گزارش میدانی از شگردهای دلالان در بازار نزولی ارز / فروش نوبت، خرید سهمیه!

خراسان نوشت: با تداوم سیر نزولی در بازار ارز و رسیدن قیمت به کانال 20 هزار تومان، نمودهای جدیدی از سودجویی برخی از دلالان و فعالان این بازار خودنمایی می کند.

 پدیده صف های طولانی برای دریافت ارز با کارت ملی ، موضوعی است که پشت برخی از صرافی های خیابان فردوسی تهران همچون مواقع مشابه در گذشته این روزها دیده می شود اما در این میان برخی نیز عرصه های تازه ای برای سودجویی یافته اند که در ادامه گزارش میدانی خراسان از این بازار پرهیاهو می خوانید:

خرید خارج از نوبت به ارزش 200 هزار تومان!

جلوی یکی از صرافی های خیابان فردوسی تهران صفی طولانی با حضور حدود 30، 40 نفر یا بیشتر ایجاد شده است، از یکی از افراد انتهای صف دلیل تشکیل این صف را می پرسم که می گوید علتش ارائه ارز به قیمت بازار متشکل ارزی است، کمی جلوتر، از متصدیان این صرافی می پرسم که چگونه می شود ارز خرید، که می گویند با کارت ملی 2300 دلار به قیمت فعلی بازار روی گیشه این صرافی (20هزار و 900 تومان) ارائه می شود، با این حال کمی عقب تر از این صف کذایی ، دلالی ایستاده است که با مقداری صحبت کردن و درخواست ارز می گوید که با دریافت 200 هزار تومان خارج از نوبت می‌شود ارز را از صرافی مذکور خرید کنید. از او می پرسم که این پول را چه کسی می گیرد که می گوید مستقیم به فردی در خود صرافی داده می شود و به جای آن بدون نوبت و صرف زمان چند ساعته در این صف، دلارها را می توان دریافت کرد! 

فروش 250 هزار تومانی سهمیه ارز!

چند متر آن طرف تر دلال دیگری ایستاده است و فریاد می زند :»سهمیه ارزتان را می خریم! « از او می پرسم به چه قیمتی و منظورش چیست؟ می گوید که کارت ملی مرا می گیرد و سهمیه 2300 دلاری ام را با پول خودش می خرد اما در ازای ارائه کارت ملی حاضر است 250 هزار تومان بپردازد! منظور از سهمیه ارز در  این جا امکان خرید 2300 دلار ارزی است که هر ایرانی سالی یک بار می تواند از صرافی های کشورمان با ارائه کارت ملی خرید کند. این سهمیه با قیمت 250 تا 300 هزار تومان توسط برخی دلالان از افراد رهگذر خریداری می شود!

تداوم سیر نزولی

با نگاهی به تابلوی صرافی بانک ملی در خیابان فردوسی تهران تداوم سیر نزولی قیمت دلار در این روزها واضح است، قیمت خرید هر دلار آمریکا روی گیشه این صرافی ظهر دیروز عدد 203148 ریال و فروش آن رقم 207252 ریال را نشان می داد. قیمت یورو نیز به تناسب کاهش چشمگیری داشت و رقم 245520 ریال را برای خرید و رقم 250480 را برای فروش نشان می داد.این در حالی است که روی گیشه صرافی های آزاد، قیمت هر دلار آمریکا برای فروش رقم 20هزار و 925 تومان و برای خرید رقم 20 هزار و 600 تومان را نمایش می دهد. البته دلالان خیابانی مثل همیشه مانعی برای این سیر نزولی هستند، یکی از آن ها حاضر است به قیمت 21250تومان و دیگری به قیمت 21400 تومان ارز را از رهگذران مشهود حین تهیه گزارش بخرد و البته به قیمت 21هزار و 500 تومان نیز همان کنار خیابان به افراد مختلف می فروشند.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1513149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =