۱۲ نفر
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
چرا مهران مدیری این همه هوادار دارد؟!

ایسنا نوشت: مهران مدیری از کِی و چطور این‌قدر محبوب شد؟ چقدر محبوبیت او وام‌دار شرایطِ فرهنگی بوده؟ و آیا هنوزم محبوب است یا صرفاً معروف؟ و شاید مهم‌ترین پرسش: رویکرد اجتماعی او در آثارش چه‌قدر هم‌سو با جامعه است (؟) و آیا آن‌چه به‌اصطلاح «حرفِ دلِ مردم» می‌گویند را می‌توان در کارهای مهران مدیری پیدا کرد که این میزان هوادار، منطقی به نظر برسد؟

در ادامه بخش‌هایی از این یادداشت را مرور می‌کنیم: «به «پرواز ۵۷» و «ساعت خوش» که برمی‌گردم، چیزی جز شوقِ یک جوان و یک قریحۀ ناپخته در ایجاد کمدی‌های ساده حاصل نمی‌شود. آن‌ها که سن و سالشان به پخش «ساعت خوش» می‌خورد، عمدتاً با «یادش به‌خیر چه دورانی بود» از آن یاد می‌کنند و انگار در نگاه تحسین‌آمیز مخاطبان سریال‌های متقدم مدیری، به‌جز «تعصب نوستالژیک» چیزی نمی‌توان یافت.

این واقعیت را باید پذیرفت که برای جامعۀ دردمندِ اوایل دهه ۱۳۷۰ ـ که یک انقلاب و بیش از یک دهه التهابِ پس از انقلاب را پشت سر گذاشته ـ فراگیری هر محصولی که موجبات «سرگرم شدنش» را فراهم می‌کرد کاملاً طبیعی بود. در شرایطی که محصولات عامه‌پسند در سطح «هزاردستان»، «سلطان و شبان»، «امیرکبیر»، «بوعلی سینا»، «سربداران» یا «روزی روزگاری» بود، یک دورهمی به زبان محاوره و به‌دور از حرف‌ها/ پیام‌های اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی و پر از «بیخیالی» و هجو، برای همه می‌توانست جذاب باشد و این چندان به استعدادِ مدیری ارتباط نداشت. مهران مدیری ـ مانند بسیاری دیگر ـ محصول این شرایط و «جوان» ِاین دوران است.

هرچه مدیری به اواخر دهه ۱۳۷۰ پیش رفت، همان دورهمی‌هایش ـ چون «جنگ ۷۷» و «پلاک ۱۴» ـ نیز قافیه را به محصولات دیگری چون «زیر آسمان شهر» باخت. و او دوباره در ۱۳۸۱ با «پاورچین» بازگشت. این شاید تنها کاری از او (در دهه ۱۳۸۰) است که خود می‌تواند از آن دفاع کند؛ کاری که البته یک اوج دارد و یک سقوط ـ که انگار از جایی به بعد قضیۀ بساز و بنداز میان بود که بامزگیِ نیمۀ اول سریال جای خود را به رخوت و کش‌آمدن نیمۀ دیگر داد. از همان کارهای آغازین مشخص بود که مدیری به شدت به نویسندگانش وابسته است. در «پاورچین» این باور به اوج خود رسید امّا همین نویسندگان هم وقتی در جایگاه «میرزا ـ بنویس» قرار گرفتند و هدف، «صرفاً تولید» بود، شکستِ مدیری حاصل شد. اولین شکست شاید «نقطه‌چین» بود. این شکست امّا فقط یک شکست در کارنامۀ مدیری نبود. بلکه نتایجی که از پسِ این شکست حاصل شد قابل توجه است:

باغ مظفر، گنج مظفر، مرد دوهزار چهره، قهوه تلخ، ویلای من، شوخی کردم، عطسه، در حاشیه ۱، در حاشیه ۲ و اکنون دراکولا؛ آثاری گران‌قیمت (که سه‌تا از آنها تاریخی است) و همه در طول ۱۵ سال ساخته شده است و هیچ‌کس نیست که بپرسد این میزان به سنگ خوردن که قادر است اسپیلبرگ را از پای بیندازد چطور موجب می‌شود یک «شکست‌خورده» همچنان در مرکز توجه باشد! بدتر از این: دو مجموعه وجود دارد که هیچ‌کدام «پایان» ندارد و اتفاقاً هردوی مجموعه‌ها مربوط به شبکه نمایش خانگی است؛ یعنی مردم پول داده و هر هفته در طولِ چندین ماه یک سریال را خریداری کرده‌اند امّا به‌راحتی، سازنده‌اش مقابل دوربین قرار می‌گیرد و می‌گوید نشد که سریال را تمام کنیم. با این حساب با کدام معیار می‌شود برای مدیری جایگاهی که اکنون دارد را متصور شد؟ مهران مدیری چه دارد که هواخواه کم ندارد؟؛ که هرکه بود محو می‌شد در سیستم تولید. آیا واقعاً مدیری یک نابغه است یا شرایط ناهنجار فرهنگی باعث می‌شود او آدم مهمی باشد؟ یعنی اگر مدیری جای دیگری به‌دنیا می‌آمد اصلاً آدم مهمی بود؟

فعالیت‌های او خارج از حیطه کارگردانی نیز نتیجه‌ای جز وضعیت پیش آمده برای سریالهایش را عایدمان نمی‌کند. مهران مدیری در آوازخوانی قابل‌ بررسی نیست و در حوزۀ بازیگری نقشِ هیچ‌کس جز مهران مدیری را نمی‌تواند بازی کند. «دردسر والدین» و «جایزه بزرگ» نشانه‌هایی است بر این ادعا. و اگر آن دوقطره اشک در «مرد هزارچهره» نبود نمی‌گفتند «عجب بازیگری!». هم‌چنین بازی‌های غیرکمدی‌اش نیز درست مانند آوازخوانی‌اش. خاطرم هست در «درخت گردو» هرجا حضور داشت، مردم را به خنده می‌انداخت، و موضوعِ «درخت گردو»: بمباران شیمیایی سردشت!

با این‌حال مهران مدیری از هوادارانِ بسیاری برخوردار است. برمی‌گردم به پرسش طرح‌شده و می‌گردم دنبالِ نزدیکی حال و هوای کارهای او یا رفتارهایش ـ به‌عنوان یک چهرۀ سرشناس ـ با «مردم» و این‌که شاید او دارد حرف مردم را بازگو می‌کند ـ حتّی در شکست‌هایش ـ و نتیجه عکسِ چیزی است که انتظار می‌رود:

در آثار مهران مدیری همه‌چیز در شکل شیک و به‌اصطلاح لاکچریِ خود نمایش داده می‌شود. از «پاورچین» تا «دراکولا» فقر معنای بیرونیِ خود را ندارد. چرک‌مردگی اجتماعی قابل دریافت نیست. و اصلاً مسئلۀ سازنده، جامعه نیست. و شاید همین باعث می‌شود مردم او را دوست بدارند؛ یعنی مهران مدیری در رفتار و گفتار و آثار، دنیای دست‌نایافتنیِ ماست و بسیاری در آرزوی «جای او بودن» او را دوست می‌دارند. این البته ساده‌ترین و طبیعی‌ترین نتیجه‌گیری است؛ امّا تماشای «شیک بودگی»ها برای مردم بی‌رنگ و کدر، حتماً جذاب است. به همین خاطر «منوچهر هادی» پرفروش است و به همین علت هنوز که هنوز است الگوهای فیلم‌های پیش از انقلاب جواب می‌دهد. در واقع این مدیری نیست که طرفدار دارد ـ جایگاه او است.

دوباره می‌پرسم از خودم: آیا مهران مدیری واقعاً محبوب است؟ یا صرفاً یک شمایلِ دارای جذابیت است و چیزی است که مردم به آن نیاز دارند. حال حضور او در تلویزیون به‌عنوان مجری و رودررو با تماشاگر را به این اضافه کنید تا این میزان مخاطبش توجیه‌پذیر به نظر برسد.

او انگار با هر شکست، عزت‌مندتر شده است؛ زیرا ۱) در هر سقوط، هم‌چنان شمایل دست‌نیافتنی خود را حفظ کرده و هر جامعۀ سختی کشیده به یک چهرۀ «به همه‌جا رسیده» نیاز دارد و ۲) «رسانه»‌ در اختیار او است و ۳) شرایط و اوضاع و احوال سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... از اوایل دهه ۱۳۷۰ چندان تفاوتی نکرده و تنها شکلش عوض شده است و همین موجب می‌شود پسماندهای فرهنگ بشوند پرفروش‌ترین‌های سال ـ چون شاید تابویی را می‌شکنند یا به هر قیمت و زحمتی می‌خندانند. و ما نیز چه‌قدر در حسرت خندیدن. در این میان اگر آقای مدیری با خودنماییِ هرچه بیش‌تر بخشی از «هملت» را از حفظ بخواند می‌گویند «چه‌قدر باسواد»! از باخ که حرف می‌زند می‌گویند «واااو» و هیچ‌کس حواسش نیست که با وجود گوشیِ چسبیده به گوشش، شعری را به‌اشتباه می‌خواند یا به‌عنوان کسی که زندگی‌اش موسیقی کلاسیک است، «مالر» را «ماهلر» می‌نامد! باورکردنی نیست امّا رسانه‌ قادر است همه‌چیز را آن‌گونه که نیست جلوه دهد. گاهی وقت‌ها رسانه‌ قادر است «گلوی سیاوش» را وادار کند به خنجر کاری جز «بُریدن» انجام دهد و آب از آب هم تکان نخورد.»

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1513992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرش IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    96 21
    تو خوبی بابا مدیری هر چی باشه بیست ساله ملتو شاد کرده که الان با این همه برنامه بدرد نخور تی وی مردم هنوز کارای سالای قبل مهران مدیری رو میبینن
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    68 23
    کاملاً نقد مغرضانه و غیرکارشناسانه و صرفاً از باب نگاه شخصی نویسنده به موضوع بود.
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    51 78
    کاری به گذشتش و کارهای خوب و ماندگارش ندارم ولی در حال حاضر مردم ایشون رو یک آدم ریا کار می دونند.
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
      25 7
      ریا کار خودتی مدیری محبوب دلهاست شما لیاقتشو ندارین
    • نیما IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
      5 3
      تواصلادرحدی نیستی که بخوای اسم مدیری بزرگ روبه زبون بیاری.حسودهرگزنیاسود.محبوبیت مدیری درقلبهای مردم خیلیاروازحسادت ترکونده.
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    71 16
    کاملا با این تحلیل مخالفم. به نظر می رسه که نویسنده محترم کینه و غرض کهنه ای از آقای مدیری دارن. البته که انتقاد به آقای مدیری وارده (مثل ورودشون به عرصه موسیقی، ناتمام گذاشتن بعضی از کارهاشون)، ولی در مجموع ایشون بسیار آدم موفقی هستن و تعجبی نداره که گاها این همه غرض ورزی به ایشون بشه. در ضمن فراموش نکنید که آقای مدیری واردکننده سبک سیت کام (کمدی موقعیت) به ایران هستن که اوج این سبک از کمدی در سریال برره بود. در ضمن، خیلی از تاک شوهایی که امروز در دنیا معروف هستن، نمونه اش رو آقای مدیری حدود 20 یا 25 سال پیش اجرا می کردن مثل یک برنامه ای که در مورد مشاغل بود و هر هفته به یک شغل می پرداختن. در ضمن یادتون نره که غیر از آقای مدیری هیچ کس تا به حال نتونسته این سبک کمدی سیت کام رو ایرانیزه کنه. مثلا چند سال پیش یک سریالی از تلویزیون پخش می شد که بعدها گندش در اومد که کپی بسیار خام و آماتوری از سریال خانواده مدرن در آمریکاست. پس باید به داشتن آقای مدیری افتخار بکنیم
  • شهلا IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    19 15
    سوال طوری طرح شده که انگار این حرف رد خور ندارد بنظر من که ایشون مسایل جدی مردم را انقدر با شوخی مطرح کردند که قبح بسیاری از کارها شکسته شد و این کار خدمت نیست
  • علی IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    28 41
    با نظر نگارنده موافقم. متاسفانه صدا وسیما با سیاست های مضحک و سیاست زده اش چنان سلیقه مخاطب رو تنزل داده که برای مردم کارهای مهران مدیری جذابه! سالهاست که هیچ تمایلی به دیدن کارهای ایشون ندارم چون نمایشی کلیشه وار و تکراری از دنیایی غیر واقعی است.
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    45 7
    بلاخره چه بخوایم و چه نخوایم تو تاریخ سینمای ما مهران مدیری بهترین کمدین این مملکت بوده.حتی سریال ناکامی مثل باغ مظفر و در حاشیه از لحاظ کمدی نسبت به خیلی از سریال های آبدوغ خیاری بقیه بهتره.چه برسه به سریال هایی مثل شب های برره و پاورچین و مرد هزار چهره و قهوه تلخ که هنوزم آدم دوست داره دوباره ببینه .موضوع علاقه به مهران مدیری نیست.موضوع اینکه هنوزم تو ایران ،بین تمام طنزپردازای ما ،تنها اسم دو سه نفرو میشه آورد که پتانسیل اینو دارن که بتونن دوباره یه سریال خوب بسازن.مهران مدیری.سروش صحت و رضا عطاران و البته جدیدا سعید آقاخانی
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
      12 18
      و صدالبته محسن تنابنده با موفق ترین مجموعه طنز تاریخ ایران، پایتخت
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
      0 3
      وهمین طور علی صادقی
  • بامشاد IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    33 6
    نقطه چین عالیه مخصوصا بامشاد
  • ستاره روشن IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    13 4
    چون به کس دیگه ای جز دو سه نفر میدان داده نمی شه. تلویزیون شده ملک طلق یک سری کارگردان و بازیگر و تهیه کننده خاص. هر کانالی رو که بزنی فقط همین هارو می بینی. هر مزخرفی هم که بسازن پخش می شه. مدیران بی دل و جرئت تلویزیون جرئت میدان دادن به آدم های جدید با ایده های ناب رو ندارن. مردم هم که توی این ایام چاره ای جز دیدن همین برنامه های سطحی و وقت تلف کن ندارن. باز مهران مدیری که توی کارنامه اش چند تا کار شاخص داره. بقیه چی می گن که به رغم به هم خوردن حال مردم از آثارشون دائما اونجا تشریف دارن و قرارداد پشت قرارداد.
  • اشکان IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    18 7
    وقتی به جای نقد کینه ورزی و عقده گشایی صورت بگیره، حتی شخصی مثل مهران مدیری که حداقل در حال حاضر زیر علامت سواله ممکنه مطهر و پاک جلوه کنه و این تقصیر نویسنده کینه جوی این نوشته است.
  • پگاه IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    24 8
    سلام حقیقتا بی انصاف هستین مهران مدیری بازیگر مورد علاقه من هست و تمام برنامه هاش لذت بخش
  • س IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    23 7
    چه دل پری داشته از استادبی رقیب طنزفاخرصداوسیماوسینمای ایران جناب استادمهران مدیری این نقدکننده ی نابخردوناکاربلد!یادمه اون موقع ها قبل ازاستادمدیری انقدرطنزهای سطح پایین تو تلویزیون بود که به جز بچه مچه ها هیچ کس نگاه نمی کرد.این استادمدیری بود که همه روباطنزفاخرآشناکرد.به هرحال مگسی کجاتواندکه برافکندعقابی.
  • بیننده IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    14 5
    چرا انقدر دنبال تخریب شخصیت افراد محبوب هستید؟ احتمال زیاد ناشی از احساس کمبود و خلأ شخصیت خودتون هست روی صحبتم با تمام کسانی هست که دنبال تخریب چهره های خوب و امید بخش هستن. خیلی از سلبریتی ها شایسته ی اینگونه نقد ها هستن اما این حرفها باید به حق زده بشه آقای مدیری جزو اندک چهره هایی هستن که واقعا برای شاد کردن مردم و بیان معضلات اجتماعی تلاش میکنن و خب طبیعیه که برای تلاششون دست مزد هم بگیرن پس لطفاً برای تخریب بی جای شخصیت افراد خوش نام تلاش نکنید چون نتیجه فقط این هست که خودتون و مطالب سایت تون تخریب میشید و اعتبار تون از بین می‌ره..
  • **** IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    6 4
    باسلام واحترام ... به نظر من محبوبیت آقای مدیری از آن جهت است که ایشان معنای واقعی طنز رابه ایران نشان دادند بدون استفاده از گریمهای دلقک وار و ادا و اصولهایی که بازور میخواهند لبخندرا القا کنند...کارایشان به گونه ایست که هرکسی را شادمیکنند البته درکارنامه درخشان ایشان کارهای ضعیفی مانندمرد هزارچهره دو و دراکولا نیزوجود دارد که به نظرمن مهندسی شخصیتها ضعیف است مانند شخصیت چمچاره و همسرش آدم را خسته میکندیا اداو اصولهای عاجزکننده همسر دوم وی باآن صدای خفه و حرکات عجیب وغریب
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    7 15
    مدیری عامل حکومته یه آدمی که خوب مغز ملتو شست و شو میده
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    11 2
    اقای مدیری فوق العاده است چه بخواهی و چه نخواهی ایشون نابغه است چه کسی می تونست شب های برره یا قهوه تلخ و یا پاور چین رو بسازه هنوز همممممم عالیهههههههه عالیییییی قبول کنید او نابغه است هنوز هیج کس همچین طنزی رو نتونسته وارد صداوسیما بکنه و یا سریالی مثل هیولا که عالیییی بوده در کل او بهترین و محبوب ترین پس لطفا هر گز توهین نکنید
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    17 7
    مهران مدیر نابغه سینما تا ابد جاویدان
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
      7 2
      بابا ، دمش گرم
  • مجتبی IR ۰۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
    14 1
    یا نویسنده این مطالب کینه شدیدی از مهران مدیری به دل داره،یا وادار به نوشتن این سخنان بی پایه و اساس شده و یا برنامه ای برای حذف این نابغه تلویزیون و سینما _ شبیه اتفاقی که برای نابغه گزارش و تحلیل و کارشناسی ورزش فوتبال عادل خان افتاد_ در دستور کار قرار گرفته. البته امیدوارم که حدس سوم هرگز اتفاق نیفته چه در صورت وقوع تلویزیون را باید مثل یه لامپ اضافه برای همیشه خاموش کرد.
  • ناشناس IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
    5 29
    با توجه به رفتارهای نامتعارف وی در برنامه دورهمی به نظر می رسد شخصیت جالبی ندارد و مردم را گول می زند خیلی دغل بازه
  • محمد از فارس IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
    1 11
    مدیری وپورنگ ورامبدجوان هرسه ادموی سبک جلف وبدردنخوری هستن
  • IN ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
    7 3
    آقا مهران مدیری کارشون عالی و اگر هم کارهای سابقشون خوب نبوده به دو علت اون هم اینکه تجربه حالا رو نداشتن و اون طنز ها برای اون دوره بودن ایشون یک هنرمند واقعی
  • امیرمحمد IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
    6 3
    مهران محبوبیتش رو نزد مردم داره و مردم خودشون تصمیم میگیرن هوادار چه کسی باشن و هیج نیازی هم نداریم به مطالب زرد توجه ای داشته باشیم. حتی کار هایی مثل نقطه چین یا در حاشیه ای که خود مهران گفته دوستشون ندارم می ارزه به نود درصد سریال های جدید. ۱۰ سال پیش هم سر بزنگاه عطاران، همه گفتن افت کرده دوره اش تمومه ولی بازپخش های سریال های مدیری و عطاران همچنان بیشتر از سریال های نو ساخته.
  • امیر IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
    8 2
    تمام سریال های فوقالعاده مدیری رو شکست خرده میدونید واقعا برای همتون متاسف هستم دوست دارم یه مقایسه ای بشه سریال ها و فیلم های استوره آقای مدیری و فیلم ها و سریال هایی که شما الا میسازید مهران مدیری رو همه مردم ایران دوست دارن نه بخاطر اینه زیبا بازی میکنه نه بخاطر شخصیت زیباش هست مهران مدیری بهترین کمدین و کارگردان ایران هستش لطفا قبل از نوشتن این مقالات چرند در نظر داشته باشید که نظر مردم چی هستش
  • افشین افشار IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
    2 8
    سلام کاملأ با نظر نویسنده محترم مؤافق هستم مخصوصأ اینکه فرمودند رسانه میلی همه جوره در اختیار ایشان و امثال ایشان همچون رامبد جوان قرار داره!!!!!
  • Maahdy IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
    7 1
    کاملا تابلوئه که از روی حسادت و بخیلی نوشته شده است. حرفاش مثل زنایی که یه خوشگلتر از خودش میبینه میگه:منم اینقدر آرایش میکردم ازاین خوشگلتر میشدم
  • عبدالکریم IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
    7 1
    نویسنده در رؤیاهاش دنبال شکست مدیریِ. طفلی به درودیوار کوبید شاید یه شکست از مدیری پیدا کنه. گشتیم، نبود. نگرد، نیست! بهرحال اوضاع رقت باری داره این جناب مثلاً نویسنده!
  • خودم IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    5 2
    شما اگه مشکل ..غرض و عقده ی خاصی نسبت به مدیری داری میتونی بری با یه اکانت فیک بهش تا میتونی فحش بدی تا خالی بشی و اعماقت نسوزه نه اینجا از صفحه ای که بهت دادن سواستفاده کنی و عقده گشایی کنی میدونی مدیری از اول عشق بوده و هسسسسسست تا حسودانی مثل تو بترکن از جایگاه و ثروت ایشون