۰ نفر
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۵
ارتباطات هوشمند و پویا، ضرورت روابط عمومی سرآمد

وابط عمومی به عنوان اصلی ترین حلقه ارتباطی درون و برون سازمانی، مسوولیت خطیری در برقراری، حفظ ارتباط مطلوب میان اعضای سازمان و تعامل سازنده با ذینفعان و به تعبیری جامعه دارد؛ به همین دلیل توجه ویژه به روابط عمومی، به عنوان نهادی که می تواند به صورت نظام مند، برنامه ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد، حفظ و گسترش این تعاملات اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است.

روابط عمومی ها با ارتباطات خود، نقش پل ارتباطی میان تصمیم گیران سازمان و ذینفعان را بر عهده دارند. اطلاع رسانی به موقع، شفاف سازی در خصوص اخبار و وقایع داخل و خارج سازمان، انتقال درخواست های جامعه مخاطب به مسوولان ذیربط و بالعکس از جمله وظایف مهم این بخش از سازمان است. امروزه ارتباطات علاوه بر استفاده از شیوه های نوین و به روز ارتباطی می تواند همچون ویترینی برای بیرون سازمان و تکیه گاهی قابل اعتماد برای کارکنان داخل سازمان باشد. بیست و هفتم اردیبهشت‌ ماه روز جهانی روابط‌عمومی و ارتباطات، صرفا یک عنوان در صفحات تقویم نیست، بلکه سرفصلی است از تعهد، تخصص، علم و هنر که آمیزه آن با خلاقیت در جذب مخاطب و پیشبرد هر آن چه روابط عمومی امروزی، سکاندار آن است تاثیری شگرف دارد. زبان روابط عمومی، به عنوان زبان گویا و زبان ارتباط با افراد و مخاطبان شناخته می شود، پس هر چه بهتر این زبان را بشناسیم با محیط پیرامون خود بیش تر و کاربردی تر ارتباط برقرارکنیم. در سالیان اخیر با گسترش استفاده از گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی، هر شهروند به یک خبرنگار، نویسنده یا حتی اگر با وسعت نظر بیش تر نگاه کنیم، به یک رسانه تبدیل شده است.

با رسانه های جدید و ظهور ابزارهایی چون هنر دیجیتال و واقعیت مجازی، تولید محتوا و نشر آن به وفور و خیلی سریع انجام می شود و بدین ترتیب هر کسی در هر جای دنیا می تواند صاحب یک رسانه باشد، در آن اثری از خود باقی گذاشته و یا حتی جریان و حرکتی نو را خلق کند و مخاطبان مختلف با زبان ها و فرهنگ های متفاوت را با خود همراه سازد. با این رویکرد در هر لحظه جای مخاطب و منبع خبر عوض می‌شود و سیال بودن فضای رسانه قالب دادن و جهت‌دهی به آن را با دشواری مواجه می‌سازد. از بین رفتن فاصله مکانی و افزایش بی‌سابقه توان انسان‌ها برای مبادله و مراوده با یکدیگر، فرایند هویت‌یابی جمعی افراد را دگرگون کرده و این مهم از اقتضائات رسانه‌ای بودن این فضاست. این تحولات اگرچه مایه ‌افزایش ارتباط افراد با فضاهای رسانه‌ای بوده، ولی کار رسانه‌ها و کانال های ارتباطی رسمی را دشوارترکرده است. چرا که با مشارکت مستقیم شهروندان در امور رسانه‌ای، تغییر سلایق و ذائقه‌های ایشان شتاب بیش تری می یابد و هر رسانه‌ای ناچار است، خود را با گام‌های سریع آن هم‌قدم کند.

پیمودن این مسیر، نیاز مبرمی به نوآوری و خلاقیت روزافزون و ارتباط مستقیم رسانه‌های حرفه‌ای با شکل‌های مردمی رسانه دارد که هرگز نباید از نگاه تیزبین اصحاب رسانه و کارکنان روابط عمومی مغفول بماند. بی تردید ارتباطات در عصر نوین با پیدایش رسانه دیجیتال و تاثیر گذاری بر شبکه سازی مجازی توانسته، قله های نوینی را در دنیای ارتباطات فتح کند و بر نقش روابط عمومی به عنوان ابزار مدیریتی برای فعالیت های حرفه ای، علمی و الکترونیکی،‌ تاکید دارد. از این رو آشنایی با اقتضائات روز و هم گامی با آن و به روز رسانی اطلاعات کارکنان و آموزش آن ها از اولویت هایی است که باید بدان توجه داشت. استفاده از ظرفیت کارکنان روابط عمومی برای انتقال و دریافت اطلاعات به مشتریان و تعامل بهتر و سریع تر در بستر کانال ها و شبکه های مجازی به همراه نظارت و استفاده از کارشناسان خبره هر حوزه می تواند اثرگذاری دوچندانی داشته باشد. این نوع نگاه به دنیای رسانه و ارتباطات امروز بدان معناست که مسیری پر چالش و دشواری پیش روی ماست، اما بی شک فرصت‌های تازه ای را نیز پدید خواهد آورد که باید آن‌ها را غنیمت شمرد و برای رسیدن به چشم اندازهای پیش رو به کار گرفت.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل گروه صنعتی ایران خودرو

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1515680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =