توسعه و ترویج فرهنگ گردشگری مسئولانه در مناطق آزاد کشور

توسعه و ترویج گردشگری مسئولانه یکی از وظایف مهم مناطق آزاد کشور است که با تکریم ارزشها و تبدیل آن به حاکمیت گفتمانی منطقه برای جلب مشارکت گردشگران منطقه محقق می شود.

به گزارش خبرآنلاین از کیش : هفتمین دوره مسابقات حفظ، قرائت و ترتیل قرآن کریم مناطق آزاد کشور به میزبانی این منطقه با حضور داوران و اساتید ملی و بین المللی در سالن ابن سینای مرکز همایش های بین المللی کیش آغاز شد.

در این مسابقات ۴۲ شرکت کننده ازهفت منطقه آزاد به صورت مجازی و در رشته های حفظ، قرائت و ترتیل بایکدیگر رقابت می کنند.

بر اساس این گزارش سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در مراسم آغاز این مسابقات، با ابرازخرسندی از رونق فعالیت های مذهبی دراین منطقه گفت: جزیره کیش خوشبختانه جامعه ای متدین و مانوس با قرآن کریم و مذهبی است که ساکنان آن در تکریم ماه های رمضان و مجالس معنوی پیشگام بوده و بسیار مشتاق هستند.

وی با اشاره به ضرورت توجه به حفظ فضای ارزشمند فرهنگی کیش در تمام فعالیت های اقتصادی و گردشگری، توسعه و ترویج گردشگری مسئولانه را از وظایف مهم مناطق آزاد کشور برشمرد و تصریح کرد: توسعه و ترویج گردشگری مسئولانه با تکریم ارزشها و تبدیل آن به حاکمیت گفتمانی منطقه برای جلب مشارکت گردشگران منطقه محقق می شود.

وی با تاکید بر سه رکن؛ راستگویی، صداقت و امانت داری در فعالیت های مناطق آزاد کشور و ارتباط با مردم و ذینفعان اظهار داشت: راستگویی و صداقت در ارتباطات فردی و اجتماعی از شاخص های مهم تقویت سرمایه های اجتماعی ساکنان و گردشگران جزیره کیش و سایر مناطق آزاد به شمار می آید.

پور علی در ادامه سخنان خود هدف از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی را حفظ و ارتقای حقوق شهروندی برشمرد و گفت: یکی دیگر از ارزش هایی که باید مورد توجه قرار گیرد رعایت حقوق شهروندی و جلب رضایتمندی ساکنان و گردشگران در مناطق آزاد کشور است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش بر ضرورت تحقق یافتن نقش حاکمیتی "امانت داری" در مناطق آزاد کشور تاکید کرد و گفت: امانت داری رابطه مستقیم با بیت المال، منابع ملی، منابع سازمانی و حقوق مردم دارد که باید نسبت به ترویج فرهنگ پاسداشت آن تلاش کرد.

سعید پور علی نهادینه کردن نقش امانت داری را از وظایف فرهنگی در مناطق آزاد کشور عنوان کرد و افزود: فرهنگ سازمانی می تواند مانند یک نیروی اجتماعی برای صدور ابلاغ های مورد نیاز بر اساس رفتارهای افراد عمل کند.

پورعلی بر لزوم اهمیت تعییر رفتارها و تمرکز بر منابع در این حوزه اشاره کرد و گفت: رعایت قوانین و مقررات یکی از ضمانت های اصلی نظم و انظبات و برقراری عدالت در مناطق آزاد کشور است.

وی موضوع صیانت از محیط زیست را به عنوان یک میراث و دستاورد بشری برشمرد و اظهار داشت: با توجه به این که طبیعت میزبان تمام انسان ها است و ما نیز به عنوان میهمان نقش آفرینی می کنیم، باید در کشور از جمله مناطق آزاد حفظ محیط زیست رعایت شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش خلاقیت و نوآوری را ضامن رونق و رشد اقتصادی مناطق آزاد کشور برشمرد و افزود: این موضوعات مهم و ارزشمند که می تواند به همیار اجتماعی مبدل شود بر گرفته از کتاب قرآنی است.

پورعلی با تشریح ۲۲ محور اقدامات مرکز فعالیت های قرآنی منطقه آزاد کیش افزود: برگزاری نمایشگاه ها، همایش ها، جشنواره های قرآن، محافل و مسابقات قرآن، گارگاه های تربیت مربی قرآن، کارگاه های آموزشی ویژه، تولید پادکست های قرآنی، دوره های آموزشی، و تقویت کتب قرآنی موجود در کتابخانه ها، نشست های قرآنی حضوری و مجازی، تولید مقالات و پژوهش های قرآنی، ارتقای سرانه فضای آموزشی قرآنی، تشکیل و برگزاری شوراهای قرآنی، تجلیل رتبه های برتر و تجهیز، مرمت و به روز رسانی مراکز قرآنی و حضور چهره های مذهبی از جمله اقدامات مرکز قرآنی کیش است.

مهدی قره شیخ لو رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به دستاوردهای ارزشمند ایران در جهان اسلام اشاره داشت و گفت: جمهوری اسلامی ایران بیش از ۲۰۰ رتبه بین المللی در حوزه قرآنی را کسب کرده است.

قره شیخ لو تصریح کرد: جوانان ما در حوزه های قرائت، حفظ رتبه های نخست را در میانه کشورهایی که عرب زبان هستند و انس کاملی با کلام الله مجید دارند به خود اختصاص دادند.

وی با بیان این که انس با قرآن هدف اصلی در زندگی تمام مسلمان ها است؛ بر سه رکن مهم و ارزشمند در این خصوص اشاره کرد و اظهار داشت: برگزاری تمام برنامه ها در کشور از قبیل "محفل، مسابقه، آموزش" اگر بر مبنای ارتقای انس با قرآن باشد موفقیت را به دنبال خواهد داشت.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه درخصوص انس با قرآن گفت: نخستین مرحله، انس با ظاهر قرآن است و هر چقدر می توانیم باید قرآن بخوانیم،دومین گام تلاوت قرآن همراه با درک مفهوم قرآن و گام سوم که تکمیل کننده این دو بخش هست درک قرآن و تلاش برای تبدیل فهم به عمل است.

محمدرضا پورمعین دبیر شورای راهبردی قرآن مناطق آزاد کشور نیز در این مراسم با اشاره به این که مقام معظم رهبری تاکید بر این داشتند که نقش قرآن در جامعه راهبردی است اظهار داشت: نقش راهبردی قرآن یعنی درتمامی عرصه ها ازجمله دفاع موشکی، انرژی هسته ای، امنیت ملی، سلامت مردم، اقتصاد مقاومتی، جبهه مقاومت و مبارزه با استکبار جهانی باید بر آموزه های این کتاب مقدس تکیه کرد.

پور معین با بیان این که در سطح کشور باید رویکرد نسبت به قرآن نگاه راهبردی باشد تصریح کرد: اقداماتی که در سطح کشور در حوزه قرآنی انجام شده است، رضایت بخش بوده و کارهای بسیاری ارزشمندی در این حوزه تحقق یافته است.

گفتنی است در این مراسم سعید یکه دهقان مسئول مرکز فعالیت های قرآنی کیش، عقیل نقشبندی معاون امور قرآنی نهاد امامت جمعه و جمعی از مدیران سازمان منطقه آزاد کیش و مسئولان نظامی و انتظامی حضور داشتند.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1513780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =