۲ نفر
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۰
اردبیل به جمع استان های نفت خیز اضافه شد

مقام مسئول در شرکت ملی حفاری ایران از جابه‌جایی دستگاه حفاری سنگین خشکی ۵۴ فتح از اهواز به سمت موقعیت چاه اکتشافی آورتاداغ در منطقه پارس‌آباد مغان استان اردبیل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از وزارت نفت، مدیر پروژه حفاری ۶ حلقه چاه اکتشافی این شرکت گفت: این دستگاه حفاری و متعلقات به همراه گروه‌های تخصصی ترابری سنگین شرکت به‌وسیله ۱۲۰ خودرو کشنده سنگین و فوق‌سنگین در مدت ۲۵ روز در موقعیت مورد نظر استقرار می‌یابد و تا ۴۵ روز آینده عملیاتی می‌شود.

علی رفیعی افزود: چاه اکتشافی آورتاداغ از جمله ۶ حلقه چاهی است که مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران انجام آن را به شرکت ملی حفاری ایران محول کرده است و برای حفر آن دستگاه حفاری ۵۴ فتح با توان ۲۰۰۰ اسب بخار و امکان حفر چاه‌های نفت و گاز تا عمق ۶ هزار متر به‌کار گرفته می‌شود.

مدیر پروژه حفاری ۶ حلقه چاه اکتشافی پارس آباد مغان گفت: در اجرای پروژه حفاری ۶ حلقه چاه برای مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران تاکنون دستگاه‌های حفاری ۷۴ و ۸۹ فتح در موقعیت میدان نفتی نام‌آوران در استان خوزستان و دستگاه حفاری ۳۳ فتح در منطقه گمیشان در استان گلستان به‌کار گرفته شده است.

حدود نیمه‌های سال گذشته، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت از غاز عملیات اکتشاف نفت در دشت مغان خبر داد و اعلام کرد: میدان نفتی مغان از این جهت حائز اهمیت است که می‌تواند نفت پالایشگاه تبریز را تأمین کند و دیگر نیازی به انتقال نفت از جنوب به شمال کشور نیست.

اردبیل به جمع استان های نفت خیز اضافه شد

هندی اضافه کرد: سالیان سال است که از برخی نقاط روستاهای قیرلو بیگ‌باغلو و خلیفه‌لو شهرستان بیله‌سوار در نقطه " قیردرسی" نفت خام جاری می‌شود.

اکتشاف نفت در مغان به ۶۰ سال قبل توسط یک شرکت فرانسوی باز می‌گردد که تعداد تاقدیس‌های منطقه را ۳۷ مورد عنوان کرده بود و تمامی این تاقدیس‌ها در داخل کشور بوده و به صورت مشترک با مرز کشور آذربایجان نیست؛ چند سال بعد شرکت روسی پس از مطالعات خود اعلام کرد با وجود برخورداری از ۳۷ تاقدیس، تعداد قابل بهره‌برداری ۱۷ مورد است
نخستین اقدامات برای به حقیقت پیوستن رؤیای نفت مغان در سال ۱۳۸۷ عملیاتی شده و مجوز عملیات اکتشافی آن از سوی وزارت نفت صادر شد.

در ابتدای دهه ۹۰ یک تیم ۴۵ نفره به منظور بررسی و مطالعه در منطقه مغان حاضر شد، این تیم در قالب چند گروه مجزا، عملیات مطالعه، بررسی و اکتشاف نفت را در مناطق مختلف شهرستان گرمی آغاز کردند و قرار شد نتایج بررسی‌های تیم اکتشاف نفت گرمی مغان که از مدت‌ها آغاز شده بود برای تصمیم‌گیری نهایی در زمینه برآورد ذخیره احتمالی نفت و مقرون به صرفه بودن یا نبودن اکتشاف آن به وزارتخانه مربوطه ارائه شود.

اقدام‌های اکتشافی در منطقه و حفر چندین دهنه چاه، وجود نفت در عمق چهار تا پنج هزار متری در مناطقی از شهرستان گرمی مغان و عمق سه هزار متری شهرستان اصلاندوز مغان را ثابت کرده است.

مغان در منطقه قیرلو از توابع شهرستان بیله‌سوار دارای ۲ بلوک نفتی است که ذخایر این ۲ بلوک بیش از چهار میلیارد بشکه نفت برآورد شده است، نفت این بلوک‌ها سبک بوده و از نظر کیفیت و پالایش فرآوری و فرآورده‌های نفتی خوب و با ارزش است.

223227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1513102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =