در برابر انقراض گونه‌ها، انتخاب با ماست: انفعال یا اقدام

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری: براساس اعلام نظر اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت(IUCN)، تعداد ۶ گونه جانوری و ۷ گونه گیاهی در استان چهارمحال و بختیاری در معرض خطر انقراض قرار دارد.

به گزارش خبرآنلاین از چهارمحال :  اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت(IUCN)، معتبرترین سازمان اعلام نظر در مورد وضعیت گونه‌ها است.

شهرام احمدی با اشاره به درپیش بودن روز جهانی "گونه های در معرض خطر" گفت: بشر تاثیر ویرانگری بر خشکی، دریاها و هوا داشته و اکنون بیش از ۱ میلیون گونه در دنیا در معرض خطر انقراض هستند.
وی افزود: لیست قرمز (لیست داده‌های سرخ) بر روی ضوابط دقیقی جهت ارزیابی خطر انقراض هزاران گونه و زیر گونه استوار شده است و این ضوابط مربوط به همه گونه‌ها در تمام مناطق دنیا می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هدف از تدوین این لیست را، جلب توجه مردم، تصمیم‌گیران و همچنین اجتماعات بین‌المللی به موضوع حفاظت از طبیعت برای جلوگیری از روند رو به رشد انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری عنوان کرد.
وی بیان داشت: صاحبنظران عقیده دارند که امروزه دیگر مفاهیمی چون سلاح و تجهیزات نظامی، حرف آخر را در تامین امنیت ملی نمی‌زنند و در دنیایی که کشورها برای دسترسی به منابعی چون آب در تقابل با یکدیگر هستند، ابعاد و ارزش‌های مهم تنوع‌زیستی را نمی‌توان نادیده گرفت.

احمدی گفت: در استان چهارمحال و بختیاری ۴۱۴ گونه جانوری از ۱۱۵ خانواده وجود دارد. وی ادامه داد:   ۲۸۸ گونه پرنده از ۶۸ خانواده، ۴۵ گونه پستاندار از ۲۴ خانواده، ۵۷ گونه خزنده از ۱۴ خانواده، ۴ گونه دوزیست از ۲ خانواده و ۲۰ گونه آبزی(ماهی) از ۷ خانواده در استان شناسایی شده است.
این مقام مسئول اذعان داشت: براساس طبقه بندیIUCN ، تعداد ۱۳ گونه در طبقه‌بندی vu (آسیب پذیر)، ۱۰ گونه در طبقه NT (در آستانه تهدید)، ۶ گونه در طبقه EN (درخطر انقراض) قرار دارند. وی اردک سرسفید، اردک مرمری، غاز پیشانی سفید کوچک، کرکس مصری، پلنگ و بالابان را جزو طبقه در خطر انقراض عنوان کرد.

احمدی تصریح کرد: در استان ۷ گونه گیاهی مرزه کلاری، گون ایرانشهری، کرفس سفید، موسیر، آنغوزه، باریجه و بن سرخ نیز در معرض خطر انقراض قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان علت‌های بروز چالش خطر انقراض گونه‌های جانوری را در دو دسته انسانی و طبیعی برشمرد و گفت: زیاده خواهی و سودجویی یک جانبه انسان در سایه ناآگاهی یکی از اصلی‌ترین علل بروز این روند به شمار می‌رود. وی تاثیرگذاری عوامل طبیعی شامل تغییر اقلیم، شیوع انواع بیماری‌ها و بروز خشکسالی‌های متناوب را نیز مهم دانست و افزود: تلاش بر این است با ارتقای ساختار و عملکرد حفاظتی و اصلاح قوانین و مقررات گامی موثر در کاهش این روند برداشته شود.

 ۳۱ اردیبهشت ماه روز گونه های درمعرض خطر به منظور انجام اقدامات آگاهانه برای حفاظت از گونه های گیاهی و جانوری اعلام شده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1516935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =