گوترش: از بمباران غزه بشدت شوکه شدم/ غزه جهنم کودکان فلسطینی است

ایرنا نوشت: دبیرکل سازمان ملل متحد، حمله به افراد و اموال غیرنظامی را جرائم جنگی دانست و گفت تخریب منازل و زیرساخت‌ها و کمبود برق و آب همراه با کووید-۱۹ در غزه به گونه‌ای است که اگر جهنمی در روی زمین باشد، زندگی کودکان در غزه است.

آنتونی گوترش روز پنج‌شنبه در نشست عالی‌رتبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد افزود: در ۱۰ روز گذشته شاهد یک موج خطرناک و وحشتناک خشونت کشنده در سرزمین اشغالی فلسطین به ویژه غزه و در اسرائیل بوده‌ایم.

وی ادامه داد: من از بمباران مداوم هوا و زمین توسط نیروهای دفاعی اسرائیل در غزه به شدت شوکه شده‌ام. از ۱۹ مه ، ۲۰۸ فلسطینی از جمله ۶۰ کودک را کشت و هزاران نفر دیگر را زخمی کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد اضافه کرد: ادامه شلیک بی‌رویه موشک توسط حماس و سایر گروه‌های شبه نظامی به سمت مراکز جمعیتی در اسرائیل هم به ۱۲ کشته از جمله دو کودک و صدها زخمی منجر شد که آن هم پذیرفتنی نیست.

گوترش اظهار کرد: جنگ باید بلافاصله متوقف شود. من از همه طرف ها می‌خواهم که اکنون خصومت را متوقف کنند. من بار دیگر درخواست خود را از همه طرف‌ها برای آتش بس فوری تکرار کردم.

وی یادآور شد: این درگیری‌ها به زیرساخت‌های غیرنظامی غزه از جمله جاده‌ها و خطوط برق آسیب رسانده که به یک وضعیت اضطراری بشردوستانه منجر شده است. گذرگاه‌ها به غزه بسته شده و کمبود برق بر تأمین آب هم تأثیر می‌گذارد.

دبیرکل سازمان ملل متحد عنوان کرد: صدها ساختمان و خانه تخریب، آسیب دیده یا سکونت‌ناپذیر شده است. حملات هوایی به چندین بیمارستان آسیب رسانده است که به دلیل سال‌ها تعطیلی ناتوان کننده که با بیماری همه‌گیری کووید-۱۹ تشدید شده بود، دیگر از نظر تجهیزات کافی نیستند.

گوترش تصریح کرد: این درگیری‌ها هزاران فلسطینی را بی‌خانمان کرده و بیش از ۵۰ هزار نفر را مجبور به ترک خانه و پناه بردن در مدارس آنروا، مساجد و مکان‌های دیگر با دسترسی کم به آب، غذا، بهداشت و خدمات بهداشتی کرده است.

وی تاکید کرد: من از گزارش کشته شدن ۹ نفر از اعضای یک خانواده در اردوگاه پناهجویان الشاطی وحشت کردم. اگر روی زمین جهنمی وجود داشته باشد ، زندگی کودکان در غزه است.

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: تخریب دفاتر رسانه‌ای و کشته شدن یک روزنامه نگار در غزه بسیار نگران کننده است. روزنامه نگاران باید بتوانند کارهای اساسی خود را از جمله در مناطق درگیری بدون ترس از حمله و آزار و اذیت انجام دهند. باید از آنها محافظت و به آنها احترام گذاشت.

گوترش ادامه داد: من از آسیب رساندن به تأسیسات سازمان ملل در غزه به شدت ناراحت هستم. اماکن سازمان ملل متحد از جمله در درگیری‌های مسلحانه تخریب‌ناشدنی است. تأسیسات بشردوستانه باید مورد احترام و محافظت قرار گیرند. آژانس‌های سازمان ملل و شرکای ما همچنان به مردم غزه کمک می‌کنند.

وی تاکید کرد: اسرائیل وظیفه دارد دسترسی سریع و بدون مانع کمک های بشردوستانه از جمله مواد غذایی ، سوخت و تجهیزات پزشکی را به غزه اجازه دهد و تسهیل کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین گفت: در همین حال ، موشک های شلیک شده از غزه تا تل آویو و حومه آن و فرودگاه بن گوریون رسیده و جان غیرنظامیان را گرفته ، صدها نفر را مجروح کرده و به اموال مسکونی و تجاری آسیب رسانده است.

گوترش با تاکید بر اینکه حتی جنگ ها هم قانون دارند و نخستین و مهمترین آن، محافظت از غیرنظامیان است، افزود: حملات بی رویه و حمله به غیرنظامیان و اموال غیرنظامی ، نقض قوانین جنگ است. حملات علیه اهداف نظامی که باعث از دست دادن نامتناسب جان غیرنظامیان و آسیب رساندن به زیرساخت‌های غیرنظامی می‌شود، نیز همین گونه است.

وی ادامه داد:هیچگونه توجیهی از جمله ضد تروریسم یا دفاع از خود، برای کناره‌گیری طرف‌های درگیر از تعهدات خود تحت قوانین بین المللی بشردوستانه وجود ندارد.

دبیرکل سازمان ملل متحد اضافه کرد: من از مقامات اسرائیلی می‌خواهم که قوانین مربوط به درگیری‌های مسلحانه از جمله استفاده متناسب از زور را رعایت کنند. من از آنها می‌خواهم که در انجام عملیات‌های نظامی حداکثر خویشتنداری داشته باشند.

گوترش اظهار کرد: من به همین ترتیب از حماس و سایر گروه‌های شبه نظامی می‌خواهم که پرتاب موشک و خمپاره از محله‌های غیرنظامی بسیار پرجمعیت به مراکز جمعیت غیرنظامی در اسرائیل را متوقف کنند، این امر نقض آشکار قوانین بین المللی بشردوستانه است. مناطق غیرنظامی پرجمعیت نباید برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار گیرند.

وی تاکید کرد: بیش از همه ، درخواست آتش بس فوری را تکرار می کنم. من همچنان از ادامه درگیری‌های شدید بین نیروهای امنیتی اسرائیل و فلسطینی‌ها در آن سوی کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی که چندین خانواده فلسطینی در معرض تهدید تخلیه منازل هستند، نگرانم. 

دبیرکل سازمان ملل متحد با تاکید بر لزوم حفظ حرمت اماکن مقدس، تصریح کرد: من از اسرائیل می‌خواهم که مطابق با تعهدات خود تحت قوانین بین المللی بشردوستانه و حقوق بشر، تخریب و اخراج در سرزمین اشغالی فلسطین از جمله قدس شرقی را متوقف کند.

گوترش تصریح کرد: تمام فعالیت‌های شهرک سازی از جمله اخراج و تخریب، طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی است. قدس شهری مقدس برای سه دین جهانی است. من تأکید می‌کنم که وضع موجود در سایت‌های مقدس باید حفظ و محترم شوند.

وی با تاکید بر اینکه در اسرائیل ، خشونت های جمعی و شعارهای التهابی ابعاد نگران کننده‌تری به بحران داده است، گفت: این خشونت‌های محلی طی هفته گذشته کاهش یافته است و من رهبران جامعه یهودی و عرب و سازمان‌های جامعه مدنی را بخاطر سهم مثبت آنها در صلح تحسین می‌کنم.

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: هر روز که می‌گذرد، خطر گسترش خشونت به خارج از اسرائیل و سرزمین اشغالی فلسطین افزایش می‌یابد. این درگیری محیطی را برای بهره برداری توسط رادیکال‌ها و افراط‌گرایان آماده می‌کند. ما باید به هر قیمتی از بروز مکان جدید بی ثباتی خطرناک در منطقه جلوگیری کنیم.

گوترش ادامه داد: من از همه اعضای جامعه بین‌المللی می‌خواهم که هر کاری در توان دارند انجام دهند تا طرفین درگیری بتوانند عقب نشینی کنند. من از طرفین می‌خواهم که اجازه دهند تا اقدامات میانجیگری تشدید شود تا جنگ به پایان برسد.

وی اضافه کرد: این حوادث هولناک به تنهایی بوجود نیامده است. باید آنها را در متن دهه‌ها اشغال نظامی، بن بست سیاسی، گلایه‌ها و ناامیدی و عدم رسیدگی به موضوعات اصلی در قلب درگیری مشاهده کرد.
دبیرکل سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: ما خیلی خوب می‌دانیم که خشونت، خشونت را به وجود می‌آورد. مرگ، رنج و نابودی ۱۰ روز گذشته، فقط باعث می‌شود که چشم انداز صلح پایدار بیشتر به آینده بپیوندد. احیای روند صلح، تنها راه دستیابی به یک راه حل عادلانه و پایدار است.

گوترش با بیان اینکه باید برای از سرگیری مذاکراتی که به وضعیت قدس و سایر موضوعات وضعیت نهایی می‌پردازد، تلاش کنیم، اضافه کرد: پایان دادن به اشغال و امکان تحقق راه حل دو کشور بر اساس خطوط ۱۹۶۷، قطعنامه‌های سازمان ملل، قوانین بین‌المللی و توافقنامه‌های متقابل، تبدیل قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و فلسطین را فراهم می کند.

وی اظهار کرد: سازمان ملل عمیقا به همکاری با اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها و شرکای بین‌المللی و منطقه‌ای ما از جمله از طریق چهار جانبه خاورمیانه ، برای تحقق صلح پایدار و عادلانه متعهد است. تنها با تجدید تعهد و تلاش مضاعف برای دستیابی به یک راه حل مبتنی بر مذاکره می‌توانیم این خشونت و نفرت بی‌رحمانه را به پایان برسانیم.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1517107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دادا عرب IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    0 0
    فردی بی عرضه تراز گوترش ندیدم این چه دبیر کل سازمان ملل است بی عرضه نمیتوانی استعفا بده تو انجا چکاره ای