۰ نفر
۳۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۱

مؤید حسینی صدر

یک بام دو هوا؛ وضعیتی است که دولت دهم در ادامه روند فعالیت‌های خود با کسری بودجه مواجه شده است و چالش‌هایی در این راستا برایش رقم خورده که برای حل این وضعیت دو راه فقط پیش پای دولت است؛ یکی آوردن لایحه‌ای به مجلس و دیگری ارائه متمم بودجه برای واردات بنزین.

در این راستا اما دولت باید در نظر بگیرد که اصلاً آیا مجلسیان به ارائه متمم بودجه رأی موافق خواهند داد و در صورت عدم رأی موافق چه راهی را اتخاذ خواهند کرد؟

از طرف دیگر یکی از اهدافی که مجلس و به دنبال آن دولت نیز پیگیری می‌کنند طرح تحول اقتصادی است. بدین معنا که به اصلاح قیمت سوخت (بنزین و گازوئیل) بپردازیم. به دنبال این طرح به لایحه تحول سوخت پرداخته‌ایم و در این راستا یکی از اقداماتی که می‌توان پیرو آن اعمال کرد اصلاح زیرساخت‌های ناوگان‌های حمل و نقل عمومی است که به اصلاح الگوی مصرف خواهد پرداخت. دولت در نظر دارد که به قطع یارانه‌ها بپردازد اما اگر به قانون بودجه تن در دهد و طبق برنامه‌هایی که در لوای قانون طرح‌ریزی شده است پیش رود مطمئناً با کسری بودجه روبه‌رو نخواهد شد و دیگر نیازی به آوردن متمم و یا اصلاح لایحه نخواهد بود.

خوشبختانه در این راستا تنها شانسی که آورده‌ایم آن است که به پایان سال نزدیک نیستیم و با مشکلات تورمی و از این قبیل مواجه نخواهیم بود. در حال حاضر تنها فرصتی که داریم این است که با نزدیک شدن به فصل پاییز طبق بودجه مصوبه پیش رفته و به توزیع بهینه سوخت به خصوص مصرف بنزین بپردازیم. یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد آن است که در این میان کسانی هستند که برای مصرف بنزین روزانه خود روی به تاکسیرانان و وانت‌باران می‌آورند و بنزین خود را از این طریق تأمین می‌کنند و متأسفانه هیچ گونه نظارتی هم در این راستا صورت نمی‌گیرد.

متأسفانه در این راستا یکی از تخلفاتی که از سوی رئیس‌جمهور صورت گرفته در زمان انتخابات بوده و روی تخصیص منابع تأثیر مستقیمی گذاشته است چراکه در این خصوص به برداشت بیش از حد توزیع یارانه‌ای بنزین از قانون بودجه پرداخته است که باید در مجلس حتماً مورد بررسی قرار گیرد. پیرامون این موضوع طی روز گذشته حدوداً 30 میلیون لیتر بیش از توزیع قانون بودجه تولید داشته‌ایم که از این میزان، فقط 3 میلیون لیتر به صورت آزاد فروخته شده است و متأسفانه 27 میلیون لیتر مابقی به نرخ دولتی فروخته شده که این امر برخلاف قانون بوده و از طرفی هم نشان‌دهنده آن است که 27 میلیون لیتر اضافی فروخته شده است که به یقین دولت باید جوابگو باشد. مجلس موظف است که به چنین تخلفاتی بپردازد و به آسانی از آن نگذرد.

یکی دیگر از ایراداتی که می‌توان در اینجا مطرح کرد آن است که همواره به مردم خرده می‌گیریم که به اصلاح مصرف نمی‌پردازند در حالی که بجاست کمی هم دولت در این زمینه خود دست به کار شود و اقداماتی انجام دهد و در خصوص استفاده و تخصیص منابع بی‌محابا برخورد نکند. به طور مثال، ایران یکی از پرمصرف‌ترین کشورها در دنیا محسوب می‌شود که در این زمینه باید اقداماتی اعمال شود.

از طرف دیگر زمانی که به صرفه‌جویی سوخت توجه می‌کنیم باید بستر آن نیز فراهم باشد بدین معنا که به توسعه ناوگان‌های حمل و نقل عمومی بپردازیم. متأسفانه حمل‌ونقل عمومی در تهران یک سوم استانداردهای جهانی است و اما از نظر مصرف سوخت جزو رتبه‌های برتر در دنیا را به خود اختصاص داده‌ایم. به عنوان نمونه مصرف سوخت ایران دوبرابر کشور انگلیس است. با مقایسه‌ای در خصوص مصرف سوخت بین ایران و انگلیس می‌توان دریافت، مصرف روزانه بنزین در انگلستان حدوداً 2 تا 5/2 لیتر است اما در ایران روزانه بین 6 تا 5/7 لیتر بنزین مصرف می‌کنیم. همچنین از منظر دیگر می‌توان به این مسئله نگاه کرد؛ با یارانه گازوئیلی که به یک اتوبوس اختصاص می‌دهند می‌توان یک اتوبوس جدیدی خریداری کرد. . .

منشی کمیسیون انرژی مجلس

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 15177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =