۰ نفر
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۴

یک کارشناس امور خاورمیانه بر این اعتقاد است که باراک اوباما هم دلایل خاص خود را برای سکوت در بحرین دارد.

رابرت فیسک در یادداشتی برای ایندیپندنت نوشت: بحرین میزبان پنجمین ناو امریکایی است و آمریکایی ها اندک علاقه ای ندارند که از این بندر آرام خارج شوند. علاوه بر این واشنگتن سودای مخالفت با تهران در منامه را هم در سر دارد . بنابراین نمی توانید انتظار داشته باشید که خانم هیلاری کلینتون همانگونه که از کشتارها در سوریه انتقاد می کند آل خلیفه را هم به باد انتقاد بگیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه دلیل این موضع گیری دوگانه چیست ،توضیح دادآنها هم آدم های قابل احترامی هستند و متوجه می شوند که انتقاد با نیت خوب چیست. اما ما سکوت کردیم. حتی دانشجویان بحرینی را از سر کلاس های دانشگاه در لندن بیرون کشیدیم تنها و تنها به این دلیل که مقابل سفارت بحرین در لندن دست به اعتراض زده بودند. دیوید کامرون و همراهش در دولت آقای کلگ سکوت اختیار کردند و باید بگویم که: شرم بر شما.

فیسک آزاردهنده ترین قسمت ماجرا چنین توصیف کرد که اینها هیچ ربطی به بحرین و ال خلیفه ندارد. همه چیز در ترس ما از عربستان سعودی ریشه دارد و البته در ثروتی سیاه به اسم نفت. این مساله کاملا با انکار عاملان حادثه یازدهم سپتامبر در ارتباط است ، مردانی که از قلب عربستان بلند شدند. این مساله در تلاش ما برای نادیده گرفتن حمایت عربستان از طالبان و القاعده ریشه دارد . رادیکالیسم اسلامی از عربستانی آمده است که در آن قطع ید طبیعی ست. یک بار با یک مقام بحرینی صحبت می کردم و از وی سوال کردم :چرا نخست وزیر نمی تواند از اکثریت شیعه باشد؟ وی در پاسخ گفت:" عربستان هیچ گاه این اجازه را نخواهد داد.
بله مشکل از عربستان است رفقا.26149

متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =