عسگرپور: اگر یک سریال می‌ساختم، ۱۰ برابر جشنواره درآمد داشتم

محمدمهدی عسگرپور، دبیر سی و هشتمین دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام کرد که ما نمی‌توانیم بگوییم به دلیل فقر اهالی خانه سینما، جشنواره را تعطیل می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری سی و هشتمین دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر، صبح امروز (یکشنبه ۱۹ اردیبهشت) با حضور محمدمهدی عسگرپور، دبیر جشنواره و سمیه علیپور، مدیر روابط عمومی این رویداد سینمایی، برگزار شد. 

عسگرپور در ابتدای این نشست رسانه‌ای درباره اتفاقاتی که کرونا در این زمان رقم زده گفت: «شرایطی که برای مجموعه جهان در طول این یک سال و نیم به وجود آمد، اساس چیزها را تغییر داد. جشنواره‌های سینمایی هم در این شرایط وضعیت جدید پیدا کردند. به شکل طبیعی فعالان هر حوزه شرایط جدید را برای خود تعریف کردند. چون اگر قرار باشد مسائل این‌چنینی تمهیدی برایش اندیشیده نشود، به بن‌بست می‌خوریم. در طول یک سال گذشته جشنواره‌های زیادی بودند که دستخوش تغییر شدند. علاقه‌مندان سینما این موضوعات را دیدند و پیگیری کردند.»

او درباره برگزار نشدن جشنواره در سال ۹۹ گفت: «وقتی از جشنواره‌های سینمایی می‌گوییم معمولاً‌ چند جشنواره خاص به ذهنمان می‌آید و فکر می‌کنیم نبض سینما در دست همین چند رویداد است. جشنواره جهانی فجر اولین جشنواره‌ای بود که با کرونا مواجه شد. قرار بود در پایان فروردین سال گذشته جشنواره جهانی برگزار شود. تقریبا تا اواخر اسفند سال ۹۸ مترصد بودیم جشنواره را برگزار کنیم. آن موقع به ما می‌گفتند تا خرداد موضوع مرتفع می‌شود و می‌شود جشنواره را برگزار کرد. در وهله اول بحث تعویق جشنواره مطرح شد البته دلیل دیگری هم داشتیم و آن نسبت جشنواره ما با فیاپف بود.»

کارگاه‌های آموزشی، مجازی برگزار خواهند شد

دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی ادامه داد: «اساسا برگزاری جشنواره‌های سینمایی در فروردین و اردیبهشت سال گذشته در همه جای جهان دچار تحول شد. سعی کردیم جشنواره جهانی فجر را به خرداد منتقل کنیم، چون این وضعیت کرونا مجهول بود. در قدم‌های بعدی مشخص شد با یک شرایط ناشناخته مواجه هستیم و دورنمای مشخصی برای آن روشن نبود.»

عسگرپور درباره حضور مهمانان خارجی در این دوره از جشنواره گفت: «یکی دیگر از بخش‌های جشنواره کارآگاه های آموزشی است، که آن را هم به شکل مجازی برگزار می‌کنیم. اساتید خوبی در این کارگاه‌ها خواهیم داشت. در حالت عادی ممکن بود این اساتید نتوانند به ایران سفر کنند، اما حالا می‌توانند به‌صورت مجازی آموزش بدهند. همچنین ما امسال مهمان خارجی نخواهیم داشت اما درخواست زیادی داشتیم که افراد دوست داشتند به صورت فیزیکی بیایند. ترجیح دادیم مهمان به صورت فیزیکی نداشته باشیم.»

او درباره اولین فیلم رنگی که در ایران فیلمبرداری شده و قرار است در جشنواره نمایش داده شود، گفت: «مشابه بخش مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل که برای سینمای بلند است، بخش‌های فیلم‌های کوتاه هم وجود دارد.  «جام جهان نما» و «جشنواره جشنواره ها» که مربوط به  فیلم های مطرح و فیلم‌هایی است که به جشنواره‌های خارجی رفته‌اند هم برگزار می‌شود. بخش «مستند زیر ذره بین» مربوط به سینمای مستند، نمایش فیلم‌های مرمت‌شده را نیز خواهیم داشت در این بخش ۱۰ فیلم بلند خارجی و ۴ فیلم ایرانی خواهیم داشت که عناوین آن را بعدا عنوان می‌کنیم. یکی از این فیلم‌ها مجموعه مستندهای از دهه ۲۰ ایران است اولین فیلم رنگی است که در کشور ما فیلمبرداری شده و آمریکایی‌ها ساخته‌اند. در بخش سینمای ژانر که روی فیلم‌های ژانر تمرکز می‌کنند ۵ تا ۷ فیلم و بخش شاخه‌های زیتون هم فیلم‌هایی خواهیم داشت.»

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در پایان صحبت‌های ابتدایی خود افزود: «یکی از موضوعات این دوره، تجربه استفاده از سالن‌های روباز برای اکران است. پردیس چارسو فضایی را در طبقه بالایی دارد که به سینمای روباز اختصاص داده است. یک سالن سینمای کانون هم از سال‌های دور، سینمای روباز بوده و از آن استفاده نمی‌شده است. در چارسو یک سالن دیگر هم داریم که رو باز نیست اما هوای خوبی در آن جریان دارد و می‌توان از آن استفاده کرد.»

محمدمهدی عسگرپور دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فجر در ادامه این نشست سوالات اصحاب رسانه را پاسخ گفت.

بودجه جشنواره را نمی‌توان جایی دیگر خرج کرد

عسگرپور به یک پرسش، چنین پاسخ داد: «من به دلیل مسئولیتم باید به اکوسیستم سینمای ایران فکر کنم. باید بدانیم با حذف چه چیزی به کجا لطمه می‌خورد. البته که مناسبات جهانی هم هست و باید بگردیم و راه جدید را پیدا کنیم. ما نمی‌توانیم بگوییم به دلیل فقر اهالی خانه سینما، جشنواره را تعطیل می‌کنیم. من اعلام کردم بودجه‌ها ردیف مشخص دارد و قابل انتقال به همدیگر نیستند. اداره این اکوسیستم تابع قوانین و بودجه‌بندی است و مواردی که جابه‌جایی آن مسئله ایجاد می‌کند و بازرسی کل کشور نظارت دارد. باید بگردیم و راه‌هایی پیدا کنیم. باید پابه‌پای دنیا پیش برویم، در دنیا گشتند و پیدا کردند.»

او ادامه داد:« برخی از دوستان می‌گویند پول جلوی ما را گرفته، ولی مگر چه منفعتی برای ما دارد؟ من اگر در همین ایام یک سریال می‌ساختم، ده برابر چیزی که جشنواره برای من داشت، عایدی به من می‌داد. من دوست دارم دوستانی که در این خصوص صحبت می‌کنند، با تحقیق صحبت کنند. این دو جمله را همه می‌توانند بگویند، نکته مهم این است که تحقیق کنند، اکوسیستم چه لطمه‌ای خورده، اگر لطمه خورده چرا ما اینقدر تولید داریم و این تولیدها برای نمایش در کجا ساخته می‌شود؟»

دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره بودجه این رویداد گفت: «جریانی در طول این چند سال به نام شفاف‌سازی راه افتاده که اساسش در همه جا خوب است. یعنی اینکه بدانیم بودجه خبرگزاری‌ها و نهادها از کجاست؟ همه باید به این شفاف‌سازی پایبند باشند. نمی‌شود یک جا مدام بودجه‌اش را اعلام کند و بقیه جاها بودجه‌های خود را اعلام نکنند. ارشاد در این سال‌ها اطلاعات فعالیت‌های خود را اعلام کرده و این خوب است. کل بودجه جشنواره جهانی در زمانی که برگزار می‌شد به اندازه بودجه یک و نیم تا دو فیلم بود، در حال حاضر با حذفیات و وضعیت موجود، بودجه برگزاری به اندازه نیم فیلم خواهد بود. اگر فکر می‌کنید این بودجه نیم فیلم زیاد است، بنشینم با هم درباره‌اش صحبت کنیم.»

او افزود: «درباره بودجه سال گذشته جشنواره جهانی که در آمار فارابی آمد، یک و نیم میلیارد برایش خرج شده است. باید عنوان کنم برخی گفتند بودجه‌ای برای جشنواره برگزارنشده صرف شده، البته من می‌دانم گاهی با یک جریان رسانه‌ای مواجه هستیم. که برخی از آنها زرد هستند، ولی ما باید به همه جواب بدهیم. درباره جشنواره سال گذشته به آن روزها برگردیم ببینیم در اسفندماه شرایط کرونا چگونه بود، ما جشنواره را تا نزدیک برگزاری جلو برده بودیم. پروازها، هتل‌ها و... رزرو شده بود. اتفاقا باید بیشتر هزینه می‌شد. اما احساس کردیم نمی‌دانیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است و باید جلوی هزینه‌ها را بگیریم وگرنه خیلی باید هزینه می‌شد. بنشینید حساب کنید جشنواره‌ای به سه چهارم برگزاری رسیده پس باید حداقل شش، هفت میلیارد برایش هزینه می‌شد، در صورتی که هزینه‌های ما کم بود. امسال امیدواریم با بودجه نیم فیلم جشنواره برگزار شود.»

ماجرای کارشکنی برای ممانعت از حضور فیلمسازان در جشنواره

عسگرپور درباره تعداد فیلم‌هایی که اولین نمایششان را در جشنواره سی‌وهشتم تجربه می‌کنند، گفت: «اطلاعات فیلم‌ها را در چند روز آینده منتشر می‌کنیم. چون با برخی از آن‌ها در حال مذاکره هستیم. سابقه نشان داده اعلام اخبار در بود و نبود فیلم‌ها تاثیر می‌گذارد. امسال هم داشت این اتفاق رخ می‌داد، چون وقتی نام فیلم و کارگردانان در جشنواره  اعلام می‌شود، برخی به آن کارگردان پیام می‌دهند و می‌گویند با ایران همکاری نکنید. هر کدام از این افراد هم دلیلی برای خود دارند مثلاً برخی با من یا دیگر مدیران جشنواره رابطه خوبی ندارند. برخی از دوستان رای افراد را می‌زنند. پس فهرست فیلم‌ها را بعدا اعلام می‌کنیم.»

عسگرپور درباره تاثیر جشنواره در اقتصاد سینما گفت: «ما گاهی بحث تخصصی می‌کنیم که مثلا جشنواره چه تاثیری در اقتصاد سینما دارد. این را باید محققین تحقیق کنند. اگر می‌خواهیم با جدول ضرب محاسبه کنیم، می‌پرسند که چند فیلم معمامله شد! انگار که سوپرمارکت است و در انتهای شب می‌شود حساب کرد چقدر کارت کشیدند. جشنواره ها را شما باید ببینید، که دو سال بعد از برگزاری به نتیجه می‌رسند. جشنواره سوپر مارکت نیست که اقتصادش را اینگونه محاسبه کنند. من تجربه این اتفاق را دارم، اما این کجا محاسبه می‌شود؟ گاهی از من می‌پرسند که شما میگویید این جشنواره چقدر خروجی داشته؟ گویا توقع دارند من مثلا کارتخوان را بیارم و ببینم چقدر برای فیلم ها کارت کشیده‌اند! بعضی از همکاران ما با کمپانی‌های بزرگ کار می‌کنند و اعلام نمی‌کنند و میخواهند کسی نداند.»

در بخش پایانی نشست رسانه‌ای سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از پوسترهای این رویداد رونمایی شد. عسگرپور درباره پوسترها گفت: «پوسترهای سال‌های قبل جشنواره ترکیبی از عکس فیلم‌ها بود اما ما امسال پوسترها را طراحی کردیم. امسال دو پوستر داریم که یکی اصلی و دیگری در کنارش استفاده می‌شود. طراح این پوسترها حمیدرضا بیدقی است.»

                  بیشتر بخوانید:‌

                  سالن‌های روباز، هوایی تازه‌ در جشنواره‌ها

                  درخواست عسگرپور برای انتشار کامل گزارش نشست سینماگران با رئیس قوه قضاییه

۵۸۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1512922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =