به کار گرفته شدن فناوری‌های نوین برای ارزیابی کیفیت جاده‌های آذربایجان‌غربی

تجهیزات نوین از جمله اسکنرهای سطوح جاده‌ای با هدف ارزیابی روسازی، بررسی علل خرابی آسفالت، ارزیابی شاخص‌های سازه‌ای ابنیه فنی، پیاده‌سازی سیستم مدیریت نگهداری روسازی در جاده های استان آذربایجان‌غربی به کار گرفته می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، حسن همتی مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک آذربایجان‌غربی با اشاره به ویژگی دو دستگاه FWD و HWD در ارزیابی ظرفیت باربری روسازی راه و فرودگاه تصریح کرد: این دو فناوری به منظور ارزیابی ظرفیت باربری روسازی راه و فرودگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد که عملکرد دستگاه‌ها مشابه است.

همتی گفت: این دستگاهها با اعمال تنش به روسازی، افت و خیز ناشی از  بارگذاری را به وسیله ژئوفون‌ها اندازه‌گیری و ثبت می‌نماید. دمای هوا و سطح آسفالت به‌ صورت خودکار توسط دستگاه و دمای عمق لایه آسفالتی دستی توسط کاربر اندازه‌گیری می‌شود.

وی با بیان اینکه دستگاه اسکنر جاده ای مجهز به سیستم اندازه‌گیری لیزری ترک است، افزود: این سیستم از پرتوافکن لیزری خطی و دوربین‌های سرعت بالا که در انتهای دستگاه برداشت نصب شده‌ استفاده می کند و قادر است خرابی‌های سطح روسازی نظیر انواع ترک‌ها، شیارافتادگی، شن‌زدگی و چاله‌ها را با دقت بالا، اندازه‌گیری کند.

این مقام مسئول یادآور شد: علاوه بر این با توجه به تجهیز دستگاه به واحد اندازه‌گیری اینرسی، می‌توان خصوصیات هندسی راه نظیر شیب طولی، شیب عرضی و قوس و همچنین شاخص ناهمواری را اندازه‌گیری کرد.

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک آذربایجان‌غربی با اعلام اینکه پس از اتمام مرحله برداشت فایل‌ها توسط نرم‌افزار تحلیل دستگاه، مورد پردازش قرار می‌گیرد، گفت: این نرم‌افزار قادر است تا با به کارگیری الگوریتم‌های پردازش تصویر، کلیه اطلاعات مربوط به اندازه‌گیری خرابی‌های سطحی و سایر مشخصات راه را از فایل‌های برداشت شده استخراج کند.

همتی مزایای این روش نسبت به روش‌های سنتی را در سرعت بالا در هنگام برداشت، برداشت کامل طول مسیر راه، دقت بالا در شناسایی انواع خرابی‌ها، پردازش خودکار و سریع داده‌های برداشت شده و ایمنی بالا و عدم ایجاد اختلال در جریان ترافیک برشمرد.

 استفاده از دستگاه RSP در راه‌های استان

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک آذربایجان‌غربی با بیان اینکه ناهمواری سطح روسازی باعث ایجاد بارهای دینامیکی ناشی از حرکت وسایل نقلیه شده و علاوه ‌بر تسریع در روند اضمحلال روسازی باعث استهلاک وسایل نقلیه می‌شود، گفت: مهمترین شاخص ناهمواری IRI نام دارد که بر حسب متر بر کیلومتر گزارش می‌شود با افزایش مقدار آن ناهمواری روسازی نیز افزایش می‌یابد.

وی گفت: از دستگاه RSP می‌توان در سطح پروژه به منظور ارزیابی ناهمواری در تحویل موقت و قطعی روسازی راه و هم در سطح شبکه جهت ارزیابی شبکه راه‌های یک استان و یا کشور استفاده کرد.

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، استفاده از دستگاه ژئوالکتریک جهت اندازه‌گیری داده‌های مقاومت ویژه را از دیگر فناوری های نوین در ارزیابی کیفیت جادههای آذربایجان‌غربی  عنوان کرد و ادامه داد:  اساس کار روش ژئوالکتریک، تزریق جریان الکتریکی به داخل زمین و اندازه‌گیری پتانسیل الکتریکی در فواصل منظم روی سطح زمین است. به کمک این دستگاه داده‌های مقاومت ویژه قابل اندازه‌گیری است.

آزمایشگاه فنی مکانیک خاک مجهز به دستگاه ۹۶ کاناله ژئوالکتریک است. با استفاده از این دستگاه می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مدل‌های دو و سه‌بعدی از زمین دست یافت. مزایای آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در انجام مطالعات ژئوالکتریک شامل در اختیار داشتن دستگاه ۹۶ کاناله ژئوالکتریک منحصر به فرد در ایران، انجام پروژه‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته، هزینه پایین‌تر در اجرای مطالعات، امکان انجام مطالعات یک، دو، سه از محدوده مورد مطالعه، امکان انجام مطالعات تا عمق ۲۵۰ متر وکاهش تعداد گمانه‌ها در مطالعات زمین‌شناسی و ژئوتکنیکی است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1514428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =