وزیر بهداشت: کرونای انگلیسی از غرب و کرونای هندی از شرق آمد

هند نوشت: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به خطرات کرونای هندی گفت: کرونای انگلیسی از مرزهای غربی وارد کشور شد و امروز مرزهای شرقی کشور در معرض کرونای هندی هستند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا استان که در محل سالن اجتماعات سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی استانداری برگزار شد، گفت: از استاندار خراسان رضوی، کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و سایر شهرهای استان، دستگاه‌های اجرایی، نیروهای نظامی و انتظامی، بسیج صداوسیما، روحانیت معزز و به خصوص مردم عزیز به واسطه همراهی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی قدردانی می‌کنم.

سعید نمکی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه من کارگرزاده هستم و از رنج معیشتی با خبر هستم، افزود: رنج معیشت برای خانواده‌ای که باید در شبانه روز کار کند تا آبرومندانه امور معیشیتی خود را تأمین کند، سخت است که محل کسب و کار خود را برای مدتی تعطیل کند و من به این امر آگاه هستم.

وی با قدردانی از عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به واسطه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراسمات گوناگون، خاطرنشان کرد: زمانی که برگزاری مراسم لیالی قدر و عید فطر را مشاهده کردم، از اینکه به جمعیت مذهبی‌مان به واسطه رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعتماد نمودم، افتخار کردم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به حواشی موج چهارم شیوع کرونا در کشور، گفت: قبل از آمدن موج چهارم کرونا، گفتم خود را برای یکی از سنگین‌ترین امواج کرونا باید آماده کنیم. لذا دلیلش این بود وقتی دیدم ویروس انگلیسی نظام بهداشت و درمان انگلیس، اروپا و آمریکا را بهم زد، در قدرت سرایت بسیار سریع و غیرقابل پیش بینی است.

نمکی ادامه داد: ما در موج چهارم کرونا که یکی از سهمگین‌ترین امواج بود، راهکارهای جدیدی را انتخاب کردیم و فهمیدم ویروس انگلیسی با ویروس ووهان بسیار متفاوت عمل خواهد کرد. اول دستور دادیم هیچ دانشگاهی حتی بخش خصوصی مریض غیر اورژانسی پذیرش نکند چراکه برآورد ما این بود اگر درست عمل نکنیم تخت کم خواهیم آورد. با این وجود در این مدت حدود ۲۰۰ هزار افغانستانی بدون کارت را در بیمارستان‌های خود بستری و معالجه کردیم و در پیک چهارم تعداد از این عدد عبور کرد.

وی بیان کرد: در گام‌های بعدی راه‌اندازی کلینیک‌های سرپایی، مراکز ۱۶ ساعته و مرکز سرپایی بستری موقت و تزریق داروهای ضد ویروس را دنبال و توسعه دادیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راه‌اندازی کمیته‌های ترخیص را از دیگر اقدامات مدیریت پیک چهارم کرونا بیان و تصریح کرد: خارجی‌ها برآورد مرگ حداقل ۷۰۰ نفر در روز را برای ما در این موج پیش بینی می‌کردند اما اینگونه نشد و در این موج که سهمگین‌ترین موج کرونای جهان بود با لطف خدا، تلاش شبانه روزی همکاران و همدلی مردم توانستیم آن را مدیریت کنیم. در این راستا تا امروز روند افزایش در هیچ استانی نداریم و این مرگ‌ها نشان از انبوه بیماران بستری قبلی است.

نمکی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به موقعیت استان خراسان رضوی و ویژگی‌های آن، اظهار کرد: وجود تعداد قابل توجهی از ترددهای مرزی بعضاً غیر کنترل از ویژگی‌های خراسان رضوی است.

وی خواستار شد: به همین دلیل اولین تقاضای من از عزیزان این است که به شدت مراقب ایاب و ذهاب‌های مرزی باشید. در این راستا بیماری کووید هندی را در بعضی از مناطق کشور داریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه هشدار داد: موج ویروس انگلیسی از غرب کشور آمد اما موج ویروس هندی از جنوب و جنوب شرق و شرق ما را گرفتار خواهد کرد.

نمکی با بیان اینکه حتماً باید برای آینده با تیزنگری و ژرف بینی مراقب ورود ویروس موتاسیون یافته هندی از مرزهای کشورهای همسایه بیشتر باشیم، مجدداً خواستار شد: مراقب حاشیه شهر مشهد باشید چراکه نقطه آسیب پذیر شما آنجا است. گرچه با کمک‌های صورت گرفته توسط سپاه و بسیج حاشیه شهر مشهد متحول شده است اما هنوز نگران حاشیه شهر مشهد هستم. معتقد هستم حاشیه شهر مشهد یک منطقه ایزوله نیست و این جمعیت در زیر پوست مرکز شهر در رفت و برگشت است.

وی با اشاره به مبحث واکسیناسیون کرونا در کشور، یادآور شد: خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز از طریق کواکس تأمین و هزینه آن را با سختی حواله کردیم. در این راستا بنا بود ۴.۵ میلیون دوز تا اسفند سال گذشته تحویل بگیرم که این محقق نشد اما بعد از آن راه باز شد، به طور مثال دیروز یک میلیون دوز وارد شد، همچنین امروز یک میلیون ۴۵۰ هزار دوز وارد کشور شد و تا خردادماه و اوایل تیر حدود ۱۴ میلیون جمعیت هدف که شامل جمعیت بالای ۶۰ سال، بیماران خاص و صعب العلاج هست را طبق سند ملی، واکسینه خواهیم کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابراز کرد: طی یک سال گذشته در زمینه تولید واکسن داخلی راهی را پیمودیم که در ۲۰ سال باید آن را طی می‌کردیم لذا این افتخار بزرگ را در ماه‌های آینده خواهید دید. باید گفت جمهوری اسلامی ایران اکنون صاحب تکنولوژی ساخت واکسن کووید در چند پلت فرم و شیوه شده است.

استاندار خراسان رضوی هم در این جلسه اظهار کرد: خوشبختانه در خراسان رضوی انسجام و هماهنگی بین رده‌های مختلف مدیریتی وجود دارد.

محمدصادق معتمدیان با قدردانی از حمایت‌های نماینده ولی فقیه در استان، تولیت آستان قدس رضوی، اعضای شورای تأمین و ستاد کرونا استان، افزود: نقش تولیت محترم آستان قدس رضوی بسیار اثرگذار بود. در این راستا آستان قدس رضوی بالاترین امتیاز را در بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی دریافت کرد که علی‌رغم همه مراسمات و مناسبت‎‌ها کاملاً در چهارچوب پروتکل‌ها همراه با نظم بود.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد اماکن زیارتی، اقامتی و گردشگری کشور در خراسان رضوی و به ویژه شهر مشهد است، عنوان کرد: همراهی بسیار خوب مردم را در این مدت شاهد بودیم. سپاه به همراه طرح شهید سلیمانی در ایام شیوع کرونا بسیار ما را کمک کردند. همچنین بسیج و هلال احمر در بحث ره گیری، کنترل و قرنطینه زحمات و تلاش‌های بسیاری کشیدند.

استاندار خراسان رضوی در ادامه به نهضت کمک‌های مومنانه هم اشاره کرد و ادامه داد: هر هفته جلسات ستاد استانی مقابله با کرونا برگزار و هماهنگی بسیار خوبی میان دانشکده‌های علوم پزشکی و مراکز پزشکی وجود دارد که نقش فرمانداران در این بین بسیار اثرگذار است.

معتمدیان به محبث واکسیناسیون در استان پرداخت و افزود: واکسیناسیون طبق برنامه ابلاغی بدون بی نظمی و مشکل در حال انجام است.

وی با اشاره به آسیب‌های ناشی از شیوع کرونا بر اصناف عنوان کرد: یک بسته حمایتی برای اصناف طراحی و آن را به ستاد ملی ارسال کرده‌ایم و امیدواریم با تصویب آن بخشی از ضرر و زیان‌های وارد شده به این حوزه جبران شود.

استاندار خراسان رضوی با قدردانی از وزیر بهداشت در اجرای پروژه بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی حاشیه شهر مشهد، بیان کرد: امیدواریم با راه‌اندازی بیش از ۵۰ مرکز بهداشتی و درمانی در حاشیه شهر مشهد، شاهد افزایش سرانه بهداشتی درمانی در این بخش باشیم.

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1516300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =