کدام کشورها به مسافران واکسن کرونا می‌زنند؟

ایسنا نوشت: توزیع ناعادلانه و سرعت کند واکسن کرونا در بسیاری از کشورها بعضی‌ از شهروندان جهانی را بر آن داشته به کشورهای دیگری که به توریست‌ها خدمات واکسن می‌دهند، سفر کنند.

روسیه اولین کشور عرضه‌کننده واکسن کووید به گردشگران است. Enno Lenze، یک کارآفرین، روزنامه‌نگار و مدیر یک موزه در آلمان حاضر بود به خاطر واکسن سفر کند، او نخست از پزشکان محلی در شهر برلین، درباره واکسن اضافه پرس‌وجو کرد، برای تزریق واکسن در صربستان درخواست داد و درباره گزینه‌های موجود در امارات متحده عربی، عراق و... تحقیق کرد و حتی خواست شانس خود را با ویزای امریکا امتحان کند. سرانجام یک شرکت توریستی در نروژ پیدا شد که بسته سفر شامل پرواز به مسکو و واکسن «اسپوتنیک وی» را عرضه می‌کرد.  

لنز به همراه ۵۰ آلمانی دیگر اولین دوز واکسن کووید را در روسیه تزریق کرده‌اند و به‌زودی برای تزریق دوز دوم به مسکو خواهند رفت. دولت روسیه موظف است این مسافران را سه روز تحت نظر داشته باشد، اما به اعتقاد این کارآفرین آلمانی، فرصت خوبی برای گشت‌وگذار در مسکو و آشنایی با سفینه‌های فضایی در دوران جماهیر شوروی است.

این آژانس مسافرتی نروژی به دنبال تقاضای زیاد برای سفر به خاطر واکسن، یک تور سه‌هفته‌ای با عنوان «سلامت» عرضه کرده که گردشگران فاصله بین دو دوز واکسن را می‌توانند در آبگرم‌های ترکیه سپری کنند. این شرکت توریستی همچنین تور سفر سیبری با قطار همراه با واکسن را عرضه کرده است که تا به حال ۶۰۰ نفر از آلمان، سوئیس و چند کشور اروپایی دیگر در آن ثبت نام کرده‌اند.

در امریکا، با سرعت گرفتن تزریق واکسن به افراد بالغ، برخی ایالت‌ها که واکسن بیشتری دارند، برنامه تزریق به مسافران را آغاز کرده‌اند. مثلا از ماه ژوئن، یعنی یک ماه دیگر، در آلاسکا که بخشی از ایالت متحده آمریکا است تزریق واکسن کووید به مسافران در فرودگاه پیشنهاد می‌شود. در داکوتای شمالی، ایالت هم‌مرز با کانادا نیز تزریق واکسن کرونا به راننده‌های ترانزیتی کامیون که از کانادا وارد آمریکا می‌شوند، شروع شده است. در فلوریدا افرادی که به صورت موقت یا برای تجارت به این ایالت سفر می‌کنند، امکان تزریق واکسن کرونا را دارند.

در میامی نیز مقررات آزاد این اجازه را می‌دهد به افرادی که از امریکای جنوبی و مرکزی با ویزا وارد می‌شوند واکسن تزریق شود. دنیل کوردوا، یک اقتصاددان اهل پرو که در دانشگاه فلوریدا کار می‌کند موفق شده با ویزای امریکا، واکسن کووید را دریافت کند. او با یک پرواز از شهر لیما به میامی رفته و مستقیم به کمپ تزریق واکسن مراجعه کرده و با ارائه مدارک شغلی خود، این واکسن را تزریق کرده است. او گفته خیلی‌ها را در پرو و لیما می‌شناسد که به همین منظور به امریکا سفر کرده‌اند.

روزنامه مکزیکی «ریفورما» هم گزارش داده که آدم‌برها (Coyotes) ـ قاچاقچیانی که افراد را از مرز مکزیک و امریکا رد می‌کنند ـ این بار به افرادی که قصد دارند برای تزریق واکسن کووید به امریکا بروند، کمک می‌کنند.

اما مالدیو ـ جزیره‌ای در اقیانوس هند ـ که سیاست افزایش گردشگر را در پیش گرفته شده، با استراتژی ۳V (تعطیلات، واکسن، بازدید) گردشگران را برای سفر به این کشور همراه با تزریق واکسن کووید تشویق می‌کند. عبدالله ماسوم، وزیر گردشگری مالدیو به CNBC گفته در حالی که فقط حدود ۱۳ درصد از مالدیو واکسینه شده‌اند، اما حدود ۹۰ درصد از کارگران خط مقدم گردشگری واکسن کووید را دریافت کرده‌اند که از اهمیت این کشور به صنعت گردشگری ناشی می‌شود.

صربستان نیز تجربه تزریق واکسن به مسافران بین‌المللی را دارد، این کشور حدود سه میلیون واکسن فایزر، آسترازنکا، اسپوتنیک وی و سینوفارم برای شهروندانش خریده که بیشتر از حد مورد نیاز بوده، بنابراین واکسن اضافه را به ملیت‌های دیگری که به صربستان سفر کنند، تزریق می‌کند. به گزارش یورونیوز، تا کنون بیش از ۲۲ هزار نفر خارجی واکسن کووید را در صربستان دریافت کرده‌اند. بیشتر این افراد از همسایگان صربستان و حوزه بالکان بوده‌اند، شهروندانی از کانادا نیز به انگیزه تزریق واکسن به صربستان سفر کرده‌اند.

چالشی که بسیاری از کشورها با آن روبه‌رو هستند نابرابری جهانی در تهیه و توزیع واکسن است. بر اساس مطالعه انجام‌شده در دانشگاه آکسفورد، ۸۲ درصد از واکسن‌های کووید به کشورهایی با درآمد بالا و اقتصاد متوسط رو به بالا رسیده و فقط ۰.۲ درصد واکسن‌ها برای کشورهای کم‌درآمد خریداری شده است. برای کاهش این مشکل، تلاش‌هایی کوواکس (نهاد هماهنگ‌کننده تهیه واکسن زیر نظر سازمان بهداشت جهانی) درحال انجام است، اما کشورهای ثروتمند سهم بیشتری را برای عرضه واکسن در اختیار گرفته‌اند و اکنون که موج سفر به خاطر واکسن شکل گرفته، با توجه به اقتصاد از دست‌رفته بخش گردشگری در برخی کشورها، نگرانی‌هایی از بابت نگاه سرمایه‌داری به واکسن کووید که شانس آن را نصیب افراد ثروتمند می‌کند و نه فقیر، مطرح است.

۲۳۵۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1515145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =