دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر: ۸۰ درصد معتادان بهبود یافته به اعتیاد بازگشت می‌کنند

ایسنا نوشت: دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به حوزه درمان و کاهش آسیب گفت: ما در عین حال که تلاش می‌کنیم موادمخدری وارد نشود و عرضه کمتر شود و پیشگیری در جامعه گسترش یابد، باید برای آن‌هایی هم که دچار این بلیعه شدند موضوع درمان در دستور کار قرار گیرد.

او گفت: متاسفانه در کشور ما در طول دهه‌های گذشته درمان و مانایی در درمان بسیار موثر نبوده و شاید بیش از ۸۰ درصد از کسانی که درمان می‌شوند دوباره برگردند که رویکرد جدیدی اتخاذ شد؛ با شیوه‌های جدید درمانی و هم داروهای جدیدی که تولید شد و پای به عرصه نهاد، مانایی در درمان هم افزایش می یابد و یکی دیگر از اولویت‌های‌مان است. 

سردار مومنی در نشست تخصصی ویدئو کنفرانسی مسئولان ستاد و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان های کشور بیان کرد: برنامه‌های کلان حوزه ستاد مبارزه با موادمخدر در چند بخش عمده خلاصه می‌شود؛ حوزه اول، مقابله است که از زمان تشکیل ستاد دستاوردهای خوبی از جمله مقابله با ورود، عرضه، توزیع و ترانزیت موادمخدر داشته است. جمهوری اسلامی ایران با همه ابعاد مقابله و قاچاق به صورت قاطعانه و صادقانه برخورد کرده و برایش فرقی ندارد که این موادمخدر در داخل توزیع شود یا ترانزیت شود که دستاوردهای بسیار خوبی داشت.

وی افزود: سال ۹۹ بالاترین رکورد کشفیات در تاریخ ایران و جهان بوده و این درحالیست که هم ضربه به بنیان‌های اقتصادی بیشتر شده و هم در بین این کشف‌ها ، تعداد شهدا کمتر شده و ضربه به اشرار بیشتر شده و این درحالیست که تولید و کشت موادمخدر در سال قبل تفاوت معناداری ندارد. درست است در سال ۲۰۰۰_ ۲۰۰۱ حدود ۲۰۰ تن تولید موادمخدر در افغانستان بود و در سال‌های ۲۰۱۷ میلادی به بیش از ۹ هزار تن رسید. این دستاورد بسیار بزرگ حاصل تلاش‌ها و زحمات دستگاه‌های مقابله‌ای و رشادت‌ها و ایثارگریهای دلاورمردان دستگاه‌های مقابله و در راس آنها نیروی انتظامی و شهدای عزیزی است که تقدیم شد. 

مومنی در ادامه به حوزه پیشگیری و بازدارندگی اشاره کرد و گفت: این حوزه حدود ۴ دهه گذشته کمی مغفول ماند و بیشتر انتظار بر این بود که موادمخدری نباشد تا کسی مصرف نکند. حرف درستی است و وظیفه ما و وظیفه حاکمیت است که موادمخدری در دسترس نباشد. این کاملا درست و لازم است اما کافی نیست.

وی ادامه داد: باید هم دستگاه‌ها تلاش کنند مواد مخدری وارد نشود و هم خانواده ها و جامعه اگر مواد مخدری هم بود با بازدارندگی درونی و صیانت درونی و قدرت نه گفتن کسی به این سمت نرود. 

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: یعنی پیشگیری و مقابله توام است که موجب کاهش شیوع مواد مخدر می‌شود که این هم با اجرای طرح یاریگران زندگی که در آغاز کار هستیم یکی از اولویت‌های ستاد است که چند دهه گذشته در حوزه پیشگیری مغفول ماند. 

وی در ادامه به حوزه درمان و کاهش آسیب اشاره کرد و گفت: ما در عین حال که تلاش می‌کنیم موادمخدری وارد نشود و عرضه کمتر شود و پیشگیری در جامعه گسترش یابد، باید برای آن‌هایی هم که دچار این بلیعه شدند موضوع درمان در دستور کار قرار گیرد. متاسفانه در کشور ما در طول دهه‌های گذشته درمان و مانایی در درمان بسیار موثر نبوده و شاید بیش از ۸۰ درصد از کسانی که درمان می‌شوند دوباره برگردند که رویکرد جدیدی اتخاذ شد تا با شیوه‌های جدید درمانی و هم داروهای جدیدی که تولید شد و پای به عرصه نهاد، مانایی در درمان هم افزایش پیدا می کند و یکی دیگر از اولویت‌های‌مان است. 

به گفته مومنی، موضوع دیگر که ستاد دنبال می کند توانمندی، توانمندسازی و اشتغال در حوزه معتادان بهبود یافته است که اینها بتوانند بعد از اینکه ترک کردند و یا در مراکز نگهداری قرار گرفتند، بتوانند دوباره به آغوش جامعه برگردند و این نقش بسیار مهم و کلیدی در حوزه موادمخدر دارد. 

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه این چهار حوزه مقابله، درمان و پیشگیری و توانمندسازی جزو حوزه‌های اصلی پیگیری ستاد است گفت: نقش ستاد سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت است و برای این امر هم سند تحولی تدوین شده است. 

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1516617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =