موضع‌گیری تشکیلات خودگردان درباره کمک ایران به فلسطین:از تهران یک ریال دریافت نکرده‌ایم و هیچگاه تشکر نمی‌کنیم/آیا از جنوب لبنان یک‌تیر شلیک شده؟

فارس نوشت: تشکیلات خودگردان فلسطین که حاضر نیست هماهنگی امنیتی با رژیم صهیونیستی را قطع کند، می‌گوید اگر ایران کمکی به فلسطین می‌کند، از طریق تشکیلات در رام‌الله باشد نه گروه‌های مقاومت در غزه.

 «نبیل ابوردینه» سخنگوی رسمی تشکیلات خودگردان فلسطین در گفت‌وگو با یک شبکه لبنانی به اظهارنظر درباره پیروزی جدید مقاومت، درخواست‌های مردمی و سیاسی در فلسطین مبنی بر توقف هماهنگی امنیتی با رژیم صهیونیستی و حمایت‌های ایران از مقاومت فلسطین پرداخت.

وی در بخشی از این مصاحبه در پاسخ به این سوال که آیا از ایران که حامی نخست موشک‌های جنبش حماس علیه رژیم اشغالگر است، تشکر می‌کند، گفت: «وقتی کسی با ما تعاملی ندارد، ما نیز مطلقا از او تشکر نمی‌کنیم. ما از ایران یا غیر ایران یک [ریال] هم دریافت نکرده‌ایم.»

ابوردینه افزود کسی که می‌خواهد از ملت فلسطین حمایت کند، آدرس آن مشخص است. تشکیلات خودگردان فلسطین و سازمان‌ آزادی‌بخش فلسطین است. پس باید کمک‌ها به صورت قانونی و رسمی ارائه شود نه به صورت سری یا صورتی که در خدمت ملت فلسطین نباشد.

مجری برنامه شبکه الجدید در ادامه پرسید: یعنی شما معتقدید که حمایت ایران از حماس به منزله حمایت از ملت فلسطین و آرمان این کشور نیست و تنها کانال حمایت از فلسطین، تشکیلات خودگردان است؟

ابوردینه نیز بر حرف خود پافشاری کرد و گفت: «بله قطعا. صد در صد همین‌طور است. آیا دولت لبنان می‌پذیرد که به احزاب و گروه‌ها پول داده شود؟ آیا ملت سوریه این را می‌پذیرند؟ به سوریه پول داده شد و این کشور آتش گرفت. زیرا این پولها به دست دولت سوریه نرسید. عراق ویران شد چون برخی بودند که [سرنوشت] این کشور را به بازی گرفتند».

وی افزود که حاکمیت فلسطین و یک دولت مستقل فلسطین وجود دارد و قرار است یک دولت واحد مستقل فلسطینی در منطقه وجود داشته باشد. همه باید بدانند که راه برای کمک به قضیه فلسطین کاملا واضح و آشکار است. کسی که می‌خواهد به ملت فلسطین کمک کند باید از دروازه اصلی، بزرگتر و ملی  این کار را انجام دهد.

ابوردینه در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ماموریت برون‌مرزی آن گفت: «سپاه قدس بر سر و چشم من جا دارد. اما هدف آن لبنان است نه فلسطین».

این در حالی است که گروه‌های مقاومت فلسطین در غزه، پس از پیروزی در جنگ ۱۲ روزه اخیر،  از نقش ایران و محور مقاومت در حمایت از مردم فلسطین تقدیر کردند و آن را شریک خود در این پیروزی اعلام کردند.

ابوردینه در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به درخواست‌ها برای لغو هماهنگی امنیتی با رژیم صهیونیستی در اعتراض به سیاست‌های این رژیم در یهودی‌سازی قدس، تجاوز به نمازگزاران فلسطین و بمباران نوار غزه و کلیه اتفاقات اخیر علیه فلسطین گفت: می‌خواهم چیزی به شما بگویم که شاید همه از آن خوششان نیاید. هماهنگی امنیتی با کلیه کشورهای عربی و نظام‌های عربی وجود دارد. آیا از جنوب لبنان یک تیر از ۱۶ سال پیش تاکنون شلیک شده است؟

وی افزود:« آیا به صورت رسمی از مرزهای سوریه تیری شلیک شده است؟ آیا از مرزهای مصر یا اردن تیری شلیک شده است؟ ما کسی را متهم نمی کنیم و از کسی نمی‌خواهیم که وارد نبردی زیان‌بار شود. هماهنگی امنیتی با اسرائیل، بخشی از حاکمیت فلسطین و برای دفاع از ملت ما و جلوگیری از تحقق اهداف اسرائیل است. درست است، آنها متعهد نمی‌مانند.اما ما اسناد و وعده‌ها و توافق‌نامه‌هایی داریم.»

این اظهارنظر  با واکنش «ناصر القدوه» از رهبران برجسته سابق در جنبش فتح مواجه شد و وی در گفت‌وگو با «میدل ایست آی» تصریح کرد: سرویس‌های امنیتی فلسطین به سرویس‌های امنیتی اسرائیل مرتبطند.آن‌چه که میان تشکیلات خودگردان و اشغالگر در جریان است، صرفا یک هماهنگی امنیتی نیست بلکه یک تناقض آشکار درباره منافع ملی فلسطین است. مقامات اسرائیلی به رهبران فلسطین پول می‌دهند.

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس نیز چند روز پیش در خصوص پیروزی مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی گفت: «آنچه رخ داده یک نقطه عطف خواهد بود که ثابت می‌کند مقاومت تنها گزینه‌ای است که منجر به آزادسازی و بازپس‌گیری حقوق می‌‎شود و زمان کنار گذاشتن مذاکره و توافق و هماهنگی امنیتی با رژیم اشغالگر فرارسیده است.»

علاوه بر این رهبر حماس، شمار دیگری از مقامات سیاسی فلسطین از جمله شماری از رهبران سابق جنبش فتح، خواستار توقف این هماهنگی امنیتی هستند.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1518289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    4 0
    پول میدیم فحش هم میخوریم خدایا شکرت
  • سعید IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    2 0
    امان از وطن فروشان فلسطینی
  • رضایی IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    1 0
    نمونه بارز یک مزدور خائین
  • محمد IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    6 0
    بله؟ شمانبودید الان وضع ماخیلی بهتربود
  • مهدی IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    2 0
    گستاخ پر رو
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    2 0
    چقدر سیاست پیچیده گی داره
  • US ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    2 0
    جنبش فتح عرب مرده است یعنی دست نشاندا یهودیها مثل منافقین کشور ما وطن را برای رسیدن به منافع خود حاضر شوند زیر پا خود له کنند سران ملتی که با کودک کش همسفره شود با یزیدابن معاویه لعنت الله هیچ فرقی ندارند
  • حسن سپهری IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    7 0
    دولت خودگردان فلسطین همان پارس کنان و دم تکان دهندگان به دلار های سعودی و اماراتی است . این تشکیلات با خیانت به ارمان های فلسطین همواره در راستای اهداف کشور های مرتجع عرب و اسرائیل و امریکاست . محمود عباس رهبر این جنبش دستش در انزوا و سر به نیست کردن یاصر عرفات تو کار بوده و عملکرد این تشکیلات همانند گروه منافقین در ایران بوده است ‌. تشکیلات خودگردان در جنگ اخیر بین حماس و اسرائیل به جای کمک به هم وطنان و زنان و کودکان در یک خیانت اشکار اقدام به بازداشت فرماندهان و بزرگان حماس کرد تا خدمت بزرگی برای اربابانش کرده باشد . ایران بابت خیانت به کسی پول نمی دهد که حال بخواهند از دریافتش امتناع هم بکنند .
  • احمد IN ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    0 0
    تشکیلات خود گردان دست در دست اسرائیل سالهاست که به ملت فلسطین خیانت می کند آن کس که نیاز به تشکر دارد خدا را فراموش یا به مردم دراین دوران سخت پیامی دارد . ما برای خدا و یاری او یار مبارزان می شویم
  • فتح IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    0 0
    اینا از جنس اسرائیلی هستند و نباید ایران حتی یک ریال به سازشکاران کمک کند. چون پول اینا دست بانک‌های اسرائیل است؛!!!!
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    0 0
    ای گربه کوره 7
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    2 0
    نمک نشناسا
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
    0 0
    اینکه چیز عجیبی نیست غیر از این می گفت جای تعجب داشت
  • بیژن IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
    0 0
    این موشک ها که به شهر های اسرائیل زدید قبلاً کجا بود.؟از کجا یکهو این همه موشک آوردید؟ مگر وسعت غزه چقدر است که کارخانه موشک سازیش را دشمنانتان ندانند.
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
    0 0
    خیلی باحاله میگه درسته که اسرائیل پابند توافقات نیست ولی ما پیان داریم
  • Shadi IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
    0 0
    اینم از فلسطین خودشون با خودشون درگیرن
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
    0 0
    جو و علف زیاد ریختن براش و معلومه زیادی خورده و زیادی زده پس انتظاری بیش از این نیست اگر ایران در کنارتان نبود الان فلسطین نبود
  • IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
    1 0
    اینام هزارتا گروه و دارودسته هستند.. با خودشونم نمیتونن کنار بیان.. بی زحمت ی مقاله کامل بزارید و کل گروهاشون با افکارشون رو معرفی کنید ..ممنون
  • IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
    0 0
    همون گروه ها نباشن شما وطن فروش ها ک فقط نظاره گرید و حماس بود ک زد تو دهن اسرائیل..
  • خانی زاده IR ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
    0 0
    آقای هماهنگ بااسراییل توودوستهایت ته مانده های همان یاسرعرفات نمک به حرام هستید.گمشوهمون ساندویچ جهودهاراگازبزن
  • وحید IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
    1 0
    تف به گور پدر پدرسوختتون که جون به جونتون کنند عرب حروم لقمه اید حیف این همه پول بی زبون
  • رسول IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
    0 0
    یکی نیست به ایشان بفرماید .وقتی مملکتت رو می فروختی .به فکر کمک کسی نبودی .حالا زنده شدی که ناموست از دستت رفته .از کجا معلوم که حالا بهت کمک کنیم بازم بری یه جای دیگه خوش بگذرونی .
  • AA IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
    0 0
    مسئله فلسطین ثابت کرده است که تا زمانیکه ابو مازن و دار ودسته اش سر کارند مردم فلسطین همچنان سرگردان، زیر بمباران و در خفقانند علت اصلی بعضی از دول عربی خط دهنده به ابو هستند وبلند گوی آنان است وبه رژیم نژاد پرست و آمریکا وعده داده اند که توان غزه را کم کنند وحافظ منافع آنها در مقابل جبهه مقاومت باشند چون اگر مقاومت پیروز شود سران عرب دو انشان به پایان رسیده است
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
    0 0
    دعا کن سایه ات هم اینجا پیدات نشه
  • عرفان IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
    0 0
    حیف اون همه موشکایی که بهتون دادیم آخه اگه ما نبودیم که الآن با سنگ دستشوی می‌خواستین بجنگین، به اینا کمک نکنین وقتی قدر کمک رو نمیدونن همون بهتر گرسنه بمونن
  • اخ IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
    0 0
    مفلوک های اسکتبار و کفتارهای وحشی ملت خود ،انشاالله در آینده ای نزدیک بابقیه نوچه های ذلیل استکبار در منطقه دفن خواهید شد ، به امید آن روز که زیاد هم دور نیست !
  • مسلمان IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
    0 0
    هرچه هزینه شده از جیب ملت ایران حرامشان باد .
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
    0 0
    بالاخره تو با ما هستی یا بر ضد ما؟
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
    2 0
    بشکنه دستمون که نمک نداره نان کور ها
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
    0 0
    باش تا به تشکیلات خودگردان فلسطین ایران پول بدهد وتو وامثال تو بین خودتان تقسیم کنید وشب تا صبح تو کازینو های اسرائیل عشق حال کنید الدنگ
  • حسین IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    0 0
    از زمان پیغمبر تا حالا بین این اعراب اختلاف بوده و خواهد بود،دوستان عزیزی که میگن ایران نباید به فلسطین و لبنان و.... کمک کنه!! فقط لطفاً اینو درنظر بگیرید که اگر کمکهای ما به این کشورها در خارج از مرزهامون نباشه،باید در داخل کشور با اسراییل و آمریکا بجنگیم.پس اینجوری هم نیست که هر کشوری پول مفت بده به کشور دیگه!
  • مهدی IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    0 0
    این مقاومت حماس بود که اسرائیل را با زانو کشید تشکیلات خودگردان فلسطین وقتی دم از قرارداد با اسرائیل میزنه وقتی اسرائیل جلوی چشمشون به مردم فلسطین هما میکنن به زن مرد رحم نمیکنه و ار روزم دارا بخش های دیگر سرزمین فلسطین رو از مردم با زور میگیره چرا تشکیلات اونها رو نگاه نمیکنه اسراییل که به قراردادش عمل کرده که این بار اولش باشه کسی که داره تو خونت باهات حرف زور میزنه باید باهش با زور جواب بدی چون غیر از حرف زور حرف دیگری رو نمیفهمه مقاومت حماس از خودش از مردمش دفاع کرد برای سرزمینش تشکیلات چیکار کرد تو این درگیری باید با اسرائیل با حرف زور وارد شد همنجور که خودش داره انجام میده در غیر این صورت فلسطینی دیگر وجود نخواهد داشت وسلام