پاتک‌به کاهش 30 درصدی شادمانی/ 8 راه رسیدن به شادمانی در روزگار کرونایی

خراسان نوشت: بر طبق آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته در دانشگاه نورک شیکاگو، آمریکایی‌ها در غمگین‌ترین دوران خود طی پنجاه سال گذشته هستند.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید تنها 14 درصد از افراد شرکت‌کننده در یک نظرسنجی که به تازگی در چندین کشور اروپایی مثل بلژیک، فرانسه، آلمان و ... برگزار شده، واقعا شاد هستند و این مقدار یعنی چیزی حدود ۳۱ درصد کمتر از 2 سال گذشته، افراد احساس شادی می‌کنند اما آن چه مسلم است راه‌های زیادی برای رسیدن به شادمانی حتی در دوران پاندمی وجود دارد. در ادامه نکاتی در همین باره و توصیه‌هایی برای پاتک به کاهش 30 درصدی شادمانی در روزگار کرونایی مطرح خواهد شد.

باید از ترس‌هایمان، تولید شادی کنیم

ایده پیدا کردن شادی در این روزهای غم‌انگیز شاید کمی خودخواهانه و به دور از دسترس باشد اما نکته مهم این است که پیدا کردن راه‌هایی برای شاد شدن هم اکنون از اهمیت بسیاری برخوردار است. «کارل ماریه» رئیس یک کلینیک روان شناسی در آمریکا بر این باور است که انرژی منفی این روزها به جسم و روح و ذهن ما نفوذ کرده است. وی معتقد است ما باید از ترس‌هایمان شادی تولید کنیم و ترس‌هایمان را به عنوان دوست در نظر بگیریم. تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که شادمانی باعث بالا رفتن سیستم ایمنی بدن می‌شود و در مقابل ویروس‌های مختلف حتی مانند تنفسی از فرد محافظت کند. پس احساس شادمانی را در این روزها نباید به عنوان یک حس گناه در نظر گرفت بلکه شادمانی در این روزها تنها یک استراتژی و پروتکل بهداشتی دقیقا مثل شستن دست‌هاست. اما موضوع مهم این است که در این روزهای پاندمی چگونه فرد می‌تواند به شادمانی برسد؟ و این چیزی است که به اندازه شستن دست آسان نیست.

8 راه رسیدن به شادمانی در روزگار کرونایی

محققان حوزه روان‌شناسی، 8 راه برای رسیدن به شادمانی به مردم در این روزها پیشنهاد می‌دهند.

حواس‌تان به جسم‌تان، 2 برابر بیشتر از گذشته باشد|     محققان بر این باورند که اولین قدم برای رسیدن به شادی این است که فرد مراقب بدن و سلامت خود باشد زیرا حالات جسمانی بر حالات روانی ما تاثیر مستقیم دارد. توصیه می شود که در دوران پاندمی‌ها از بدن خود دو برابر بیشتر از گذشته مراقبت کنید و به هیچ وجه، ورزش را فراموش نکنید. انجام حرکات کششی در خانه یا پیاده‌روی روزانه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند در این مورد بسیار کمک کند. تحقیقات انجام شده در همین باره نشان می‌دهد که 12 دقیقه پیاده‌روی در روز باعث ایجاد احساس شادی در فرد می‌شود.

 ارتباط‌تان با دیگران را قطع نکنید|     ارتباط با دیگران بسیار مهم است و حالا که توصیه می‌شود از دورهمی‌های حضوری منصرف شوید، نباید ارتباط‌های اجتماعی‌تان با دوستان، آشنایان، فامیل و ... را به طور کامل قطع کنید. حتی اگر مجبور به ماندن در قرنطینه هستید، ارتباط‌تان با دوستان و آشنایان را از طریق شبکه‌های اجتماعی حفظ کنید. این روزها با پیشرفت تکنولوژی، راه‌های ارتباطی بسیاری در اختیار افراد قرار گرفته است.

 به عکس‌های طبیعت نگاه کنید|     این روزها رفتن به طبیعت یا حتی پارک، سخت‌تر از قبل شده و استرس زیادی دارد. با این حال، تحقیقات اخیر روان‌شناسان نشان می‌دهد نگاه کردن به یک منظره باعث کاهش استرس در فرد به ویژه در دوران پاندمی یک بیماری می‌شود. شاید برای شما جالب باشد که نگاه کردن به یک عکس از طبیعت هم می‌تواند باعث همان فعل و انفعالات در مغز شود که فرد به یک منظره واقعی نگاه می‌کند. به همین دلیل است که توصیه می‌شود این روزها روی میز محل کارتان یا روی اپن آشپزخانه، علاوه بر گیاهان، یک یا چند عکس از طبیعت هم قرار دهید.

 مهارت‌های جدید یاد بگیرید|     مغز نه تنها در دوره‌های حساس رشد تغییر می‌کند بلکه این اتفاق، یک فرایند مادام‌العمر هم است. تجربیات تازه مانند یادگیری مهارت‌های جدید، می‌تواند عملکرد مغز را اصلاح کند و باعث شادمانی فرد شود. به عنوان مثال مطالعات نشان می‌دهند که بازی با توپ باعث افزایش ساختار ماده‌ای سفید(بافتی متشکل از رشته های عصبی) در مغز می‌شود که با عملکرد بینایی-حرکتی مرتبط است. به همین ترتیب، این مطالعات نشان داده است که در نوازندگان، ماده خاکستری در قسمت‌هایی از مغز آن‌ها که اطلاعات شنوایی را پردازش می‌کند افزایش می‌یابد. یادگیری یک زبان جدید همچنین می‌تواند ساختار مغز انسان را تغییر دهد. بررسی گسترده‌ای از مقالات حاکی از آن است که فعالیت‌های اوقات‌فراغت اعم از شطرنج یا بازی‌های شناختی با تحریک ذهنی، ذخیره مغز را افزایش می‌دهد که می‌تواند انعطاف پذیری ایجاد کند و شادمانی فرد را بالا ببرد.

خواب مناسب و کافی داشته باشید|     داشتن خواب شبانه کافی در این روزهای قرنطینه شاید کمی سخت به نظر برسد اما نکته مهم این است که کیفیت خواب شبانه بر   حالات و شادمانی فرد تاثیر مستقیم دارد. اگر این روزها خوابیدن برای شما در یک زمان مشخص، سخت است بهتر است زنگ خوابیدن را   روی تلفن‌همراه خود تنظیم کنید و با شنیدن صدای زنگ به تختخواب بروید. بدخوابی یکی از شایع‌ترین آسیب‌های دوران پاندمی کرونا، مطرح شده است.

 محیط اطراف‌تان را شلوغ نکنید|     اغلب افراد در محیط‌های خلوت و آرام احساس آرامش بیشتری می‌کنند و این روزها به دلیل این که   اعضای خانواده بیشتر ساعات روز در خانه هستند، خلوت کردن محیط شاید کار بسیار سختی باشد اما همه سعی‌تان را بکنید تا بر زندگی کنترل داشته باشید و محیط اطرافتان را مرتب نگه دارید. مثلا به محض بیدار شدن تختخوابتان را مرتب کنید، میز اتاق‌تان را از وسایل اضافه خالی کنید و .... 

 شکرگزار باشید|     به جای تمرکز بر چیزهایی که ندارید، بهتر است بر داشته‌های خود تمرکز کنید و بابت آن‌ها شکرگزار باشید. نکته مهم این است که علاوه بر شکرگزاری زبانی بهتر است نوشتن نعمت‌ها را هم امتحان کنید و در اولین فرصت، یک فهرست از مواردی بنویسید که باید به خاطر آن‌ها شکرگزار باشید.

 خیلی درباره کرونا، فکر و خیال نکنید|     فکر کردن بیش از حد به کرونا و این‌که اگر به این بیماری مبتلا شدید، چه پیامدهایی در انتظارتان خواهد بود، فقط استرس و اضطراب شما را بالا می‌برد و این اتفاق به شدت بر کیفیت زندگی شما و ارتباطات تان با دیگران تاثیر گذار است. واضح است که همه ما باید با دقت، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم اما فکر و خیال کردن زیاد  راجع به این بیماری توصیه نمی‌شود.

مترجم : فرنگیس یاقوتی منبع: today.com

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1513148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =