بازار سرمایه در وضعیت فوق‌العاده/ اصلاح شاخص رو به پایان است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: از نظر تکنیکالی اصلاح شاخص دیگر باید به پایان برسد. شاید این اتفاقاتی هم که این روزها برای بازار می‎افتد از نشانه‌های همین روند رو به پایان اصلاح باشد.

به گزارش خبرآنلاین بورس اوراق بهادار تهران امروز در پایان معاملات امروز با کاهش ۱۵ هزار و ۵۹۱ واحد شاخص کل به رقم یک‌میلیون و ۱۵۱ هزار و ۸۷۱ واحد رسید. 

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با کاهش ۱۲۰۷ واحد به رقم ۴۲۰ هزار و ۸۱۱ واحد رسید. ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از ۴ میلیون و ۶۰۷ هزار میلیارد تومان رسید. 

معامله‌گران امروز بیش از ۴.۷ میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۰۴ هزار فقره معامله و به ارزش ۳ هزار و ۳۵۲ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

بازار سرمایه در وضعیت فوق‌العاده/ اصلاح شاخص رو به پایان است

بهنام صمدی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت و گو با خبرآنلاین در خصوص روند کنونی بازار گفت: با توجه به این که بازار خیلی ارزنده است اما امروز ریزش بسیار زیادی داشت و سهامداران را شوک و عصبانی کرد. امروز حدود ۷۵۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.

وی افزود: البته باید توجه داشت که عمدتا این‌ سهم‌های در حال معامله، از سهم‌های بزرگ بازار است. سهم‌های خردها و متوسط عمدتا در صف فروش قفل شده‌اند. هزار میلیاردی هم که امروز معامله شد از بزرگ‌ها بود که عمدتا نقدشونده‌تر هستند.

وی با اشاره به این که بازار همچنان منتظر نتیجه تصمیمات سران قوا است، گفت: این تصمیمات به دلیل این که اجرایی نشده اثری هم روی بازار نداشته است. در حال حاضر آقای همتی برای تزریق آن ۲۰۰ میلیون دلار دست دست میکند. یک ۵۱۰۰ میلیارد تومان هم که برای صندوق توسعه ملی است، نزد سازمان امور مالیاتی است و قرار است که به بازار تزریق شود. صندوق توسعه بازار هم ۴۵۰۰ میلیارد تومان اوراق تبعی فروخت و آن پول هم فردا قرار است تزریق شود.

وی افزود: باید در نظر گرفت که مصوبات سران قوا به صورتی نبود که صرفا اثر کوتاه مدت داشته باشد. پروسه اداری این مصوبات باید طی شود.صمدی بیان کرد: از نظر تکنیکالی اصلاح شاخص دیگر باید به پایان برسد. شاید این اتفاقاتی هم که این روزها برای بازار میفتد از نشانه‌های همین روند رو به پایان اصلاح باشد.

وی با اشاره به این که روز سه شنبه جلسه شورای عالی بورس برای تصمیم گیری در خصوص دامنه نامتقارن است، گفت: خیلی‌ها میگویند دامنه باید حذف شود ولی تا وقتی که بازار از فاز هیجانی خارج نشود و افراد تازه وارد به سمت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم هدایت نشوند این اقدام به این راحتی عملی نیست و نیاز به زیرساخت دارد. باید توجه داشت که بازار ما حداقل ۲۰ سال است که به این دامنه عادت کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: شرایط بنیادی بازار فوق العاده است. قیمت‌های جهانی مثل مس ۱۰ هزار دلاری، روی ۳ هزار دلاری، سنگ آهن ۲۰۰ دلاری، نفت ۷۰ دلاری و... شرایط خیلی خوبی را رقم میزنند. گزارش های ۱۲ ماهه و مجامع نیز در پیش است. فقط باید از شوک خارج شویم که هنوز بعد از ۹ ماه در آن مانده‌ایم.

صمدی با بیان این که بازار رمزارزها مقصد پول‌های خارج شده از بازار سرمایه شده است، گفت: باید ببینیم اقدامات بانک مرکزی برای این که پول به این راحتی به سمت رمزارزها نرود چقدر موثر است. مردم در رمزارزها سود میکنند ولی هیچ عایدی برای اقتصاد ما ندارد.

۲۲۳۲۲۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1513112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =