تگرانی ها در خصوص سرنوشت کرسی ریاست ایران در اجلاس اوپک همچنان باقی است.

 آذرجزایری:شاید لازم باشد به این نکته بیندیشیم که وقتی برای ریاست یک کنفرانس در یک نشست اوپک تا این اندازه ناراحت می شویم وقتی عراق اعلام  می کند تا پایان سال صادرات نفت این کشور افزایش چشمگیر خواهد یافت و ایران را پشت سر می گذارد چه احساسی به ما دست خواهد داد.

 20 روز دیگر به برگزاری نشست اوپک باقی است در شرایطی که این احتمال قوت گرفته که ریاست کنفرانس های اوپک را به جای ایران ، عراق برعهده بگیرد.

برگزاری این نشست در شرایط فعلی ایران دو حالت بیشتر نخواهد داشت.حالت اول حضور سرپرست وزارت نفت به عنوان نماینده ایران در این نشست است. این در حالی است که سرپرست فعلی وزارت نفت از سوی احمدی نژاد اعلام نشده و وی اخیرا اعلام کرده که تا اطلاع ثانوی مدیریت این وزارتخانه را در اختیار خواهد گرفت.

اگرچه این تصمیم رئیس جمهور کاملا قانونی است اما در مواجهه با حضور نماینده ایران در اوپک کمی مشکل ساز خواهد بود.چرا که حضور رئیس جمهور یک کشور در یک نشست متشکل از وزرای کشورهای مختلف قطعا به شان و منزلت سمت ریاست جمهوری یک کشور لطمه وارد خواهد کرد. این در حالی است که یک نشست مخصوص سران اوپک وجود دارد که با گذری بر تاریخچه سازمان کشورهای صادرکننده نفت تا کنون سه بار برگزار شده و بالاترین مقامات دولتی این 12 کشور دور هم جمع شده و در مورد مسایل کلان گفت وگو و تعامل کرده اند.

اولین بار این نشست در سال 1997 در الجزایر برگزار شد.سال 2000 نشست سران اوپک برای دومین بار در ونزوئلا برگزار و در نهایت سال 2007 آخرین نشست سران اوپک در عربستان برگزار شده است. براساس این گزارش به گفته کارشناسان و تحلیلگران نفتی در شرایط فعلی حضور رئیس جمهور به عنوان نماینده ایران در اوپک آن هم در جمع وزرا از شان و منزلت این جایگاه خواهد کاست و این امر می تواند برروی تعاملات بین المللی ما در بخش نفت تاثیرات مخربی داشته باشد.

حالت دومی هم وجود دارد.در حالت دوم رئیس جمهور می تواند شان و منزلت جایگاه خود را حفظ کند و نماینده ای از جانب خود به این نشست بفرستد.در نزدیک ترین و منطقی ترین حالت باید معاون وزیر در امور نفت به این نشست فرستاده شود. در این حالت قطعا دیگر وزرای نفتی حاضر به تشکیل جلسه ای با مدیریت شخصی در سمت پایین تر از وزارت نخواهند بود.این بدین معناست که در این شرایط نیز ایران ریاست کنفرانس اوپک را از دست خواهد داد و قطعا قائم مقام کنفرانس های اوپک برجای وی تکیه خواهد زد.

در شرایط فعلی عراق قائم مقام ایران است و دراین صورت عراقی ها مدیریت کنفرانس های اوپک در نشست آتی را برعهده خواهند گرفت.

نباید فراموش کرد که شاید برعهده گرفتن ریاست کنفرانس های اوپک و از دست دادن این سمت در یک نشست اوپک چندان ناراحت کننده نباشد اما غفلت این روزها و بلاتکلیفی در نفت قطعا منجر به از دست دادن دومین جایگاه تولید کننده اوپک که در اختیار ایران است خواهد شد و روزی که چندان دور هم نخواهد بود باید بنویسیم ایران به جایگاه سومین تولید کننده و صادرکننده نفت اوپک تنزل یافت و عراق جایگزین آن شد.

بهتر است بیشتر به این نکته توجه کنیم که امروز ریاست کنفرانس اوپک را از دست دادن چندان ناراحت کننده نخواهد بود اما می تواند راه را برای ایجاد بحران و کاهش قدرت ایران در اوپک هموارکند.

بنابراین در شرایط فعلی بیش ازاینکه باید نگران وضعیت ریاست ایران در نشست اخیر اوپک باشیم باید به فکر ساماندهی به وضعیت این روزهای نفت بود. چرا که خبر می رسد صنعت نفت در بلاتکلیفی به سر می برد و این رویه می تواند مدیریت کشور را در حالیکه بیش از 80 درصد بودجه کشور برروی درآمدهای نفتی بسته می شود به مخاطره بیندازد.

/31221

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۶
    0 0
    خب معاون اولش را می فرستد.
  • بدون نام IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۶
    0 0
    آای نویسنده مقاله : ریاست اوپک شخص حقوقی است نه شخص حقیقی . اگرسواد نداری برو بیاموز. می دانم این مطالب ازروی غرض ورزی تهیه ونوشته می شود .کمی خجالت بکشید.
  • باخبر IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۷
    0 0
    بهتر به جای توهین به نویسنده مطلب سطح علمی خودتونو ببرید بالا/این طرز توهین روش قشنگی نیست آقای بی نام/هرچند معلومه این نوع نگارس از چه گروهایی آب می خوره/
  • بدون نام IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۸
    0 0
    معاون اول