجام شود و از شر این بیماری خلاص شویم.

مدارس و دانشگاه‌ها از اول مهر بازگشایی می‌شوند

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، تعداد شهرهای قرمز ما دو هفته پیش ۳۰۱ شهر بود که امروز به ۴۶ شهر رسیده‌ است اظهار کرد: روند در ۲۶ استان کاملاً نزولی شده است، همواره ما نگران هستیم که اگر اتفاقی از نظر عدم رعایت شیوه نامه ها بیفتد می تواند مشکل ساز باشد.

وی ادامه داد: درست است که مشاغل سطح یک و دو اجازه فعالیت دارند اما سختگیری بیشتر می‌شود، اگر کسب و کاری در شهر قرمز تخلف کرده باشد سه هفته تعطیل می شود و اگر در شهر نارنجی باشد دو هفته تعطیل خواهد شد، برخی از اصناف شیوه نامه ها را خوب رعایت کردند که از آنها تشکر می کنیم.

واکسیناسیون بیماران خاص از اواخر خرداد ماه

وی با اشاره به اینکه زمان واکسیناسیون بیماران سرطانی و خاص مشخص شده است افزود: فاز یک واکسیناسیون تمام شده و وارد فاز دوم شده ایم که شامل دو قسمت مربوط به گروه های سنی و قسمت دوم مربوط به بیماران سرطانی و بیماری‌های خاص می‌شود لذا از اواخر خرداد نوبت واکسیناسیون بیماران سرطانی، پیوندی ها دیالیزی ها و بیماران خاص شروع خواهد شد، بانک اطلاعاتی از این افراد را در اختیار داریم به طوری که در موعد مقرر به آنها پیامک خواهیم داد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: نوبت واکسیناسیون هیچ کس حتی با گذشت فاز واکسیناسیون سوخت نمی‌شود.

کمبود رمدسیویر در موج چهارم کرونا

رئیسی با اشاره به اینکه تعداد زیاد بیماران در پیک چهارم کرونا باعث کمبود رمدیسیور شد گفت: کمبود دارو در این پیک بزرگ رخ داده است لذا دنیا واقعا در بحث اکسیژن ،تخت و دارو دچار مشکل شد و ما از تولید داخلی رمدیسیور استفاده کردیم و قرار شده تا این دارو هم از خارج به کشور وارد شود ، حجم بیماران خیلی بالا بود.


وی گفت: در کشور انگلستان تخت کم آوردند و به سمت ایجاد فضاهای دیگر رفتند اما در کشور ما با شروع علائم اولیه پیک چهارم چند اقدام مهم انجام شد و موج چهارم را خیلی با سرعت کنترل کردیم.

رئیسی با اشاره به اینکه هیچ بیماری پشت درهای بیمارستان نماند افزود: با شروع علائم پیک چهارم عمل های غیر اورژانسی کنسل شد و فرصتی ایجاد شد تا تخت ها اشغال نشود، گام دوم این بود که مراکز سرپایی فوق العاده خوب درخشیدند به طوری که روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار بیمار را در سطح یک ویزیت کردیم که کار ارزشمندی بود.

رسیدگی به ۴۵ هزار بیمار در پیک چهارم  کرونا

وی با اشاره به اینکه مراکز بستری موقت راه اندازی شد افزود : فرد درخواست رمدیسیور می کرد و ما در بیمارستان به او دارو می دادیم و سپس به منزل می رفت و برای مراجعه بعدی اقدام می کرد که این موضوع باعث شد تا یک تخت به ده ها بیمار اختصاص پیدا کند .

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: در اوج پیک سوم ۲۳ هزار بیمار در تخت های بیمارستان بستری بودند، در پیک چهارم با توجه به قدرت سرایت بیماری ۶۰ تا ۶۵ هزار تخت را آماده کرده بودیم تا بتوانیم پاسخگوی بیماران باشیم و لذا این موضوع به ما کمک کرد تا بتوانیم به موقع اقدام کنیم.

وی با اشاره به اعلام آمادگی نیروهای مسلح افزود : راه حل دیگری اندیشیده شده که البته استفاده نشد و آن این مسئله بود که بیمارستان‌های صحرایی موقت را در درون بیمارستان‌ها بیاوریم، مهمترین دارو برای بیماران اکسیژن است، درمان سرپایی موثر بار بیمارستانی را کم می‌کند، ما به ۴۵ هزار بیمار در پیک چهارم رسیدگی کردیم که نیاز به تخت اضافه نشد.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1512907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =