۰ نفر
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۸

ایسنا نوشت:

 علی‌اکبر صالحی در جمع خبرنگاران در توضیح بحرانی شدن نیروگاه بوشهر گفت: فرض کنید یک کتری آب جوش را روی اجاق گاز می‌گذارید و آرام آرام به جوش می‌آید و صبر می‌کنیم تا آب تبدیل به بخار شود در حال حاضر در نیروگاه چنین وضعیتی است و آرام آرام منتظر بخار آب و انتقال بخار به داخل توربین‌ها هستیم این روند یکی دو ماه به طول می‌انجامد و پس از این مدت نیروگاه بوشهر حدود 40 درصد قدرت خود را به دست می‌آورد.

وی با اشاره به مواضع اعلام شده از سوی سازمان انرژی اتمی در شهریورماه سال گذشته گفت: در شهریور گذشته وقتی سوخت به نیروگاه منتقل شد اعلام کردیم که راه‌اندازی نیروگاه از زمان انتقال سوخت 9 تا یک سال با توجه به شرایط به طول می‌انجامد حالا هم تا شهریور جاری چند ماه مانده است که یک سال شود اما فکر می‌کنم با وجود آنکه دو ماه وقفه به خاطر اشکال فنی در یکی از پمپ‌ها به وجود آمده بود پیش رفته است.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: اولویت ایران همواره بر ایمن بودن نیروگاه بوشهر بوده است و این که این نیروگاه اطمینان‌بخش باشد. وقفه به وجود آمده در راه‌اندازی و بهره برداری نیروگاه مساله‌ای نیست و اشکالات رفع شده و مجددا بازنگری و سوخت‌گذاری انجام شد.

صالحی خاطرنشان کرد: نیروگاه بوشهر یکی از ایمن‌ترین نیروگاه‌های دنیا است که جدیدترین تکنولوژی‌های ایمنی در دنیا در آن به کار گرفته شده است و این نوید را به مردم کشورمان می‌دهیم که بحث نیروگاه بوشهر دیگر تمام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که قول می‌دهید تا شهریور جاری نیروگاه با تمام قدرت به شبکه برق سراسری بپیوندد؟ گفت: 36 سال صبر کردیم دو ماه دیگر هم به خاطر لحاظ کردن مسائل ایمنی صبر کنیم. ما نمی‌خواهیم یک شادمانی کاذب ایجاد کنیم و از خود بی‌مسوولیتی نشان دهیم. به مردم می‌گویم ایمنی حرف اول و آخر را در این کار می‌زند.

وی گفت: اگر نیروگاه بوشهر هسته‌یی نبود تا این حد مسائل ایمنی اهمیت داده نمی‌شد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده است تا زمانی که تحریم‌های سازمان ملل از ایران برداشته نشود عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای امکان‌پذیر نیست، گفت: با فرض اینکه این صحبت صحت داشته باشد نمی‌دانم که اساسا اظهارنظر وزیر امور خارجه روسیه مبتنی بر اساسنامه سازمان همکاری‌های شانگهای است که چنین چیزی را مطرح کرده‌اند یا رای شخصی وی است.

صالحی همچنین درباره خروج نیروهای آمریکایی از دو استان عراق تصریح کرد: طبق توافقنامه بغداد ـ واشنگتن تا پایان 2011 آمریکایی‌ها باید عراق را ترک کنند. با توجه به سفر اخیرم به عراق و دیدار با مسوولان این کشور شاهد بودیم که آنها نیز نسبت به خروج نیروهای آمریکایی از عراق مصر هستند.

وی تاکید کرد: خروج آمریکا از عراق یک ضرورت است چرا که مردم عراق با فرهنگ و ریشه‌دار هستند و ارتش این کشور سرپاست و به خوبی می‌تواند امنیت عراق را تامین کند بنابراین توجیهی برای ماندن آمریکا در عراق نیست.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگر درباره تجمع هزاران نفر از مردم سوریه، لبنان، اردن در مرزهای سرزمین‌های اشغالی و درخواست آنها برای خارج شدن رژیم صهیونیستی از سرزمین فلسطینی در روز نکبت اظهار کرد: این حرکت مبارک که در روز نکبت صورت گرفت یک واکنش طبیعی از سوی مردم پس از تراکم نارضایتی‌ها نسبت به رژیم صهیونیستی بود که بدون هیچ احساس ترسی این حرکت را از خود بروز دادند و حتی به سمت سیم‌خاردارهای متصل به برق رفتند تا به دنیا نشان دهند مساله بازگشت آوارگان فلسطین زنده است.

صالحی ادامه داد: آینده منطقه و سرنوشت آن با همین حرکت پیش‌بینی می‌شود که حرکتی نویدبخش است. پیش بینی می‌شود که این آینده نویدبخش است و حتما مردم فلسطین با مقاومتی که تا کنون نشان داده‌اند به آرزوها و حقوق‌شان خواهند رسید.

/29213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =