لاریجانی همچنان رکورددار پارلمان/تغییر سبد رأی ناطق نوری طی ۲ سال

بررسی انتخابات هیات رئیسه ادوار مجلس نشان می‌دهد، علی لاریجانی در مجالس هشتم و دهم با کسب ۲۳۷ رای، بیشترین رأی مثبت را از نمایندگان گرفته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با رأی گیری امروز نمایندگان در صحن علنی مجلس، ترکیب هیئت رئیسه دومین سال مجلس یازدهم مشخص شد و قالیباف دومین سال ریاستش بر پارلمان را تثبیت کرد.

اهالی خانه ملت، ۴ بار در هر دوره از مجلس هیات رئیسه را انتخاب می کنند و انتخاب رئیس مجلس مهمترین بخش از این رقابت سالانه است. آیت الله هاشمی رفسنجانی و علی لاریجانی دو چهره ای هستند که از مجلس اول تا مجلس یازدهم، بیشترین دوره ریاست بر مجلس را به نام خود ثبت کرده اند و بعد از آنها نیز ناطق نوری با قرار گرفتن در جایگاه ریاست مجالس چهارم و پنجم، در جایگاه دوم قرار دارد.

مهدی کروبی رئیس مجلس ششم و حدادعادل نیز به عنوان رئیس مجلس هفتم با کسب تجربه حضور در یک دوره از مجلس، در رده های بعدی هستند. 

لاریجانی همچنان رکورددار است

در نگاهی مقایسه ای میان اجلاسیه اول و دوم ادوار مجلس به این نکته می توان اشاره کرد که علی لاریجانی در مجالس هشتم و دهم با کسب ۲۳۷ رای، بیشترین رأی مثبت را از نمایندگان گرفته است. از این منظر او محبوب‎ترین رئیس مجلس در یازده دوره تشکیل خانه ملت است.

رتبه بعدی از آن اکبر هاشمی رفسنجانی در قامت رئیس مجلس سوم و محمدباقر قالیباف در قامت رئیس مجلس یازدهم است، که هردوی آنها توانستند ۲۳۰ رای را به خود اختصاص دهند البته با این تفاوت که مجلس سوم به لحاظ تنوع احزاب و جریان‌های سیاسی به هیچ‌ عنوان قابل قیاس با مجلس یازدهم نیست و می‌توان گفت قالیباف در یک رای‌گیری کاملا درون حزبی و ترکیبی یکدست توانست ۲۳۰ رای بدست بیاورد.

تغییر سبد رأی ناطق نوری در فاصله دو اجلاسیه

با قیاس میان انتخابات اجلاسیه های اول و دوم در ادوار مختلف مجلس، این نکته روشن می شود که ناطق نوری در مجلس پنجم در فاصله اجلاسیه اول تا دوم، توانست ۶۵ رأی مثبت بیشتر در سبد رأیش برای پوشیدن قبای ریاست خانه ملت کسب کند. بر این اساس او رکورددار بالاترین کسب رأی در مقایسه اجلاسیه ‎های دوم و اول، در میان روسای مجالس است. پس از او هاشمی رفسنجانی در مجلس سوم قرار دارد. هاشمی رفسنجانی نیز در اجلاسیه دوم از مجلس سوم، ۴۳ رأی بیشتر نسبت به اجلاسیه اول کسب کرد.

پس از ناطق نوری و هاشمی رفسنجانی، سکوی سوم در این روند مقایسه ای، به نام علی لاریجانی سند خورده است. لاریجانی در اجلاسیه دوم مجلس نهم توانست ۴۰ رای بیشتر را با خود همراه سازد و اینگونه بر آمار نمایندگان همراهش نسبت به اجلاسیه اول افزود.

قالیباف ثابت ترین رأی را داشت

و البته ناگفته نماند قالیباف تا کنون ثابت‌ترین آرا را داشته است که باز می‌توان آن را ناشی از ترکیب یکدست مجلس و توافقات درون حزبی دانست.

حدادعادل رکورددار رأی منفی

اما در این تحلیل نمی توان از چهره ای که بیشترین رأی منفی را در فاصله یکساله میان اجلاسیه اول تا اجلاسیه دوم در مجلس هفتم در پرونده کاری خود به یادگار گذاشت؛ عبور کرد. رئیس مجلس هفتم؛ غلامعلی حداد عادل با بیشترین ریزش آرا همراه شده بود. او همچنین رکوردار کسب رأی منفی از نمایندگان در اجلاسیه دوم در میان ادوار مجلس است. حداد عادل در سال اول مجلس هفتم، با ۲۲۶ رای به ریاست دست یافت. او هر چند در انتخابات سال دوم مجلس هفتم هم موفق شد ریاستش را تمدید کند، اما سبد رأیش در سال دوم کمی سبکتر شد. این ادیب سیاستمدار در اجلاسیه دوم توانست تنها ۱۶۰ نماینده را با خود همراه کند، که گویای تمدید ریاست با ۶۶ رای کمتر است.

در جدول زیر می‌توانید میزان آراء روسای مجلس در سال اول و دوم هر دوره را مرور کنید:

دوره مجلس

نام و میزان رأی

مجلس اول

اجلاسیه اول

اکبر هاشمی رفسنجانی؛ ۱۴۶ رأی

اجلاسیه دوم

اکبر هاشمی رفسنجانی، ۱۴۰رأی

مجلس دوم

اجلاسیه اول

اکبر هاشمی رفسنجانی، ۱۸۱ رأی

اجلاسیه دوم

اکبر هاشمی رفسنجانی، ۲۰۰ رأی

مجلس سوم

اجلاسیه اول

اکبرهاشمی رفسنجانی، ۱۸۷ رأی

اجلاسیه دوم

اکبرهاشمی رفسنجانی، ۲۳۰ رأی

مجلس چهارم

اجلاسیه اول

علی اکبر ناطق نوری، ۱۹۱ رأی

اجلاسیه دوم

علی اکبرناطق نوری،۱۹۵ رأی

مجلس پنجم

اجلاسیه اول

علی اکبر ناطق نوری، ۱۴۶ رأی

اجلاسیه دوم

علی اکبر ناطق نوری،۲۱۱ رأی

مجلس ششم

اجلاسیه اول

مهدی کروبی، ۱۹۳ رأی

اجلاسیه دوم

مهدی کروبی، ۲۱۵ رأی

مجلس هفتم

اجلاسیه اول

غلامعلی حدادعادل، ۲۲۶ رأی

اجلاسیه دوم

غلامعلی حدادعادل، ۱۶۰ رأی

مجلس هشتم

اجلاسیه اول

علی لاریجانی، ۲۳۷ رأی

اجلاسیه دوم

علی لاریجانی، ۲۱۶ رأی

مجلس نهم

اجلاسیه اول

علی لاریجانی،۱۷۷ رأی

اجلاسیه دوم

علی لاریجانی،۲۱۳ رأی

مجلس دهم

اجلاسیه اول

علی لاریجانی ، ۲۳۷ رأی

اجلاسیه دوم

علی لاریجانی،‌۲۰۴ رأی

مجلس یازدهم

اجلاسیه اول

محمدباقر قالیباف، ۲۳۰ رای

اجلاسیه دوم

محمدباقرقالیباف، ۲۳۰ رای

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1518920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =