جزئیاتی درباره قرعه کشی مناظره های انتخاباتی

سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: امشب، مراسم قرعه کشی مناظره های انتخاباتی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران رابطه با تغییر زمان قرعه‌کشی مناظره‌های انتخاباتی، اظهار داشت: این موضوع بسیار سوال برانگیز بوده است، بر اساس ماده۶۰ قانون انتخابات ریاست جمهوری، وزارت کشور مکلف است بعد از ۴۸ از اعلام احراز صلاحیت‌ها اسامی کاندیداها را اعلام کند. شورای نگهبان دو شب پیش این لیست را به وزارت کشور داده بود و ۴۸ ساعت فرصت بود، که در نهایت وزارت کشور ساعت ۱۴ روز گذشته اسامی را اعلام کرد.

وی افزود: در کمیته تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بنا را بر این گذاشته شده بود که اگر اسامی تا قبل از ظهر اعلام شود، مراسم قرعه کشی را برگزار کنیم و این آمادگی را داشتیم، اما اسامی بعدازظهر از سوی وزارت کشور اعلام شد.
عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با اشاره به گروه‌های نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:  سه گروه اعم از کمیسیون تبلیغات انتخابات، دادستان کل کشور، اعضای شورای نظارت بر صداو سیما و نماینده شورای نگهبان، وزیر کشور و معاون او و رئیس ستاد انتخابات کشور در یک ضلع قرار دارند. از طرفی رئیس صدا و سیما و معاونت های مرتبط آن حضور دارند، ضلع سوم مربوط به روسای ستاد و نامزدهای انتخاباتی است. 

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: نکته دیگر در مورد طولانی شدن زمان قرعه‌کشی این است که معرفی نماینده‌های تعدادی از نامزدها طولانی شد. البته در حال حاضر هر هفت نامزد اسامی نمایندگان خود را کتباً و رسماً اعلام کردند، که در همین راستا امشب (چهارشنبه ۵ خرداد) از ساعت ۱۰ شب  مراسم قرعه‌کشی برگزار می‌شود.

وی درباره زمان مناظره زنده نامزدها خاطرنشان کرد: مناظره بین نامزدهای انتخاباتی هر کدام به مدت سه ساعت است و این مناظره از تلویزیون پخش زنده خواهد شد. علاوه بر این اگر نامزدی به نامزد دیگر تهمت، توهین و یا افترا بزند و زمان آن فرد برای پاسخ دادن به این تهمت‌ها به اتمام رسیده باشد، با نظر کمیسیون به او  برای دفاع از خود وقت داده می‌شود.

جزئیاتی درباره قرعه کشی مناظره های انتخاباتی


عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری افزود: بنابراین اگر در مناظره نامزدی فکر کند که وقت دارد و هیچ کس نمی‌تواند پاسخ دهد، صحیح نیست بلکه به نامزدی که به تهمت و افترا وارد شده زمان داده می‌شود، حتی چنانچه نسبت سویی بر افراد خارج از مناظره داده شود ۲ برابر وقت به آن فرد حقیقی یا حقوقی داده می‌شود که برنامه او به صورت ضبط شده پخش خواهد شد.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: البته مناظره رادیویی میان نماینده نامزدهای انتخاباتی در رادیو اقتصاد برگزار می شود. در پیشنهادات بحث مستندات تولیدی و فیلم‌های تبلیغاتی نامزدها بود دو مستند ۳۰ دقیقه ای که براساس این پیشنهاد مستنداتی که توسط ستادهای تبلیغاتی خود نامزدها تولید می‌شود، پخش می‌شود. ابتدا قسمت اول مستند همه نامزدها پخش می‌شود و سپس قسمت‌های بعدی. علاوه بر این بحث گفت‌وگوی کاندیداها با استان‌ها، نیز مطرح است به این ترتیب که هر نامزد انتخاباتی با هر استانی گفت‌وگو با دوربین خواهد شد با توجه به کرونا و جلوگیری از تجمعات این تصمیم گرفته شده است. این کار جدید و به ازای آن دشوار است اما شورآفرینی جدیدی و جدی را به همراه خوهد داشت. 

وی در مورد زمان پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه روزگذشته اسامی کاندیداها اعلام شد، لذا از دو روز دیگر برنامه‌ها شروع می‌شود البته در صداوسیما هم برنامه‌هایی در مورد معرفی کاندیداها وجود دارد. 

 مستندات تبلیغاتی نامزد انتخاباتی ابتدا به کمیسیون می‌آید. نامزدها علاوه بر مناظرات، گفت‌وگوی زنده خبری نیز خواهند داشت.همه هدف ما این است که انتخابات پر شور و نشاط، آزاد و آگاهانه صورت بگیرد. امیدوارم شرایط برای یک انتخابات خوب فراهم شود. علاوه بر صداوسیما تبلیغات فضای مجازی هم مورد بررسی کمیته تبلیغات انتخابات قرار می‌گیرد. 

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1519112

برچسب‌ها